Theater: Jochem Myjer - Even Geduld Aub!

In 2011 werd er bij cabaretier Jochem Myjer een tumor in zijn ruggenmerg gevonden. De titel van zijn nieuwste show 'Even Geduld Aub!' kreeg een dubbele lading en de try-outs werden uitgesteld. In augustus van dat jaar onderging Jochem een risicovolle operatie van 13 uur. Deze is succesvol verlopen, maar hij moest een jaar lang revalideren. In september van het afgelopen jaar begon de vrolijkste krullenbol van Nederland voorzichtig de try-outs weer op te pakken. Inmiddels staat hij weer full speed op de planken met zijn vijfde avondvullende voorstelling, Even Geduld Aub!.

Jochem Myjer (foto: Jaap Reedijk)

In de voorstelling staat er een gigantische replica van Jochems hoofd op het podium, waaruit verschillende dingen (verrassing!) kunnen komen. Daarnaast is het decor aan prachtige animaties en een strakke opening met lichtshow en muziek van Armin van Buuren. Meteen zit je midden in de voorstelling.

Na een minuut spelen heeft Jochem al vijf keer gezegd dat hij het ontzettend leuk vindt om op het podium te staan. En dat is te zien. Met veel vrolijkheid springt en rent hij letterlijk van de ene kant naar de andere kant. Al snel zet hij al zijn kwaliteiten in en met verve: imiteren van BN'ers als Nico Dijkshoorn en Chris Zegers, viool spelen en grappige, maar mooie nummers zingen gaan hem gemakkelijk af. Voor fans van Jochem is het een bekende formule en nog steeds verre van vervelend.

De grapdichtheid van de Leidenaar ligt zoals altijd hoog. Binnen no-time lig je in een deuk door grappen over Enrique Iglesias, zijn eigen vriendin, zijn ontmaagding en alle verschillende dialecten in Nederland, uiteraard inclusief voorbeelden. Wellicht wel wat van de hak op de tak, maar je weet wat je kunt verwachten bij Jochem Myjer. Op hoge snelheid behandelt hij meer onderwerpen dan iedere andere cabaretier.

Jochem Myjer (foto: Jaap Reedijk)

Maar helaas heeft de komiek een vervelende periode achter de rug, die niet onbesproken kan blijven. Af en toe dempen de lichten en neemt hij de tijd om een stuk uit zijn aangrijpende dagboek voor te lezen. De zaal valt meteen stil als Jochem in alle eerlijkheid vertelt wat er gebeurd is. Kwetsbaar, maar oprecht. Zo hadden we hem nog niet vaak gezien en dat maakt diepe indruk.

Natuurlijk is de voorstelling niet perfect, maar hier staat een man met zoveel passie en enthousiasme op het podium dat je dit moet zien. Jochem is persoonlijker dan ooit in zijn beste programma tot nu toe. Eerlijk, oprecht en emotioneel. Vernieuwend, maar tegelijkertijd ook precies zoals we van hem gewend zijn. En na het eindigen van de voorstelling is er een ding duidelijk: het is godverdomme goed dat hij weer terug is!