Parker

In een film met Jason Statham kan je er van op aan dat je weer een tijd kan genieten van actie. Lekker veel knokken, een redelijk verhaal en met vlagen een glimlach op het gezicht van plezier. Hoe zit het met Parker, de meest recente actiefilm met Statham in de hoofdrol?

Parker (Jason Statham) is een crimineel die zich strak houdt aan zijn eigen opgestelde fatsoensregel: steel van de rijken en breng degenen die het niet verdienen geen leed aan. Als hij tijdens een beroving door zijn mededieven wordt verraden, zij zijn deel van de roof inpikken en hem voor dood achterlaten, zint hij op wraak. Parker ontdekt dat zijn voormalig partners een nieuwe kraak voorbereiden. Zijn doel is bekend: jat de buit van de kraak en naai de verraders op deze manier weer terug.

Statham schiet, Lopez lacht

Als je naar een film met Statham gaat, heb je al een bepaald verwachtingspatroon: veel actie, sarcastische humor, een redelijk verhaal en spetterende actie. Parker staat garant voor al die elementen, dus verstand op nul en genieten van die vernietiging. De openingsscène van de film verloopt zoals we gewend zijn: een spectaculair staaltje geweld, indrukwekkend en bikkelhard. Hierna valt het verhaal helaas snel terug op een Statham-film zoals Safe of Transporter, namelijk voorspelbaar. De actie die gaat plaatsvinden is aardig onorigineel en niet bijzonder, maar toch blijft het erg vermakelijk om naar te kijken.

Ook een typisch kernmerk van een Statham-film is de hoge mate van geweld. Er is ook nu meer dan genoeg om te bewonderen, maar dit is meteen een van de positiefste punten van de film. Er stroomt liters bloed, er vallen vele doden en het geweld is bruut, maar het verhaal is zo dun als een A4-velletje en zo voorspelbaar als de kalender. En hoe leuk het ook is om Statham voor de zoveelste keer iemand met een barkruk te zien vloeren of te zien doorzeven met lood, het is voor de verandering wel weer eens fijn om een actiefilm te zien met een sterk verhaal.

Een interessante toevoeging aan de film is Jennifer Lopez. Eens in de zoveel tijd pakt ze een film op die uiteindelijk lauw wordt ontvangen, maar voor haar optreden in Parker valt toch het nodige positieve te melden. Ze speelt in de film een gescheiden vrouw die bij haar oudere moeder inwoont. Haar leven kruist met dat van Parker, die zij uiteindelijk steunt met zijn missie om de kraak over te nemen. Lopez brengt naast Statham de cynische noot in de film, maar zij zorgt in tegenstelling tot rauwheid meer voor het schattige en aandoenlijke. Een goede tegenpool van het hoofdpersonage.

Parker is qua verhaal een typische dertien-in-een-dozijn-actiefilm. Verwacht geen verrassingen, nieuwe actiemomenten of filmische hoogstandjes, maar wel weer een vermakelijke actiefilm met het nodige geweld. Perfect voor een avondje loos vermaak, meer ook niet.