The Walking Dead: Seizoen 3

Na zestien bloedstollende afleveringen zit er weer een seizoen van The Walking Dead op. De zombieserie, gebaseerd op de comic van Robert Kirkman, verovert langzaam de wereld. Het tweede seizoen werd helaas sterk bekritiseerd. Het ging allemaal te langzaam, er werd te veel op de personages ingegaan, men bleef maar op de boerderij zitten waar weinig kon gebeuren ... Zo ging het maar door. De laatste drie afleveringen van het tweede seizoen veranderden de status quo echter volledig, waardoor de hoop voor een geweldig derde seizoen kon ontstaan. Lost dit derde seizoen die hoge verwachtingen in?

WD poster

Het derde seizoen speelt zich een halfjaar na de dramatische gebeurtenissen aan het eind van het tweede seizoen af. Hierbij moest Rick (Andrew Lincoln) samen met zijn groep overlevenden de boerderij verlaten, nadat deze volledig werd overlopen door de walkers. Buiten het feit dat ze hierbij een aantal leden van hun groep verloren, werd Rick ook gedwongen om zijn beste vriend Shane te vermoorden. Al met al niet een vrolijk gebeuren. De hele winter is de groep op de vlucht geweest, gedwongen van onderkomen naar onderkomen te gaan. Tot ze op een gevangenis stuiten. Rick ziet hier een ideale plaats voor overleving in en de groep besluit de walkers uit de gevangenis te verdrijven.

Aan het eind van seizoen twee verloor de groep ook Andrea (Laurie Holden) uit het oog. Zij blijkt haar toevlucht te hebben gezocht in de armen van Michonne (nieuwkomer Danai Guriria) en haar twee bewakers: walkers zonder armen en gebit. Ze zijn met zijn tweeën op de vlucht, en komen terecht in het vredige plaatsje Woodsbury. Een dorpje waar de walkers zijn verdreven en de maatschappij weer langzaam begint op te staan. Geleid door een mysterieuze man, The Governor (David Morrissey), lijkt dit een ideaal onderkomen te zijn.

WD pic

In de eerste afleveringen lijken de schrijvers geluisterd te hebben naar de klachten op het tweede seizoen. De eerste acht afleveringen vormen een actie-extravaganza welke haast niet eerder op TV getoond is. In opeenvolgende afleveringen wordt de gevangenis in een zenuwslopende scène veroverd door de groep van Rick, waarna in een andere de walkers op hun beurt de gevangenis weer overrompelen. Hierbij komen in één van de meest schokkende twists van deze serie zowel T-Dog als Lori om. Lori sterft tijdens haar bevalling, en nu men weet dat iedereen terugkeert als walker, weet Carl (haar zoon) dat er maar één oplossing is. Het moment dat Rick erachter komt dat zijn vrouw is overleden laat geen kijker onberoerd.

En dit is pas aflevering 4 van de 16! Helaas zal blijken dat het niet slim is om hoge verwachtingen zo vroeg in het seizoen te creëren. De afleveringen hierna blijven van hoog niveau, tot ongeveer de achtste aflevering, waarin de eerste confrontatie met The Governor plaatsvindt en deze zijn oog verliest door de handen van Michonne. Een ander hoogtepunt is het moment waarop Merle en Daryl elkaar weer ontmoeten, nadat Merle in het eerste seizoen op een dak werd achtergelaten.

Na deze zinderende eerste helft van het seizoen kan het toch alleen maar beter worden? Lees onze review van het tweede deel van dit seizoen op de volgende pagina!