Halo 4

Toen Bungie aangaf te stoppen met de Halo-franchise waren veel Halo-fans geschokt. De bekende en vertrouwde ontwikkelaar hield er mee op maar Microsoft richtte een eigen studio op die verder ging met de Halo-games. Nu zijn we enkele jaren verder en de eerste game van deze nieuwe ontwikkelaar, 343 Studios, staat op de stoep: Halo 4.

Halo 4

Helaas zonder Doritos en Mountain Dew start ik de campagne van Halo 4 op. Benieuwd hoe de nieuwe ontwikkelaar dit allemaal gaat aanpakken, kijk ik rustig naar de intro waar al enkele verontrustende dingen aangekaart worden. De toon is gezet en dan wordt me duidelijk dat we zo’n vijf jaar verder zijn dan Halo 3. Master Chief zit nog steeds in een diepe slaap en vanwege wat problemen zal zijn lieftallige assistente, Cortana, hem wakker maken.

Het ruimteschip waar het duo zich op bevindt, Forward Unto Dawn, ligt namelijk in puin en zweeft doelloos door de ruimte. Natuurlijk blijft dit niet lang zo. Je wordt namelijk aangetrokken door een Forerunner-planeet. Een oud, mysterieus ras dat de bekende Halo-cirkels gebouwd heeft. Al snel ben je de bekende Covenant aan het bevechten en worden de Forerunners ook geïntroduceerd. Het verhaal gaat verder waar het vorige deel ophield. Ik ben niet heel bekend met de Halo-serie dus ik vond het jammer dat er niet een mogelijkheid was om de geschiedenis tot nu toe door te nemen. Gelukkig kun je op het internet goede samenvattingen vinden waardoor je makkelijker in het verhaal van Halo 4 kunt komen.

Groots
Ontwikkelaar 343 Studios heeft zo te zien veel tijd en moeite in Halo 4 gestoken. De game ziet er grafisch prachtig uit en de omgevingen zijn groots en goed in elkaar gezet. In de volledige singleplayer heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat ik weer hetzelfde level doorkruis of dat ik continu dezelfde dingen aan het doen ben.

Master Chief komt ook nog eens op verschillende locaties die allemaal prachtig zijn uitgewerkt. Zo kun je aan de slag gaan in dichtbegroeide jungles, nauwe gangen van ruimtestations en grote open vlaktes waar je met de Warthog kunt rondracen. Bijna alle gebieden in het spel zijn groots en geven je als speler de mogelijkheid om zelf te bepalen vanaf welke kant je aanvalt.

Volg je gewoon braaf het pad en knal je iedereen dood die je tegenkomt of kies je er bijvoorbeeld voor om in de jungle wat hogerop te blijven en tactisch één voor één iedereen af te knallen. De keuze is geheel aan jou.

Halo

Hoe jij de vijanden afslacht is een volledig persoonlijke keuze. Er zitten veel wapens in Halo 4 en alhoewel sommige wapens in principe op elkaar lijken zijn ze toch behoorlijk verschillend. Niet alleen qua uiterlijk zijn ze verschillend maar ook de manier waarop ze schieten. Zo heb je een standaard shotgun maar ook ééntje van buitenaardse afkomst waarvan de kogels één keertje afketsen als je je doel niet raakt. Het ene wapen schiet sneller, het andere wapen is krachtiger maar langzamer. Je komt ze allemaal regelmatig tegen en je kunt ze allemaal gebruiken naar eigen voorkeur. Het geluid van de wapens is ook zeer goed gedaan, ze klinken allemaal anders en hebben ook echt hun eigen specifieke geluiden waardoor het allemaal zeer goed meedraagt aan de beleving van de game.

De singleplayer van het spel zal je op een normale moeilijkheidsgraad, zonder het activeren van schedels en dergelijke, zo’n acht uur speeltijd kosten. Naarmate je de moeilijkheidsgraad omhoog gooit en andere opties aanzet zal dit langer duren. Opties die het je lastiger, of leuker kunnen maken zijn onder andere de mogelijkheid om je HUD volledig uit te zetten en/of je armen en je wapen onzichtbaar te maken. Probeer dan maar eens te zien hoeveel kogels je nog hebt en überhaupt te bepalen welk wapen je vasthoudt. Andere opties zijn bijvoorbeeld om vijanden sterker te maken of te zorgen dat ze meer granaten naar je zullen gooien.

Halo

Samen, alleen of met vreemden
De singleplayer van Halo 4 is volledig alleen of met een vriend in co-op te spelen. Naast de singleplayer heeft de speler ook toegang tot Spartan Ops. Dit zijn korte missies die de speler kan spelen die buiten het hoofdverhaal vallen. Je speelt hier niet met Master Chief maar met je eigen Spartan die je voor de multiplayer maakt. Momenteel is er nog maar één aflevering in deze Spartan Ops aanwezig en deze bestaat uit vijf levels die je kunt spelen. De levels bestaan voornamelijk uit het vernietigen van de tegenstanders en bepaalde doelen behalen. Alhoewel je heel goed merkt dat de Spartan Ops-mode gemaakt is voor co-op kun je hem ook volledig in je eentje spelen of met willekeurige mensen via internet. Hierdoor hoef je dus bepaalde content van het spel niet te missen als je geen vrienden hebt die Halo 4 spelen.

Naast deze co-op-mode zit er voor velen de reden tot aanschaf van het spel in: de mogelijkheid om online tegen anderen knallen. In deze mode, wargames genaamd, kun je een eigen potje opzetten of kiezen een ander potje binnen te vallen. In het begin is jouw personage een simpele Spartan waar je nog niet heel veel mee kunt. Je kunt wat kleurtjes van je uitrusting wijzigen en dat is alles. Zodra je de eerste punten binnenhaalt door anderen te doden en potjes te winnen, speel je meer opties vrij. Deze opties speel je vrij door in level te stijgen maar ook bepaalde opdrachten te voltooien en medailles te verdienen. 343 Studios lijkt een goede balans gevonden te hebben met het vrijspelen van extra's en andere mogelijkheden voor je personage. Na enkele potjes spelen zijn er aardig wat opties vrijgespeeld en kun je je personage verder aanpassen naar eigen smaak. Per level dat je krijgt verdien je een Spartan-punt. Met deze punten kun je enkele wapens en gadgets voor je uitrusting aanschaffen. Niet alle wapens zijn te koop en de meeste kun je alleen verkrijgen als ze in een level voorkomen of als je in een potje genoeg punten pakt waardoor je versterking kunt oproepen.

Halo

Versterking oproepen is heel simpel, je behaalt punten door bijvoorbeeld spelers te doden, je krijgt drie willekeurige keuzes en één daarvan kun je kiezen en laten neerkomen op een door jou aangewezen locatie. Deze versterking is meestal een wapen of een ander hulpmiddel dat je kunt gebruiken zoals een schild of een hologram.

Helaas zijn het aantal recensenten die tegelijkertijd online zijn minimaal waardoor ik niet alle soorten gameplay heb kunnen uitproberen. Van wat ik heb kunnen spelen kan ik aangeven dat de potjes snel verlopen. De multiplayermaps die ik heb gespeeld waren de juiste formaten waardoor je niet direct in de actie spawned maar ook niet zo ver dat je tien minuten moet zoeken. In het scherm zie je waar de wapens liggen en dat zorgt ervoor dat er leuke dingen gebeuren. Zo kun je er donder op zeggen dat als er een zeldzaam wapen tevoorschijnkomt er massa's spelers op af gaan. Paar granaten rondom het wapen gooien als er een strijd ontstaat en de chaos is compleet.

Halo 4 is het eerste deel in een nieuwe Halo-trilogie met een nieuwe ontwikkelaar. 343 Studios is erin geslaagd een uitstekend spel neer te zetten die op alle fronten zeer goed aanvoelt. Een uitstekend verhaal, de mogelijkheid om volledig alleen of samen te spelen en een goede multiplayer waarbij je genoeg vrijheid krijgt om een eigen personage aan te maken zonder dat je uren en uren hoeft te spelen. Voor de echte Halo-fans een onmisbaar deel. Heb je nooit een Halo-game gespeeld en ben je benieuwd? Lees je in op het verhaal en begin direct aan Halo 4.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goed verhaal - Geen introductie tot verhaal 9,5
+ Veel opties in single- en multiplayer - Geen Mountain Dew of Doritos