CD: Vox Von Braun - Rich & On Wheels

Soms heb je van die bandjes die op precies de juiste manier bepaalde elementen uit de popmuziek van de afgelopen zestig jaar bijelkaar weten te brengen, om daar een geheel eigen ding van te maken. Het uit Groningen afkomstige Vox Von Braun is daar een goed voorbeeld van. Na vier jaren stilte verscheen eind 2012 eindelijk Rich & On Wheels, het tweede album van de groep. Vox van Braun wist eerder al veel indruk te maken met hun debuutalbum Something Ain’t Wrong. Het leverde de groep optredens op in zo ongeveer elke poptempel van Nederland.

Vox Von Braun

In 2010 dook Vox Von Braun met producer Matthew Twaites (The Electric Soft Parade) de Metway Studios in Brighton in om opnames te maken voor een opvolger van de in 2008 verschenen langspeelplaat Something Ain’t Wrong. Toen gitarist Peter Hayes van het Amerikaanse gezelschap Black Rebel Motorcycle Club aanbood om achter de knoppen plaats te nemen voor het afmixen van een aantal nummers, resulteerde dit in een zeer gevarieerd en onderhoudend album. Vox Von Braun valt hierdoor wel moeilijk in een muzikaal hokje te plaatsen. Op Rich & On Wheels horen we duidelijk veel sporen uit de jaren zestig (van vrolijke popkoortjes met bijbehorend orgeltje tot scheurende fuzzgitaren), maar ook de powerpop en punk uit de zeventiger en tachtiger jaren horen we op deze indrukwekkende elpee, die geheel in de traditie van het muziekgenre alleen op vinyl is uitgebracht.

Rich & On Wheels opent met een aantal nummers, waarbij meteen de geest van de legendarische Jesus and Mary Chain rondwaart. In elf nummers neemt Vox Von Braun ons mee op een avontuurlijke muzikale reis langs de uithoeken van het muzikale spectrum. Zo gaat de groep op het ene moment behoorlijk psychedelisch tekeer in nummers als 'Gamma' en 'Pitch Black' om vervolgens op de glamrock-toer te gaan met 'Jezebel'. En daarna zetten ze heel vrolijk a la The Monkees een meezinger in met het aanstekelijke 'A.R.T.I.S.T.S. Are Go', wat na één keer draaien meteen in je hoofd blijft hangen.

Met Rich & On Wheels heeft Vox Von Braun een album afgeleverd waar ze best trots op mogen zijn. Het lijkt zo nu en dan wel alsof niemand minder dan Phil Spector de studio ingeslopen is om daar zijn beroemde 'Wall of Sound'-techniek op deze opnames toe te passen. Het resultaat is een zeer gevarieerd album geworden, dat het zeker verdient om door veel mensen beluisterd te worden. De plaat is uitgebracht op het Groningse Subroutine Records, waar eerder ook al albums van onder meer Wooden Constructions, Wolvon en Bird On The Wire verschenen. Laten we hopen dat we nu niet weer vier jaar moeten wachten tot de volgende geluidsdrager van dit fijne Groningse bandje verschijnt. Want Rich & On Wheels smaakt naar meer. Lekker heel erg veel meer!