Game Of Thrones: Dark Wings, Dark Words

Deze review is een recap van Game of Thrones seizoen 3, aflevering 2 en bespreekt details uit het verhaal. Bevat spoilers, dus je bent gewaarschuwd.

De tweede aflevering van dit seizoen is zo’n typsiche opvuller: er worden allerlei plots opgezet voor het verdere seizoen, maar er gebeurt daadwerkelijk maar weinig. De trouwe kijker die de boeken nog niet gelezen heeft (zoals ik) krijgt een aantal nieuwe personages voor zijn kiezen. Met name de Stark kinderen hebben blijkbaar een talent voor het maken van nieuwe vriendjes.

Bran

De aflevering begint met een droomsequentie van Bran Stark. Hij ziet de drieogige kraai weer en probeert hem neer te schieten, terwijl hij zijn boogschietlessen herinnert met zijn broer Robb. Opeens ziet hij een jongen die hij niet eerder gezien heeft. Deze jongen vertelt hem dat hij de kraai niet kan doden, omdat hijzelf de kraai is. Later in de aflevering ontmoet hij deze jongen en zijn zus in het echt. Hij heet Jojan Reed en vertelt Bran dat hij net als Jojan zelf een Warg is, een ziener die door de ogen van dieren kan zien. Nu kan Bran het alleen nog maar in zijn dromen, maar mettertijd zal hij het ook kunnen als hij wakker is. De drieogige kraai is weer iets anders: hij staat voor het zien in verleden, toekomst en het heden op plaatsen die ver weg zijn.

Sansa wordt uitgenodigd voor een theekransje door de oma van Joffrey’s nieuwe verloofde Margaery Tyrell. De grootmoeder, een pittig vrouwtje met een verfrissende recht-door-zee-houding, wil van Sansa weten hoe Joffrey echt is als mens en als koning. Hier laat Sansa voor het eerst de haat toe die ze voelt voor de koning, hoe kort dat ook duurt. Ze vertelt over zijn wreedheden. Oma Tyrell dankt Sansa voor haar eerlijkheid. Ik ben benieuwd welke rol deze oma gaat spelen in de Koninklijke intrige, want ze lijkt me een type dat voor nogal wat opschudding kan zorgen. Ik zie haar graag een keer het verbale duel aangaan met Cersei.

sansa

Deze laatste probeert intussen haar zoon te manipuleren inzake Margaery, die Cersei overduidelijk dwars zit. Het is echter duidelijk dat haar grip op Joffrey steeds minder sterk wordt. De Kleine Blonde Dood lijkt niet ongevoelig voor de charmes van zijn verloofde en geeft later in de aflevering een kruisboogles aan haar, een beetje de Westeros variant van een intieme tennisles. Joffrey lijkt iets zachter met haar om hem heen, ik ben benieuwd hoe lang dit stand gaat houden.

Kleine Arya maakt, net als haar broertje, ook nieuwe vrienden, een soort Merry Men. The Brotherhood Without Banners noemen ze zichzelf en hun leider heet Thorace. Ze zeggen te strijden om Westeros te redden van de oorlogen die het volk armoe en honger bezorgen. Arya en haar vriendjes worden meegenomen voor een goed maal, maar daar komt de kleine Stark oog in oog te staan met een gevangen genomen Sandor “The Hound” Clegane.

Voorbij de Grote Muur is Jon Snow nog steeds in het gezelschap van Mance Rayder, die vertelt hoe hij negen legers die allemaal een hekel aan elkaar hebben heeft kunnen verenigen: door ze te vertellen dat ze als ze niet met hem mee naar het zuiden trekken, ze allemaal dood zullen gaan. Rayder heeft de beschikking over een Warg, die hen informeert dat hij bij de Fist of the First Men allemaal dode kraaien heeft gezien.

Joffrey en Margaery

Robb Stark intussen moet zijn moeder Catelyn Stark twee droevige berichten brengen: haar vader is overleden en in Winterfell is geen spoor te bekennen van Rickon en Bran. Catelyn maakt een soort dreamcatcher om te bidden voor haar zoons en vertelt Robbs kersverse vrouw Talisa over hoe ze denkt dat alle onheil wat de Starks is overkomen haar schuld is, omdat ze niet van een moederloos kind (Neds bastaardzoon Jon Snow) kon houden.

Brienne en Jaime Lannister zijn nog steeds onderweg naar King’s Landing. Op een brug weet Jaime echter een zwaard van Brienne af te pakken en het komt tot een duel. De uitgeputte en ondervoede Jaime is echter geen partij voor het vrouwelijke rotsblok en ze houdt hem redelijk eenvoudig onder de duim. Ze worden echter ontdekt door baniermannen van Robb Stark.

Verder wordt Theon gemarteld door een nog onbekend persoon die hem ondervraagt over zijn rooftocht van Winterfell in een paar scenes die daadwerkelijk ongemakkelijk zijn om te kijken. Tyrion scharrelt wat met Shae. Ze vraagt hem om Sansa in bescherming te nemen.

Van Littlefinger, Varys en Danaerys is deze aflevering niets te bekennen. Het moge inmiddels duidelijk zijn hoe wijdverbreid het verhaal geworden is. De beslissing om het derde boek over twee seizoenen te verdelen is misschien toch niet zo’n verkeerde geweest. Het gevaar is wel dat het tempo erg laag blijft en dat het lastig zal worden alle plots te blijven volgen. Deze aflevering is losstaand dan ook niet zo opzienbarend, maar er worden zaadjes geplant die hopelijk een interessant en spannend seizoen zullen opleveren.