Tokyo Crash Mobs

Zodra Apple weer een nieuw speeltje in de winkels legt, staan er weer groupies voor de Apple-stores. Wanneer je 24 uur in de rij staat heb je altijd van die vervelende voordringers die niet lang in de rij willen staan. Haat je voordringers en wil je ze wat aandoen? Ben je in het bezit van een Nintendo 3DS en houd je van games zoals Puzz Loop en Zuma? Is bowling ook nog eens je favoriete sport? Train dan je bovenarmen voor Tokyo Crash Mobs, we gaan mensen gooien!

Tokyo Throw Mobs

Het idee achter Tokyo Crash Mobs is vrij simpel. Als er een hippe plek geopend wordt in Tokyo of als er een nieuwe versie van een iPhone wordt gelanceerd, kun je verwachten dat daar megalange rijen voor staan. Niemand wil in lange wachtrijen staan, dus dan maak je een game over hoe je de rijen oplost. Je speelt met de blonde Savannah en de Japanse Grace die weken lang de strijd aangaan met lange wachtrijen. Daarom hebben ze zichzelf getraind in het rollen danwel gooien van mensen om mensen uit te rij te werken. Gelukkig hoef je niet helemaal vooraan te staan. De eerste tien personen worden binnengelaten.

Gooien met mannen in slechte pakken

De gameplay van Tokyo Crash Mobs is vrij simpel. De maker, Mitchell Corporation, is met zijn eerdere spel Puzz Loop aan de haal gegaan en heeft de balletjes vervangen door mensen. En in plaats van balletjes te schieten gooi of rol je mensen, om zo de rij op te laten lossen. Dit kun je doen door middel van drie of meer mensen met dezelfde outfit aan elkaar te rijgen. Deze verdwijnen dan uit de wachtrij zodat je eerder naar binnen kunt. Soms proberen er ook mensen voor te dringen, maar deze kun je omver kegelen voordat ze in de rij staan. Lukt het je niet om op tijd alle mensen weg te werken? Dan wordt je opgezogen in een zwart gat. Om je leven wat makkelijker te maken zijn er ook maffe powerups. Er is een vliegende schotel, die een deel van de rij kan ontvoeren. Of bijvoorbeeld de bombal. Met deze bom kun je een deel van de rij laten omploffen. In dat opzicht is het concept niet veranderd.

UFOOOOOOOO

De Storymode is verdeeld over drie weken met elke dag een andere missie. Op zondag zijn natuurlijk de winkels dicht en is er een speciale missie. Deze is vooral gebaseerd op het neerschieten van winkelend publiek dat op je af komt rennen. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de gyroscoopfunctie van de 3DS, maar dat maakt het spel nodeloos moeilijk. Daarnaast is er een Challenge mode met losstaande missies en er is een Moviemode waar je alle weirde filmpjes op je gemak kunt terugkijken.

Gooien maar

De Nintendo 3Ds gaat natuurlijk prat op twee functies, het 3D-gedeelte en de touchcontrols. Daar gaat het soms wel eens mis. Het gehele spel speelt zich af op het bovenste scherm en je bepaalt je schietrichting met het onderste scherm. Dat levert soms momenten op waarbij je net niet de nauwkeurigheid hebt en dus mis gooit. Een keer mis gooien kost je makkelijk tien seconden om je misser weer recht te zetten en het tijdslimiet is best krap. Tevens zorgen de gyroscoop ontrols ervoor dat de ‘zondagmissies’ bijna niet te doen zijn. Het werkt net niet nauwkeurig genoeg om precies te richten. Zonde.

Wat Tokyo Crash Mobs leuker maakt dan Puzz Loop en Zuma zijn de filmpjes die je tussen de missies door krijgt. Deze zijn gemaakt door een Japanner op LSD en snijden vooral geen hout, maar zijn wel leuk om te zien. Maar ben je al uitgekeken op de balletjes van Zuma, dan rechtvaardigen de filmpjes niet de hoge aanschafprijs van zes euro.

4 sterretjes op je beeldbuis!

Gespeeld op de Nintendo 3DS