Far Cry 3: Blood Dragon

Op het dak staande gooi ik een bloederig cyborghart in een groepje vijanden. Enkele tellen later staat er een groot, hagedisachtig wezen, de Blood Dragon, in de basis. Vol verbazing kijk ik naar de lasers die het wezen afschiet terwijl ik mijn middelvinger opsteek naar de stervende vijanden. Welkom in de wereld van Far Cry 3: Blood Dragon.

FC3

Het team achter Far Cry 3: Blood Dragon moet een grote fan zijn van alles wat in de jaren 80 populair was. De game is één grote hommage aan die tijd en dat is op te merken.

In de game speel je met Rex Power Colt die half mens, half cyborg is. Rex kan rennen zonder vermoeid te raken, onderwater zwemmen zonder zuurstof nodig te hebben en springen van de grootste hoogtes zonder schade op te lopen. Heel wat anders dan hoofdpersoon Jason uit Far Cry 3.

BD

Veel vergelijking met Far Cry 3 kan je trouwens niet trekken. De besturing en veel animaties zijn aardig hetzelfde gebleven maar daar is ook alles mee gezegd. In de stand alone-uitbreiding, zonder multiplayer, reist Rex af naar een eiland waar een groep cyborgsoldaten zitten. Jouw taak is deze van het eiland af te schoppen door verschillende basissen te heroveren en de verhaallijn te volgen.

Na een korte tutorial heb je de basisprincipes van het spel volledig onder de knie. Je krijgt ook een introductie tot de Blood Dragons, die hagedisachtige wezens, die je vooral kunt herkennen aan hun neonverlichting op de rug en de lasers die ze afschieten op alles dat beweegt. Deze wezens kunnen erg belangrijk zijn voor de speler. Schakel op een basis het schild uit dat een Blood Dragon buiten moet houden, gooi een cyborghart in het midden van de vijanden en geniet van de lasershow.

BD

De game is volledig over the top in tegenstelling tot zijn grote broer. Wapens zijn uitgerust met lichtjes en zodra je schiet lijkt het net of je in een lasershow zit. De tussenfilmpjes zijn in 16-bit-graphics gemaakt en de synthesizer-soundtrack had zo uit 1984 kunnen komen. De game maakt ook gebruik van cheesy oneliners waarvan je de ene zo zal vergeten maar sommige altijd zal onthouden.

Far Cry 3: Blood Dragon is een hommage aan de jaren 80 en dat is duidelijk te merken aan het spel. Niks wordt serieus genomen zonder dat het vervelend wordt. De game heeft zes tot tien uur aan content te bieden, maar dit is makkelijk langer vol te houden als je er van houdt om gewoon rotzooi te gaan schoppen.

ster

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.