Bellicher; Cel

Het gaat goed met de Nederlandse speelfilm over duistere praktijken. Bellicher; Cel is de achtste film binnen een jaar in dit genre. Samen met De Bende van Oss, Taped, Isabelle, De Verbouwing, De Heineken Ontvoering, Quiz en Doodslag, een kwart van de Nederlandse jaarproductie. Geschreven of gespeelde misdaad is booming business in 2012. Bellicher; Cel is gebaseerd op het tweede deel van de Bellicher-trilogie van auteur Charles den Tex. Deel één, De Macht van Meneer Miller, was in 2010 als vierdelige televisieserie te zien bij de VPRO.

Bellicher; Cel: Filmposter

Hierin veranderde Michael Bellicher (Daan Schuurmans) van gerenommeerd spindoctor in de meest gezochte crimineel van ons land. Telkens als je dacht dat het niet erger kon voor en met hem, bleek dat toch te kunnen. Om de daarop nu volgende film te kunnen volgen, hoef je de serie niet te hebben gezien, al zal je dan wel ontgaan wie sommige bijfiguren precies zijn.

Dit keer is Bellicher spindoctor als zelfstandige en is hij goed terechtgekomen na zijn beproeving met meneer Miller. Een mooi penthouse is de uiting van zijn succes. Daarnaast heeft hij een goede regeling getroffen met zijn ex-vrouw en hun kroost. Maar als zijn oude opdrachtgever, minister Wolbert Allaart (Marc Klein Essink), weer opduikt en zegt hem te moeten spreken en vervolgens dood teruggevonden wordt na een auto-ongeluk, begint de boze droom opnieuw.

Bellicher wordt ingerekend, zijn huis wordt overhoop gehaald en zijn rekening geplunderd, zelfs het spaargeld van zoon Kees wordt buitgemaakt. Zijn identiteit blijkt gejat, waardoor er opnieuw moorden in zijn schoenen worden geschoven die hij niet heeft gepleegd. Om zijn onschuld te bewijzen, gaat hij als een onwennige privédetective achter de daders aan. Hierbij wordt hij vooral geholpen door zijn zus Kirsten (Anna Drijver) en zwager Vince (Benja Bruijning) maar ook door zijn pro deo advocate Guusje van Donnee (Anniek Pheifer) en de neef van de minister, Richard Allaart (Tim Murck), die zijn oom ook chauffeurde. Bellicher redde Richard uit het water op de plaats delict. Vanaf dat moment zijn ze onafscheidelijk. Eerlijk gezegd, het zijn net Sherlock en Watson of Laurel en Hardy. Dan weet je dat vast.

Bellicher; Cel: Tim Murck & Daan Schuurmans

Bellicher; Cel is een fijne wegkijker maar spannend of bloedstollend wordt de actiethriller niet. Er wordt te veel uitgelegd en de voorkomende verbanden liggen er te dik boven op. De makers van de film nemen een loopje met de logica. Nu vindt het verhaal plaats in het stralende daglicht. Dus de schimmige achtergrond en sfeer uit de serie vind je deze keer niet terug. Het Nederlandse realisme maakt de complottheorie bijna een halfslachtige grap.

Daan Schuurmans valt niets te verwijten. Hij speelt Michael Bellicher met verve. Verder zijn Ruud (Gijs Naber) en Danny Zwaal (Sanne den Hartogh) het vermelden waard. De twee mannen zetten de twee gehandicapte broers op een humorvolle manier neer. Slechterik Steiner (Huub Stapel) is pure pulp.

Bellicher: Cel is, net als voorganger Bellicher: De Macht van Meneer Miller, nogal klungelig. Maar toch heeft filmstudio 20th Century inmiddels de rechten gekocht voor de Amerikaanse remake(s). Dit betekent waarschijnlijk dat het derde deel Bellicher; Wachtwoord snel te zien zal zijn.

Bellicher; Cel: Huub Stapel

Leuke film om bij te schuilen in de bioscoop als het regent. Geen film die je absoluut gezien moet hebben. Het is veelzeggend dat de filmmuziek van Don Diablo beduidend beter is dan het gebruikte script.