Trine 2: Director's Cut

Het is alweer een jaar geleden dat ontwikkelaar Frozenbyte de platform-game Trine 2 heeft uitgebracht voor Xbox Live Arcade, PlayStation Network en pc. Sinds kort kunnen bezitters van de Nintendo Wii U nu ook genieten van deze game, ditmaal onder de naam Trine 2: Director's Cut.

Trine 2 Title screen

Trine 2 is een puzzel-platformer waarin je controle hebt over drie helden, namelijk Amadeus de tovenaar, Zoya de dief en Pontius de ridder. Ieder personage heeft zijn eigen unieke skills en met deze vaardigheden ga je een weg banen door een sprookjesachtig gebied waarin je vijanden, puzzels en obstakels moet trotseren.

Hoe je van A naar B gaat mag de speler zelf improviseren, want er zijn meerdere oplossingen om door een level heen te komen. Dit allemaal wordt nog extra versterkt met een epische soundtrack, betoverende graphics en de verhalenverteller die jou wegwijs maakt tijdens het spelen. Als je meer wilt weten over de originele Trine 2 raad ik je aan om één van onze eerdere reviews te lezen.

Uh.. Director's Cut?
Trine 2: Director's Cut is exclusief verkrijgbaar voor Nintendo Wii U via de eShop. Dit is tevens ook één van de eerste eShop games voor de Wii U, De game beschikt over de uitbreiding Goblins Menace en een exclusief level alleen voor de Wii U. Voor de rest zijn er nieuwe besturingselementen toegevoegd en is het grafisch wat meer opgepoetst. Dit allemaal maakt deze titel de meest complete versie van Trine 2.

Trine 2: Director's Cut actie

Gameplay
De Wii U-versie kan op verschillende manieren worden gespeeld qua besturing. Je kunt namelijk de game spelen met de Wii U GamePad of met de Wii Remote. In latere updates zullen er meerdere type besturingen worden ondersteund, waaronder de Pro Controller. In het begin is het verstandig om deze verschillende controllers te ervaren hoe ze spelen en uiteindelijk kies je welk type besturing het beste bij jou past. Ik ga niet teveel in op de Wii Remote, maar wel op Nintendo's nieuwste controller, namelijk de Wii U-GamePad.

Zoals bij meerdere spellen op de Wii U is er de mogelijkheid om de game via de GamePad te spelen of op de TV. Je kunt Trine spelen door gebruik te maken van de touchscreen en alle andere knoppen op de GamePad.  Aan het begin van de game ga je spelenderwijs door de tutorial heen, zodat de combinatie tussen touchscreen en de knoppen op de GamePad duidelijk worden. De touchscreen is hierbij een nieuwe toevoeging in de Trine-serie. Het biedt spelers een nieuwe dimensie aan om bijvoorbeeld puzzels op te lossen of om vijanden neer te maaien.

Het wisselen van personage kan nu ook eenvoudig door het portret van één van jouw helden aan te raken. Het wisselen is ook mogelijk met de achterknop (ZR) van de GamePad. Ieder personage heeft zo zijn eigen set aan controls. Zo kun je bijvoorbeeld met Amadeus kisten toveren en objecten laten zweven door middel van de touchscreen of control stick. Al snel merk je dat sommige acties via de knoppen op de GamePad handiger zijn dan via de touchscreen. Wanneer het wat hectischer wordt om even snel iets op te lossen in een benauwde situatie, kunnen de controls frustrerend worden. Mijn voorkeur gaat uit om een besturings type uit te kiezen en daarbij te blijven.

Trine 2: Director's cut Kikker Puzzel

Grafisch
Het eerste wat mij is opgevallen was dat ik meteen werd opgeslokt door het visuele-aspect van de game. Als ik het grafische deel in één woord moet beschrijven, dan is het wel betoverend te noemen. Gelukkig voor Nintendo is het tegenwoordig ook mogelijk om games op hogere resolutie te spelen. Zo ook op de Wii U komt de wonderlijke wereld van de game hiermee nog sterker naar voren. In vergelijking met de andere Trine 2-versies is het spel nog steeds even kleurrijk en krijg je meteen het gevoel dat je in een sprookje bent beland. Je merkt dat de ontwikkelaar hier genoeg aandacht aan heeft besteed.
Wanneer je gaat spelen op de GamePad ziet het grafisch er nog steeds goed uit. Je merkt wel het resolutie verschil van de tv en GamePad, maar dit haalt de charmes van de Trine-wereld niet weg. Als je het grafisch wilt vergelijken met andere platformen is er weinig op aan te merken en zelfs de Wii U-versie is grafisch iets wat opgepoetst.

Trine 2 Creeps

Multiplayer
Naast de singleplayer bevat de game ook een multiplayer die maximaal met drie spelers gespeeld kan worden. Zo hoef je dus niet in je uppie het avontuur te spelen, maar dit kun je ook met vrienden doen of online met andere spelers. Het is overigens wel een vereiste om met elkaar goed te communiceren wanneer je met meerdere spelers aan het spelen bent. Als je de game serieus wilt spelen in multiplayer dan is het aan te raden om dit met vrienden te doen, zowel online als local.
Tot nu toe werkt alles nog erg soepel wanneer je online gaat en ben ik nog geen enkel probleem tegengekomen. Alhoewel de online functies goed reageren, kan dit ook te maken hebben doordat er nog weinig spelers online zijn. Hier is op dit moment nog geen duidelijk oordeel over te vellen.

Trine 2 co-op

Tot slot
Trine 2 is erg goed ontvangen en zo ook Trine 2: Director's Cut voor de Wii U. De Wii U-versie voelt voor mij als een compleet pakket met exclusieve extra's. Voor spelers die nog nooit Trine 2 hebben gespeeld en over een Wii U beschikken zou ik deze versie als eerste aanraden. Tevens is Trine 2: Director's Cut één van de eerste games die verkrijgbaar is via de Wii U eShop voor maar €13,49. Het downloaden van 1,9 GB op de Wii U kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zelfs gamers die de originele Trine 2 al hebben gespeeld is het nog steeds interessant om de Director's Cut uit te checken, wegens de extra content en de nieuwe speel ervaring die de Wii U levert. De controls kunnen in het begin soms wat frustrerend zijn, waardoor de drive van de game wat inzakt. Laat je hierdoor niet gek maken. want je krijgt een volwaardige game voor een leuke prijs.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Wordt helemaal opgeslokt
   in de wereld van Trine.