Hannibal: Fromage

Deze review is een recap van Hannibal, aflevering 8 en beschrijft details uit het verhaal. De review bevat spoilers, dus je bent gewaarschuwd!

Hannibal intro

Hannibal: Fromage (S01E08)

Na de aflevering van vorige week konden we haast niet wachten, om te vernemen wat Hannibal Lecter deze week voor ons op het menu heeft staan. Waar een sorbet normaliter als toetje wordt opgediend, blijkt het in de serie van Bryan Fuller slechts een voorproefje te zijn van een immens uitgebreid feestmaal, waarbij het einde voorlopig nog niet in zicht lijkt te zijn. Zo kregen we onder meer voor het eerst goed de ware aard van Lecter te zien, terwijl deze bezig was met de voorbereidingen van een feestmaal voor zijn vriendenkring. Het moge duidelijk zijn dat daar geen vegetariërs bij aanwezig waren, althans niet in levende vorm. Ook in de achtste aflevering van Hannibal weet onze sympathieke zielenknijper weer menig gevoelige snaar te raken.

Will Graham is in zijn huis bezig met een buitenboordmotor als hij in de verte een hond hoort janken. Will gaat op onderzoek uit maar treft niks aan. Hij vraagt Alana Bloom om hem te helpen bij de zoektocht, maar ook deze speurtocht levert niets op. In Sorbet mochten we ook kennis maken met Franklyn Froideveaux en zijn 'beste vriend' Tobias Budge (Demore Barnes). Net als Hannibal is ook Budge een liefhebber van klassieke muziek en verkoopt cellosnaren vanuit zijn thuiswinkel. De nietsvermoedende klanten weten echter niet dat ze op menselijke darmen spelen in plaats van die van een kat! Waar we vorige week nog het vermoeden hadden dat Froideveaux in de vrieskist van Lecter lag, blijft de mafketel nog steeds springlevend te zijn. Tijdens zijn consult met Lecter laat Franklyn weten in te zitten over het gedrag van zijn vriend Tobias.

Jack Crawford en Will Graham moeten ondertussen naar een theater waar een trombonist gespietst op een podium wordt aangetroffen. De mans keel is op gruwelijke wijze doorgesneden en de stembanden lijken te zijn bespeeld als een stel cellosnaren. Will probeert zich in te leven in de zaak maar heeft last van hallucinaties, waarbij hij Garret Jacob Hobbs in de zaal ziet zitten. Hannibal gaat op zijn beurt op bezoek bij zijn therapeut Bedelia Du Maurier. Du Maurier werd ooit in haar praktijk aangevallen door een patiënt maar geeft duidelijk aan dat zij zich daar niet verantwoordelijk voor voelt. Nadat Will zijn geduld verliest, bij het onderzoek van de menselijke cello, vraagt hij Hannibal of die een verse blik op het gebeuren wil werpen. Froideveaux heeft ondertussen ontdekt dat Budge de moordenaar is van de muzikant en vraagt Lecter om raad. Hoog tijd voor Lecter om een bezoekje te brengen aan Budge en zijn snarenwinkel.

Hannibal 108-1

Will hoort ondertussen weer een gewond dier, ditmaal komt het geluid uit zijn schoorsteen. Als Alana Bloom bij Graham langskomt om hem bij de zoektocht te helpen ziet ze dat hij de schoorsteenmantel al grotendeels uit de muur heeft geslagen, maar nog steeds wordt er niks aangetroffen. Wel zorgt de ontmoeting voor een onverwachte zoen, maar Bloom laat duidelijk merken dat ze zich professioneel wil opstellen in hun relatie. Hannibal heeft ondertussen Tobias Budge te gast. De twee bespreken de moord op de trombonist alsof ze het over het weer hebben en Budge bekent dat hij Froideveaux heeft gebruikt om de aandacht van Lecter te krijgen. Budge wilde eigenlijk Lecter ook vermoorden maar was er getuige van hoe deze op deskundige wijze iemand had afgeslacht in een bus. Vanaf dat moment wilde Tobias Lecter als vriend hebben, maar deze heeft daar geen interesse in. Op dat moment wordt het gesprek verstoord door Graham, die nog helemaal van slag is door de kus van Bloom.

Graham brengt met een tweetal politieagenten een bezoek aan de snarenshop van Budge. Tijdens het gesprek hoort Graham opnieuw een dier in nood en gaat even naar buiten om op adem te komen. Als hij korte tijd later weer de winkel ingaat zijn Budge en de twee agenten spoorloos. De sterke arm der wet blijkt echter afgeslacht te zijn door Budge en ook Graham weet maar nipt te ontkomen aan de wurggreep van de psychopaat, door met zijn pistool langs zijn hoofd te schieten. Budge weet daarna toch nog te ontkomen aan de halfdove Graham. Hannibal is net bezig om Franklyn uit te leggen waarom hij een andere therapeut moet gaan zoeken als Tobias het gesprek komt verstoren. Franklyn poogt nog om Tobias over te halen om zichzelf aan te geven maar Lecter is het gezemel van de vadsige Michael Jackson-fan meer dan zat en breekt zijn nek. Wat volgt is een intens gevecht tussen Budge en Lecter, waarbij de laatste ook de nodige klappen oploopt. Uiteindelijk weet Lecter zijn arm te breken, mept hem hard op zijn keel om vervolgens zijn schedel te kraken met het zware standbeeld van een hert. Terwijl de politie onderzoek doet in de zaak verontschuldigt Graham zich voor het feit dat hij Lecter 'zijn wereld' ingetrokken heeft. Als Hannibal later weer op bezoek gaat bij zijn therapeut Bedelia, geeft hij aan dat hij van plan is om zijn beroep als psychiater weer op te pakken. Hij lijkt er echter moeite mee te hebben dat er een patiënt door zijn toedoen is vermoord, maar Bedelia herinnert hem er aan dat zij zich nimmer verantwoordelijk voelde voor de voortijdige dood van haar aanvaller destijds.

Hannibal 108-2

Wie destijds de film Silence of the Lambs of Michael Mann's Manhunter heeft gezien moet het zijn opgevallen dat Will Graham een man met een zwaar verleden was geworden. In Bryan Fuller's sequel-serie Hannibal zien we wat de beste man allemaal heeft moeten doorstaan om op dat punt aan te komen. Wat heeft die arme Will Graham het namelijk te verduren gehad. Zo werd hij al vaak badend in het zweet wakker en liep de profiler zelfs op een snelweg te slaapwandelen. Ditmaal zijn het hulpbehoevende dieren die Graham alleen in zijn hoofd lijkt te horen, maar de waangeluiden weten uiteindelijk wel zijn leven te redden. Hannibal Lecter heeft ondertussen competitie gekregen van Tobias Budge, een berekenende psychopaat die net als Lecter het nodige doet om overbevolking tegen te gaan. Mads Mikkelsen speelt uiteraard de sterren van de hemel in deze brute serie, maar ook Demore Barnes weet zeker te overtuigen als een zeer onbetrouwbare creep. Hij zegt dat hij je vriend wil zijn maar heeft ondertussen al een cellosnaar klaar om je strot mee af te snijden. Maar uiteraard heeft Lecter dergelijke figuren meteen door en is op zijn hoede voor de getinte moordenaar. Dat dit geen overdreven gedoe blijkt te zijn, zien we als het gevecht tussen Lecter en Budge ontstaat en Lecter er een taaie kluif aan heeft, om te ontkomen aan de gestoorde maniak.

We hebben het idee dat deze aflevering ook zeker een keerpunt in het verhaal is geworden. Als Crawford en de politie onderzoek doen naar de dood van Budge merkt Crawford op, dat het wel heel toevallig is dat Budge, nadat deze twee agenten heeft vermoord meteen door is gegaan naar Lecter om daar zijn werk voort te zetten. Begint men nu eindelijk iets te vermoeden over het geheime leven van Hannibal Lecter? Hoelang duurt het nog voor Will Graham hem door gaat hebben? Hannibal: Fromage was weer een episode, die net zoals Hannibal: Entrée, een groot aantal knipogen vertoonde naar de speelfilms. Zo moesten we hij het moment waarop Graham de snarenwinkel doorzoekt, op zoek naar de agenten, wel heel erg denken aan bepaalde fragmenten uit zowel Silence of the Lambs als de film Hannibal. Dat is natuurlijk ook wel voor een deel te danken aan het sterke regiewerk van Tim Hunter, een regisseur die we ook kennen van zijn werk voor onder meer Twin Peaks, Cold Case, Dexter, American Horror Story en Cult, met andere woorden een man die wel ervaring heeft op het gebied van de betere thrillers. Dan is er natuurlijk nog de opbloeiende romance tussen Will Graham en Alana Bloom. Ach ja, wie valt er nou niet voor de charmes van de adembenemende Caroline Dhavernas, die het trouwens wel op moet nemen tegen de nog immer oogstrelende Gillian Andersson.

Hannibal 108-3

Hannibal is zonder meer één van de meest gewelddadige series die ik de laatste jaren op een publieke tv-zender voorbij zag komen. Dat is best wel verbazend voor een land, waar men massaal overstuur raakt als er een tepel op tv te zien is, waar verrassingseieren verboden zijn en waar men shotguns verloot als er op hun wordt gestemd. We wachten dus vol spanning af of deze intens populaire serie wel een tweede seizoen gaat krijgen bij NBC. Je weet het maar nooit, mijn ervaring is dat er teveel goede series verdwijnen, puur en alleen omdat deze op een verkeerd tijdstip is geprogrammeerd en zo geen goede kijkcijfers genereert. Want daar draait het helaas om in de tv-wereld; geld, geld en nog eens geld. Wij kijken nu in elk geval alweer uit naar volgende week, als we de veelbelovende episode Hannibal: Trou Normand voorgeschoteld gaan krijgen.