Silver Linings Playbook

Het gaat niet goed met Pat (Bradley Cooper, The Hangover). Hij lijkt gelukkig te zijn met zijn vrouw Nikki (Brea Bree, The Destruction Room), totdat hij haar onder de douche met een collega-leraar betrapt. Dan knapt er iets bij Pat, hij verliest zijn zelfbeheersing en begint te slaan. Enigszins begrijpelijke reactie, maar niet verstandig en Pat belandt in een psychiatrische instelling. Na acht maanden trekt hij weer bij zijn ouders in, klaar om weer fris aan het leven te beginnen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want Pat zit nog steeds met veel vragen. Hoe zit het namelijk met zijn relatie met Nikki? En vooral, waarom is het gebeurd?

Al snel komt Pat erachter dat hij niet meer bij iedereen zo goed ligt als voor zijn therapie. Mensen denken dat hij gek is. Als hij bij een vriend gaat eten om bij te praten, ontmoet Pat de mysterieuze Tiffany (Jennifer Lawrence, The Hunger Games), die niet veel van hem verschilt. Samen proberen ze om Nikki terug te winnen voor Pat, maar met de voorwaarde dat hij iets belangrijks voor Tiffany doet. Alleen had hij die afspraak beter niet kunnen maken.

Regisseur David O. Russell kennen we van The Fighter uit 2010, waarin we meeleven met een bokser en zijn broer (gespeeld door Mark Wahlberg en Christian Bale) en de persoonlijke ontwikkeling meemaken van een professionele bokser in spé. Christian won voor zijn rol in de film een Oscar en de kansen waren groot dat Silver Linings Playbook, de nieuwste film van David, ook een aantal Oscars wist te winnen. Het komische drama was namelijk onder andere genomineerd voor de Big Five: beste film, beste regisseur, beste acteur, beste actrice en beste scenario. De laatste keer dat een film dat lukte was in 2004 met Million Dollar Baby. Helaas wist alleen Jennifer Lawrence haar Oscar voor beste actrice te verzilveren.

Jennifer kreeg haar rol van Tiffany door middel van een auditie via Skype. Aanvankelijk vond David haar veel te jong voor de rol, maar na het Skypegesprek was hij helemaal overtuigd van haar kunnen. Daarom besloot hij haar tijdens de opnames volledig vrij te laten in haar invulling van Tiffany en dat is te zien. Jennifer levert een erg goede rol af als de sarcastische en klungelige, maar tegelijkertijd ook charmante weduwe, wier man onlangs is overleden tijdens een auto-ongeluk. Ze is slecht te peilen en vrijwel nooit weet je wat zij van plan is. Een indrukwekkende prestatie, welke nog maar eens bewijst dat Lawrence één van de beste aankomende actrices van dit moment is.

Haar tegenspeler, Bradley Cooper, doet het minstens net zo goed. We maken de ontwikkeling van het personage van dichtbij mee en dat maakt diepe indruk. In de ogen van Bradley voel je de pijn die hem is overkomen. Hopeloos is Pat nog steeds onder de indruk dat Nikki nog steeds van hem houdt en je gunt hem al het goeds van de wereld, maar de realiteit is anders. Gelukkig vindt hij zijn heil in Tiffany, wat resulteert in een hartverwarmende vriendschap. Noemenswaardig zijn ook de bijrollen van de hilarische Robert de Niro en Jacki Weaver als de ouders van Pat. Robert speelt een norse, maar onbedoeld grappige bookmaker, die veel geld verdient met het voorspellen van wedstrijden van American football.

Silver Linings Playbook is een meeslepend drama, waarin elk personage perfect uitgewerkt is en iedereen zich met een personage kan identificeren door de vele gevarieerde karakters in de film. De persoonlijke ontwikkeling van Pat is op indrukwekkende wijze neergezet door Bradley Cooper en zijn vriendschap met Tiffany zal menig hart doen smelten. Net als het einde van de film, waarin alle losse eindjes bij elkaar komen. Het laat de keiharde werkelijkheid zien van de wereld van de liefde, die niet altijd rooskleurig is. De film laat in alle eerlijkheid de nasleep zien van een heftige gebeurtenis, waarmee Pat moet proberen om te gaan. Tegelijk hartverwarmend en confronterend, maar het bewijst dat voor iedereen geldt: na regen komt zonneschijn.