Oblivion

Oblivion is de nieuwe film met megaster Tom Cruise. Hij laat zijn veelzijdigheid weer eens zien in deze sciencefiction film. Na rollen als een geheim agent, rocklegende en rechercheur speelt hij dit keer een ... ja, een wat? De film begint als een Wall-E met Tom Cruise, maar blijkt veel meer te zijn dan dat.

Oblivion poster

In de toekomst verwoesten aliens onze maan. Het gaat om 'scavengers', die van planeet naar planeet struinen om alle energie te absorberen. Door de verwoesting van onze maan, wordt het leven op aarde ernstig ontregeld. Tsunami's, aardbevingen en andere verschijselen verzwakken de mensheid dusdanig, dat het veroveren een peulenschil is. Uiteindelijk wint de mensheid de oorlog, maar de planeet is voorgoed verloren. Er wordt een kolonie op Titan gecreeërd. Slechts een handjevol mensen woont nog op Aarde om de hydro-generators, die water absorberen, te bewaken tegen de laatste 'scavengers'.

Een ongelooflijk ingewikkelde set-up! Dit alles wordt verteld in de eerste minuut van de film en op dat moment begint je hoofd te tollen. We hebben hier in ieder geval wel te maken met een échte sciencefiction film, een genre dat we tegenwoordig helaas veel te weinig zien. Dit plot wordt gelukkig gedurende de film langzaam duidelijker, dus dit is geen afknapper. Het is wel even opletten. In het begin zien we hoe Jack Harper (Tom Cruise) drones repareert, om de hydrogenerators te beschermen tegen de resterende 'scavengers'. En dit is zóóó ontzettend saai! Veel gelikte visual effects, schitterende landschappen, maar wat ont-zet-tend saai. Er is geen duidelijk doel of plot en het lijkt er dus op dat Cruise twee uur lang wat drones gaat repareren.

Oblivion screen 1
Lunchpauze voor Wall-E ... of toch Tom Cruise?

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op dat moment verwachtte deze film af te gaan branden in deze review. Maar dan wordt de film met de komst van een shuttle plots een stuk interessanter. Als dan ook nog Morgan Freeman ten tonele verschijnt, krijg je langzaam maar zeker door dat hier meer achter steekt dan je denkt. Het verhaal krijgt een intrigerende wending, en de verrassingen stapelen zich langzaam maar zeker op. Het is niet volkomen origineel en het puntje van je stoel zal je ook niet voelen, maar het is verdomd vermakelijk.

Oblivion screen 2
God en de Kingslayer in één frame tezamen! Yi-haah!

Dit wordt onder andere versterkt door de ijzersterke bombastische soundtrack die de film ondersteunt. Begeleid door de mooie landschappen levert dit geweldige cinema op, zeker in IMAX. Mooie landschappen en sciencefiction gaat wél samen (ja, ik heb het hier over Prometheus). Tom Cruise speelt eigenlijk weer zichzelf, een all-american hero. Maar enfin, wie is er nu niet gek op Cruise? Ook over Freeman durven we niet te klagen, en een bijrolletje van Nikolaj Coster-Waldau (Jaime uit Game of Thrones) doet ons eigenlijk altijd wel naar de bioscoop gaan. Het enige zwaktebod in de (zeer kleine) cast van deze film is voormalig Bond-girl Olga Kurble ... Olga Kurk ... Enfin: Olga. Leuk om naar te kijken, maar wat een afknapper. Grote ogen en geshockeerd kijken is nog géén acteren.

Concluderend kan gesteld worden dat Oblivion een uitstekende sciencefiction film is voor de échte blockbusters de zalen weer mogen domineren. De film biedt, op een veel te traag begin na, veel vermaak en gelikte visual effects. Tezamen met Tom Cruise heb je een avond schitterend vermaak. Aanradertje.