Neil Young: Journeys

In Neil Young Journeys zien we hoe de sympathieke Canadees op weg is naar de Massey Hall in Toronto, om daar een tweetal gedenkwaardige optredens te geven. Met de New Yorkse filmmaker Jonathan Demme op de achterbank, resulteert dit in een mooie documentaire, waarin we naast de mooie muziek van Neil Young ook diverse wetenswaardigheden uit zijn jeugdjaren te horen krijgen.

Neil Young Journeys 1

Na Neil Young: Heart of Gold (2006) en Neil Young Trunk Show (2009) is Neil Young Journeys het afsluitende deel van een drieluik, geregisseerd door de Amerikaanse cineast Jonathan Demme. In mei 2011 ging de muzikant in zijn Crown Victoria uit 1956 terug naar zijn geboortestad Omemee, in de provincie Ontario in Canada. Young is op weg naar de legendarische Massey Hall waar hij de twee afsluitende concerten van zijn solo-wereldtournee zal geven. Neil Young Journeys kan eigenlijk het beste worden bekeken als een soort van roadmovie. Het grootste gedeelte van de film is gewijd aan concertbeelden van het optreden in het iconische theater in Toronto waar we Young, naast zijn vele klassiekers, ook recenter werk van zijn album Le Noise uit 2010 horen spelen en een tweetal tot nu toe onuitgebrachte nummers ('Leia' en 'You Never Call').

Neil Young Journeys 2

Naast de prachtige sobere versies van grote hits als 'Ohio', 'Hey Hey My My (Into the Black)', 'Love and War' en 'Out of the Blue' reizen we mee in de prachtige oldtimer van Young en horen we hoe de gelauwerde muzikant herinneringen uit zijn jeugd ophaalt. Zo vertelt de zanger in geuren en kleuren hoe hij als kind een schildpad opblies, door het arme beest een rotje in zijn kont te duwen en herinnert de muzikant zich nog goed dat hij ooit als tiener van schoolvrienden een stukje teer - ze hadden hem wijs gemaakt dat het hash was - op moest eten, oreert over zijn muzikale inspiratiebronnen en zijn grote liefde voor mooie auto's. Het zijn prachtige anecdotes van een doorgewinterde muzikant, waar de nostalgie van afdruipt.

Neil Young Journeys 3
De slachtoffers in Ohio.

Demme weet als geen ander de prachtige liedjes van Young te voorzien van pakkende beelden, waarbij symboliek een grote rol speelt. Zo gebruikt hij nieuwsbeelden uit 1970, van een schietpartij op een school in het plaatsje Kent in Ohio, als ondersteuning van het liedje 'Ohio', waardoor het nummer zo mogelijk nog meer diepgang krijgt. Dat Demme de muzikant als geen ander de muzikant dicht weet te benaderen zien we in het nummer 'Hitchhiker', waarbij we het spuug letterlijk van de lens af zien druipen. Neil Young Journeys is een integer portret van een succesvol muzikant die al meer dan veertig jaar in het vak zit en die tot op de dag van vandaag tot de grotere muzikanten van deze planeet mag worden gerekend.

Extra's:

Journey to Slamdance: A Conversation with Neil Young and Jonathan Demme (34.08 min)
Een leuk interview over de totstandkoming van deze mooie documentaire.