Fractured Soul

Fractured Soul is op het eerste oog een gewone run and gun-game zoals Contra of Metal Slug, maar maakt gebruik van beide schermen van je 3DS. Constant moet je wisselen om obstakels of vijanden op het ene scherm te ontwijken en progressie te boeken op het andere. Is dit een tof concept voor een game of niets meer dan een simpele gimmick?

header

Platformgames waarbij wisselende dingen een belangrijke rol spelen zijn er tegenwoordig best veel. Mighty Switch Force is er eentje bijvoorbeeld. Daar kun je platformen aan of uit zetten met een druk op de knop. Een andere is Outland waarbij kleuren een belangrijke rol spelen en je jezelf kunt veranderen van blauw naar rood al naargelang de kleur van de vijanden.

Fractured Soul is de meest recente voor 3DS en hierbij wissel je tussen de twee schermen van je mobiele console van Nintendo. Beide schermen representeren een andere dimensie. Elk van de twee dimensies heeft op sommige punten net even een vijand minder of een extra platform zodat je verder kunt geraken in de game.

fs fs

Het begin van de game voelt heel erg als Probotector (Contra) zoals ik die op mijn oude GameBoy speelde. Af en toe wissel je met een druk op de knop van dimensie/scherm om andere platformpjes te gebruiken maar verder is het vrij rechttoe rechtaan. In latere levels wordt het wat moeilijker en hectischer maar blijft het een beetje rennen, een beetje schieten en een beetje wisselen van scherm. Ik had niet het gevoel dat ik echt uitgedaagd werd.

Iets verderop in de game zijn er zo af en toe shoot 'm up-levels maar die vallen wat uit de toon. Het komt wat geforceerd over en de makers hadden volgens mij beter hun tijd kunnen besteden aan het leuker maken van de gewone levels. Opvallend is trouwens dat de game geen gebruik maakt van de 3D-mogelijkheden van je 3DS. Logisch omdat het onderste scherm dit niet kan, maar wel even wennen.

Fractured Soul is best leuk, maar komt niet heel veel verder dan de gimmick van het wisselen van scherm. Zonder dat wisselen is het een heel standaard platformgame die niets nieuws doet. Het toevoegen van een beetje semi-shooter is wat dat betreft hetzelfde, niets meer dan het verhullen van het feit dat de basis niet bijzonder is. De acht euro die de game kost is daarmee ook te hoog, voor de helft zou ik de game eerder aanraden. Even wachten op een mogelijke sale dus als je benieuwd bent.

Exclusief voor Nintendo 3DS

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.