Boek: David Baldacci - Vergeten

John Puller werkt als special agent voor de US Army's Criminal Investigative Division, de ACID. Hij onderzoekt zware misdaden waarbij Amerikaanse militairen bij betrokken zijn, zowel als dader of als slachtoffer. In Vergeten raakt hij echter betrokken in een zaak die hem persoonlijk treft; de zeer verdachte omstandigheid waardoor zijn tante is overleden. Kort voor haar dood schrijft Betsy een brief aan haar broer, Johns vader. In die brief luidt ze de noodklok over dat er in haar woonplaats Paridise in Florida zaken voordoen die het daglicht niet kunnen verdragen en of John junior er werk van kan maken. John reist af naar Florida om de zaak te onderzoeken, waar hij niet kan rekenen van de plaatselijke politie.

Baldacci

David Baldacci (1964) behoort tot de succesvolste schrijvers uit het thrillergenre. Zijn boeken zijn in 45 talen vertaald en er zijn ruim 100 miljoen exemplaren van verkocht. Naast zijn werk als schrijver, heeft hij een stichting die zich sterk maakt in de strijd tegen analfabetisme.  Vergeten is het tweede boek met militair John Puller in de hoofdrol. Eerder verscheen De Provocatie

De politie in Paradise doet de dood van Betsy Puller af als een ongeluk. Mede door de informatie uit de brief aan Johns vader en aanwijzingen op het plaats delict, gelooft John Puller deze conclusie niet en start op eigen houtje een onderzoek. Hij wordt hier niet alleen tegengewerkt door de politie van Paradise, maar ook door zijn eigen bazen vanuit het Pentagon. Toch gaat hij stug door en neemt hierbij de nodige risico’s en krijgt ook hulp uit onverwachte hoek.

Vergeten is weer een goede pageturner uit de hand van Baldacci. Het verhaal komt wel wat moeizaam op gang, maar zodra de vaart erin zit blijf je in het verhaal hangen. Wat wel minder aan Vergeten is, dat het boek op een aantal punten te voorspelbaar is, een echte verrassende plotwending blijft uit. Het maakt de spanning in het boek er echter niet minder op. Het boek is, zeker als je over de helft bent, bijna niet weg te leggen. Hierdoor is deze thriller gewoon weer een goed en degelijk boek, waardoor het wachten is op het volgende deel met Puller in de hoofdrol.