Call of Duty: Black Ops II (Multiplayer)

Je kunt er een klok op gelijk zetten: wanneer de blaadjes van de boom vallen komt er weer een nieuw deel in de Call of Duty-reeks. Elk jaar zeg ik ook tegen mezelf, dit is de laatste keer dat ik het koop. Ik vond de multyplayer van Call of Duty Modern Warfare III niets. Toch kriebelde het wanneer ik in de winkel stond om Call of Duty Black Ops II te kopen. Het voelde net alsof ik een nieuw telefoonabonnement afsloot, met een extra verzekering in de vorm van een Season Pass. Zo, pats, 90 euro armer maar een warm gevoel rijker. Maar is de multiplayer wel die 90 euro waard?

Call of duty

Kontschopperij

Call of Duty-games speel je niet voor de singleplayer. Erg leuk dat Treyarch er nu meerdere einden in heeft gepropt, maar dat is bijzaak. Activition weet ook wel dat iedereen de game koopt voor de multiplayer en die moet gewoon staan als een huis. Deze moet je gewoon voor een paar volle dagen spelen om het goed te kunnen beoordelen. De eerste 20 levels wordt je aars toch gekickt door de spelers die een hoger level hebben. Als is het alleen maar omdat ze betere wapens hebben. Een Type 25-geweer is gewoon niet zo krachtig als een SCAR-H met alle attachments. Om te oefenen kan ik iedereen aanraden om even door oude vertrouwde Fun-modus te lopen zodat je gewend raakt aan de verschillende wapens. Dan weet je ook meteen waar je je tokens aan moet spenderen.

Hardpoint

De vertrouwde modi, zoals Deathmatch, Search & Destroy en Kill Confirmed, zitten er ook weer allemaal in. De enige nieuwe modus is Hardpoint. Hardpoint is eigenlijk bijna hetzelfde als Demolition met als enige verschil dat je nu maar één capture point hebt, in tegenstelling tot de meerdere capture points bij Demolition. Het jammere hiervan is wel dat dit totale chaos met zich meebrengt. Tactiek is nergens te vinden omdat iedereen direct als vliegen naar stroop op de capture point af rent en daar blijft zitten totdat ze worden afgeschoten. Helaas krijg ik bij Hardpoint ook niet het gevoel zoals ik dat had bij mijn eerste potjes Kill Confirmed. Kill Confirmed heeft nog een bepaalde diepgang, laat ik de dogtags liggen in de hoop dat de vijand erop af komt, pak je zelf op of laat je het een teammaat doen?

Wat mij wel kon bekoren is de nieuwe Multi Team-modus. In plaats van twee teams van allebei zes man, kun je dan in vier teams van drie man onder andere Team Deathmatch en Kill Confirmed spelen. Het is niet revolutionair, maar omdat nu driekwart van de spelers actief op je jaagt, moet je wel bij elkaar blijven en samenwerken om te overleven. Dit pakt helaas soms slecht uit op publieke servers, omdat iedereen voor zichzelf speelt. Maar ik zie een groot potentieel voor clan-based matches.

black ops 2 multiplayer

Chaos

Over chaos gesproken: er vliegt van alles door de lucht. Soms heb ik het gevoel dat ik meer te vrezen heb van wat er allemaal boven mij hangt, dan van mijn vijanden op de grond. De Scorestreaks, die vroeger Killstreaks heetten, die je krijgt door mensen af te knallen, geven je de mogelijkheid om zonder iemand dood te schieten aan flinke luchtaanvallen te komen. Scorestreaks zoals de Lightning Strike, Lodestar, VTOL Warship en Swarn vliegen allemaal door de lucht en zorgen ervoor dat je geen idee hebt wat jou nu weer vermoordt heeft. Gelukkig kun je in de Kill Cam terug zien welk vliegding daar uiteindelijk voor gezorgd heeft.

Maar als er dan even niets in de lucht zweeft, dan is het weer dikke pret. Vooral de compacte maps zoals Express en Hijacked lijken gemaakt te zijn voor snelle actie. Ik kreeg bijna flashbacks naar Unreal Tournament en Quake 3. Helaas zit er wel een dikke bug in die vooral goed te zien is in One in the Chamber. De auto-aim-functie lijkt af en toe wel van kauwgom gemaakt te zijn, waardoor bij quickscopers in combinatie met de auto-aim op de Xbox 360-versie bijna elke kogel raak is. Hopelijk patcht Treyarch dit snel, want dit kan snel het spel verpesten.

Vliegendingen

Pick 10

Ook is de Create-A-Class op de schop gegaan. Er is een Pick 10-systeem voor in de plaats gekomen. Je mag voortaan nog maar tot tien items kiezen en aanpassen aan je uitrusting. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je tweede wapen kunt inleveren voor extra perks, granaten kunt opofferen in ruil voor twee extra attachments enzovoorts. Het lijkt erop dat je je uitrusting beter kunt aanpassen aan je eigen wensen, maar ik vraag me af in hoeverre dit uitwerkt voor de gameplay. Ikzelf gebruik nooit mijn tactical grenade en koos dus voor een extra attachment op mijn primaire wapen, maar dat wil niet zeggen dat ik nou anders ben gaan spelen dan vroeger.

Treyarch heeft er dit keer voor gekozen om je door te laten levelen tot level 55 in plaats van level 50. Elke keer als je een level omhoog gaat, krijg je een token waarmee je een item kunt unlocken. Na level 55 kun je dan kiezen of je Prestige wil worden of niet. Vroeger verloor je al je wapens en XP en kon je weer van voor af aan beginnen. Ik kan mij niet voorstellen dat je dan zo veel moeite doet voor een lullig tekentje in je call-sign. In Black Ops II behoud je dit keer je XP op je wapens en krijg je je tokens terug om nieuwe items te unlocken. Prestige heeft dit keer dus wel zin en voelt meer als een beloning aan dan vroeger.

Pick-10

Conlusie

Maar maakt dit alles Black Ops II een spel wat ik het komend jaar ga spelen? Vast wel, de adrenalineshot die het mij geeft voor even is net als eten bij de McDonalds. Het geeft je een lekker gevoel terwijl je het eet tot een half uur daarna, maar dan voel je weer de leegte en wil je meer. En Battlefield dan? Battlefield 3 is nog steeds heer en meester in tactische shooters wat mij betreft, maar het levert niet de hectiek die Black Ops II wel biedt. Daarom leg ik Battlefield 3 even terug in de kast om voorlopig Black Ops II erin te laten zitten, ondanks zijn tekortkomingen en dat het niet de vernieuwing brengt waar ik toch op gehoopt had. De eerste tien uur van de multiplayer had ik het gevoel dat ik een mappack van Black Ops aan het spelen was. Pas veel later merkte ik de kleine veranderingen die Treyarch heeft doorgevoerd waardoor Black Ops II als een waardige opvolger voelt.

Het is nu afwachten wat de transformatie van Call of Duty Elite naar de Seasons Pass gaat inhouden. Als zij net zoals verleden jaar elke maand extra content gaan uitbrengen in de vorm van mappacks en nieuwe speelmodi, dan weet ik dat ik in het komende half jaar in ieder geval mijn schijfje in mijn Xbox 360 laat zitten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Pick 10-systeem - Vliegende scorestreaks 7
+ Adrenalineshot - Geen vernieuwende modi
+ Chaos

- Na bijna een maand nog steeds te veel bugs


Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3, WiiU en Windows

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.