WRC 3 FIA World Rally Championship

Racespellen zijn er genoeg, maar rallyspellen zijn er niet heel veel. Gameontwikkelaar Milestone wil met WRC 3 FIA World Rally Championship de fans van rallyracen een plezier doen. Of ze dat gelukt is heb ik geprobeerd te achterhalen.

Eén van de belangrijkste dingen die WRC 3 bezit, is de officiële licentie van het FIA World Rally Championship. Dit betekent geen verbasterde namen of rallyauto’s die net niet echt lijken. Alles in het spel is exact zoals je het tijdens het echte rallykampioenschap voorbij ziet komen. Dit maakt het spel een feest der herkenning voor de rallyfans. Daarbij zien de omgevingen er op zich ook nog eens best netjes uit zodat dit alles niet teniet wordt gedaan door slechte graphics.

In WRC 3 heb je de keuze uit drie speelmodi. WRC Experience, Road to Glory en multiplayer. Ik ben begonnen met de Road to Glory. Hierin ben je een beginnende rallycoureur. Je begint met twee simpele rallyauto’s. In totaal kent deze modus acht verschillende gebieden, elk onderverdeeld in een aantal verschillende races. Je reputatie wordt weergegeven in een aantal sterren. Met deze sterren kun je ook nieuwe en moeilijkere racetracks vrijspelen. Aan het eind van elk gebied kom je een racevariant van de eindbaas tegen die je moet verslaan in een head-to-headwedstrijd.

Sterren verdienen
De sterren zijn op twee manieren te verdienen. De eerste is de meest voor de hand liggende, namelijk door hoog te eindigen in een race. Hoe sneller je over de finish komt hoe meer sterren je verdient. De tweede is wat lastiger, maar wel leuk. Elke race heeft namelijk ook een drietal sterren te verdienen met stijlpunten. Door bijvoorbeeld te driften, op twee wielen door de bocht rijden en sprongen maken verdien je stijlpunten. Hoe meer je er verdient hoe meer sterren je krijgt. Een grappig detail bij de stijlpunten is dat je ze ook krijgt door dingen kapot te rijden. Denk dan aan het omver rijden van vangnetten, paaltjes en dat soort dingen.

In de WRC Experience heb je de mogelijkheid om races te rijden als één van de racers in het echte World Rally Championship. Hierbij kun je kiezen uit een enkele race of uit een championship waarbij je meerdere races moet voltooien. Een hele leuke optie in de WRC Experience is de Hot Seat. Hierbij moet je de controller doorgeven aan een volgend persoon na elke race. Dit deed mij heel erg denken aan de zelfverzonnen multliplayer die ik met mijn vrienden speelde bij SSX Tricky en jeugdherinneringen zijn altijd leuk.

Toch jammer
Op zich ziet WRC 3 er best netjes en realistisch uit. Toch zijn er een paar essentiële dingen die niet goed genoeg zijn uitgewerkt. De besturing is verre van ideaal. Deze reageert veel te heftig om de gameplay vloeiend te houden. Waar je het idee hebt licht te remmen staat je auto al bijna direct stil. Ook de nieuwe engine weet niet echt te boeien. Milestone wil hiermee het licht, de schaduwen en rondvliegend stof en onderdelen zo neerzetten dat zij voor een ultieme rallyervaring zorgen. Jammer genoeg is dit de makers niet gelukt. Iets wat het spel ook geen eer aandoet is het geluid. Ik weet niet welke rallyraces de mensen van Milestone hebben bezocht, maar het geluid van de auto’s zorgt eerder voor pijn aan je oren dan dat ze je een rallygevoel geven.

Wat wel heel goed is uitgewerkt is het schadesysteem. De schade die je oploopt door tegen rotsen of langs muren te rijden wordt heel goed verwerkt in het spel. Het mooiste voorbeeld hiervan is misschien wel de keer dat ik vol tegen een rotsblok aanreed, mijn auto in zijn achteruit zette en mijn volledige voorbumper zag staan tegen de steen.

Met zijn allen
De multiplayer is heel goed bezet. Er zijn verschillende lobby's waar je in kunt stappen om mee te racen. Je kunt er ook voor kiezen om een eigen lobby te starten. Hierbij kun je zelf restricties aangeven voor wat betreft de moeilijkheidsgraad en het soort auto dat je wilt toelaten in de races. In de sessies die ik in de multiplayer heb besteed hoefde ik niet lang te wachten om te kunnen racen. Er waren altijd veel gamers aanwezig waardoor het aanbod bijzonder hoog was.

WRC 3 kan waarschijnlijk het best worden omschreven als een nobele poging om de DiRT-serie van de rallytroon te stoten. Het ziet er op zich netjes uit, maar weer niet goed genoeg om uit te blinken. De besturing is eerder vervelend dan goed doordacht en het geluid van de auto’s laat veel te wensen over. Samen met vrienden kun je wel heel veel plezier beleven aan de Hot Seat-optie, maar dat zal niet genoeg zijn om hoge ogen te gooien met dit spel. Het enige dat mij in gedachten schiet bij het spelen van WRC 3 is "jammer, het had zo veel mooier kunnen zijn."

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Officiële FIA-licentie - Besturing 6
+ Hot Seat - Slecht motorgeluid