SimCity

Bob de Bouwer zou jaloers zijn: een hele stad van de grond af mogen bouwen. Alleen zijn de makers van SimCity niet vergeten een serverpark te bouwen?

Header

Ik ben er in getuind. Tien jaar lang moesten we wachten op een nieuwe SimCity en er werd van alles beloofd; Sims met een eigen leven, een diepe simulatie en meer. Op het eerste gezicht ziet SimCity er fantastisch uit en zit de game vol potentie. Meerdere steden in een regio, specialisaties van steden, multiplayer, leaderboards en uitdagingen, zodat je niet alleen in de regio strijdt om de beste burgemeester, maar ook wereldwijd als beste regio. Hoe anders kan het lopen...

SimCity

Ready for launch?

Over de rampzalige launch van het spel is al veel geschreven, zo ook over de verplichting altijd online te moeten zijn om SimCity te spelen. De eerste paar dagen is het spel onspeelbaar geweest en stonden spelers te staren naar een “unable to connect” of een scherm waarin aangekondigd werd dat het spel over 55 minuten weer eens een poging deed om te verbinden. Een poging, dus geen garantie. EA heeft het boetekleed hier voor aangetrokken en de mensen die het spel gekocht hebben krijgen een EA-game voor pc gratis. Welke spellen is nog onbekend, maar we gaan het zien. Oke, een schrale troost, maar beter dan alleen maar een "we werken eraan" als reactie.

SimCity

Maar gelukkig werken ze er ook aan en ondertussen zijn er servers bijgezet en is er functionaliteit uitgezet om het spel voor meer gamers beschikbaar te maken. Ja, je leest het goed, er zijn functies uitgezet. Zo zijn er maar twee snelheden en is de 'cheetah'-snelheid eruit, zodat je wat langer moet wachten als je op een bepaald gebouw of onderzoek wacht. Zo zijn er meer aspecten van het spel tijdelijk eruit gegaan om de servercapaciteit te sparen. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is beter dan naar schermen staren die zeggen dat je helemaal niet kunt spelen.

Lange files en andere ongein

Het idee bestaat dat ze ook de intelligentie van het verkeer hebben uitgezet, want dat is nog meer drama dan een winterse dag (lees: een vlokje sneeuw) in Nederland. Stel je hebt een school en de inwoners zetten hun kinderen daar af. Ze zullen allemaal de kortste en dus dezelfde route nemen met bizar lange files tot gevolg. Nu kun je daar nog zelf actie op ondernemen door je stratenplan te wijzigen. Dat is anders voor auto’s die uit de regio komen, want die komen via een van de grote snelwegen je stad in. Deze gaan bijvoorbeeld forenzen naar je industrie, of willen je casino bezoeken. Op zich niets mis mee, maar ze gaan ook allemaal op zoek naar het kortste pad en voor je het weet staat het verkeer niet alleen in je stad vast, maar over de gehele snelweg naar je stad toe.

SimCity

In die file staan ook de vrachtwagens die jou goederen sturen, bijvoorbeeld olie om je energiecentrale draaiende te houden. Je snapt waar dit naartoe gaat: een hele donkere stad. En daar kun je niets aan doen behalve je industrie of casino slopen zodat de forenzen of toeristen geen reden meer hebben om naar je stad toe te gaan. Dit lijkt me niet de bedoeling van een spel waar ik de baas ben en niet de klunzige AI van het spel. Om maar niet te spreken over de brandweerwagens die met z’n allen naar een kleine brand gaan, als ze niet in de file staan, terwijl er vijf branden in je stad zijn. Zo krijg je al snel het gevoel dat je op een bepaalde manier moet bouwen als workaround om de slechte AI heen. En dat is het probleem met het hele spel: het dicteert jou hoe jij de stad op moet bouwen.

SimCity

Wie is hier de baas?

In de regio zijn namelijk verschillende kleine mappen te kiezen om je stad op te bouwen. Elke map heeft een vaststaand grondgebied en vaak een rivier of zee. Er is met geen mogelijkheid iets aan te passen zoals in de vorige delen, waar je bergen kon maken, water in land kon veranderen of wat dan ook. In de mappen van je regio zitten ook resources. Dat is meteen je doel als stad om uit te buiten, want anders ga je het niet redden. Een gebied met olie? Maak maar een stad met ja-knikkers als specialisatie. Geen aparte spullen in de grond? Dan ga maar voor een forenzenstad waar mensen ’s ochtends in de file richting een industriestad staan of bouw een stad vol casino’s en/of cultuur. Dit is nog niet zo erg als je in singleplayer speelt, want dan kun je alle mappen in de regio claimen en zo alle specialisaties doen. Een stad met alles of eigenlijk al twee dingen past niet, daar zijn de mappen te klein voor. Ja, er zijn grotere mappen beloofd, maar ze zijn er nog niet, dus je moet het doen met één, misschien twee, specialisaties.

SimCity

Alle grondstoffen raken op, zelfs water. Je hoeft geen econoom te zijn om te snappen dat uiteindelijk al je moeite in de specialisaties van een regio eindigt in handel op de globale markt naar grondstoffen indien je die nodig hebt. Je kunt aan recycling doen en zo plastic en metalen uit het afval krijgen zodat je processoren in een fabriek kunt blijven fabriceren, maar deze zullen op de globale markt uiteindelijk niet veel meer waard zijn als iedereen dat doet. Een kwestie van vraag en aanbod. Olie- of kolencentrales zijn dan ook een tijdelijke oplossing, want uiteindelijk wil je wind-, zonne- of kernenergie, die geen grondstoffen kosten. Weer duwt het spel je een richting op, die je misschien helemaal niet wilt.

Samen bouwen aan een mooie toekomst

Multiplayer is het stokpaardje voor SimCity. En het idee is goed: iedereen kan een map claimen en gaan bouwen in een regio. Alleen jammer dat je dus gebonden bent aan je gekozen startgebied qua specialisatie. Door samen te werken kom je aan grondstoffen. De makers hadden beloofd eens in de zoveel tijd ook regio-uitdagingen om te roepen, zoals “zorg ervoor dat de werkeloosheid onder de 5% zit in je regio”. Op leaderboards kun je dan zien hoe je het doet ten opzichte van andere regio’s. Door alle problemen met de release is dit allemaal niet aanwezig, dus daar moeten de spelers nog even op wachten.

SimCity

Een groter probleem is het samenwerken. Ik weet niet of Maxis denkt dat alle spelers in een regio op één en dezelfde kamer zitten, maar een fatsoenlijke manier om te communiceren is er niet. Er is wel de City Wall, een icoontje waar je op moet klikken om te zien of iemand wat gezegd heeft. Als iemand in je regio bijvoorbeeld een onderzoek heeft afgerond waardoor de hele regio efficientere zonne-energie kan gebruiken zie je dat wel opvallend in beeld, maar voor eigen verzoekjes als "stad x, ik heb een nu een treinstation, bouw er ook 1 en dan hebben we minder forenzen op de weg" wordt ongemerkt weggemoffeld onder dat icoontje. Er is geen melding op het beeld, niet eens een kleurverandering van het icoontje zodat je weet dat er iemand iets gezegd heeft.

Een ander probleem is het failliet gaan van iemand, of een speler in je regio is op vakantie of helemaal gestopt met het spel. Er is geen enkele manier om de stad te wissen en het plekje opnieuw te laten claimen en met een schone lei te beginnen. Om nu met bijvoorbeeld vijftien spelers na een maand je regio te wissen omdat je een verlaten stad in je gebied hebt is ook zo zonde. Voor een multiplayerspel zitten er weinig opties in om daadwerkelijk gebruikersvriendelijk multiplayer te spelen.

SimCity

Is dan alles slecht aan het spel? Nee, het zit grafisch prima in elkaar en het idee zit vol potentie die er hopelijk nog bij geprogrammeerd gaan worden. Grafisch is het spel schitterend, zeker het tiltshift-effect met allerlei mogelijke filters valt op. De echte verbetering ten opzichte van de eerder SimCity's is het overzicht van allerlei gegevens over je stad. Er is van alles op te vragen en dit keer zie je alle gevraagde gegevens in een overlay over de gehele stad. Welk soort mens staat er in de file? Studenten, toeristen of forenzen? Hierop kun je dan actie ondernemen. Waar is er veel criminaliteit? Zet er een extra politestation neer. Heel gebruikersvriendelijk en handig om je stad efficiënt te laten werken. Als de bugs niet zo tegenwerken dan.

SimCity

SimCity is dan in de staat zoals het uitgebracht is een enorme teleurstelling. In het begin zoek je nog of de problemen in de stad, vooral het verkeer, in je eigen onkunde. Maar als je daarna merkt dat het verkeer met geen mogelijkheid slim gaat rijden, de hulpdiensten gewoon met sirenes en wel in de file staan zonder dat er maar auto’s aan de kant gaan of zijzelf er langs crossen. De bussen rijden achter elkaar een polonaise en brandweer gaat domweg het eerste brandje dat gemeld is met z'n allen blussen. Dan weet je genoeg: het ligt niet geheel aan jouw onkunde, maar aan de hoeveelheid bugs in het spel. En de bugs zorgen ervoor dat je plezier in het bouwen van een stad of gehele regio al snel uitmondt in frustratie.

Conclusie

De erg kleine mappen en daardoor de hoek die elke map je meteen indrukt qua specialisatie zorgen ervoor dat het bouwen aan één stad snel saai wordt. Zeker nu je om allerlei bugs, zoals het verkeer, heen moet bouwen en niet de stad zoals jij het wilt kunt maken. De regio is op zich een prima idee, maar zeker in multiplayer is het gewoon jammer dat je een map en daarmee ook meteen je specialisatie kiest waar je tot de grondstoffen op zijn aan vastzit. De slechte communicatiemogelijkheden in multiplayer helpen ook niet mee.

SimCity

Nee, de eerste week dat ik kon spelen was het erg verslavend en zocht ik de problemen van mijn stad in mijn onkunde. Nadat het duidelijk werd dat er gewoonweg invloedrijke bugs in het spel zaten heb ik het spel naast me neergelegd, en ben er even klaar mee. Een teleurstelling, dat is het. Als ze de servers weer honderd procent op orde hebben, alle functionaliteit aan hebben gezet en vooral die gamebrekende bugs eruit hebben gehaald log ik weer in. Hopelijk dan via de Mac, want die versie moet ook nog komen. Het is de eerste keer dat ik blij ben dat ze een uitspraak, namelijk "tegelijkertijd met de pc-versie", niet konden waarmaken. Het uitstellen van het spel was misschien ook een teleurstelling geweest, maar zoals het nu gegaan is, is het niet veel anders.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Grafisch mooi - Bugs, bugs, bugs 5
+ Goede user interface - Game bepaalt wat er gebouwd moet worden, niet de speler
+ Verslavend om te bouwen - Multiplayer komt niet uit de verf 


Gespeeld op pc, komt nog uit voor Mac. 


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.