LittleBigPlanet Vita

Sackboy is al jaren niet meer weg te denken op de consoles van Sony. Na eerdere avonturen op PlayStation 3 en PlayStation Portable is het nu tijd om de avonturen van Sackboy te beleven op PlayStation Vita. De game bevat alle leuke en handige gadgets uit de vorige games en maakt dat tot één nieuw geheel in een volledig pakket voor PlayStation Vita.

LittleBigPlanet

Welkom in Carnivalia, een planeet vol angst en frustratie. Carnivalia was ooit een vrolijke planeet, waar plezier centraal stond. De Puppeteer was ooit de grootste entertainer van Carnivalia, die zijn plezier totaal verloor. Na een aantal jaar kwam de Puppeteer terug, samen met zijn leger aan Ledigen om al het goede te laten verdwijnen uit de planeet. Het is dus aan Sackboy en consorten om de planeet te redden van de Puppeteer.

Opnieuw huppelen we met Sackboy door verschillende levels. De game komt op het grafische gebied aardig overeen met de games op PlayStation 3 waarin de kleuren van je scherm af spatten. De levels zijn daarnaast gedetailleerd en ook de framerate blijft de gehele game stabiel ondanks dat er van alles gebeurt op het scherm. In LittleBigPlanet zijn ook dit keer de thema's weer aardig divers. Aan alles valt te zien dat Carnivalia geen schim meer is van wat het ooit geweest was. Zo bezoekt Sackboy dit keer onder andere oude fabrieken, mysterieuze spookhuizen en keukens vol met enge wezens.

In LittleBigPlanet 2 maakten we al kennis met nieuwe gadgets zoals een raketwerper en een grapplehook die dit keer opnieuw te gebruiken zijn voor de avonturen van Sackboy. Alleen gaat het dit keer net wat anders, gezien de raketwerper te besturen is via het touchscreen. Schiet een raket af en beweeg de raket met behulp van je vinger een richting op. Het besturen van een raket voelt innovatief aan en is vergeleken met het besturen van een raket uit LittleBigPlanet 2 een enorme vooruitgang. Naast een raketwerper komt Sackboy ook weer de grapplehook tegen die we nodig hebben om ergens hogerop te komen en maakt de tilonator opnieuw zijn opwachting waarbij we zware objecten kunnen optillen.

LittleBigPlanet

Het verhaal van LittleBigPlanet is opnieuw een verfrissend avontuur waarin we diverse gestoorde personages en vijanden tegenkomen. Uiteindelijk spring, vlieg en ren je wel binnen korte duur door het verhaal heen. Het verhaal bestaat uit vijf werelden die meestal ingedeeld zijn in ongeveer vijf of zes levels. Naast de levels heb je meestal een aantal kleine minigames die altijd te vinden zijn in de LittleBigPlanet-games. Helaas rollen de credits toch na uur of vier à vijf over je scherm en smaakt het naar meer. Natuurlijk is het mogelijk om alle levels opnieuw te spelen en alle voorwerpen te vinden, maar toch blijf je een gevoel hebben dat het verhaal aan de korte kant is, helemaal vergeleken met de voorgaande games.

Gelukkig bevat de game dit keer ook een arcade-wereld met een aantal minigames. Deze minigames zijn allemaal weer opgedeeld in sub-levels waarin je sterren kunt verzamelen, afhankelijk van de score die je behaalt en hoe snel je een level voltooid. De meeste van deze games worden volledig bestuurd met het touchscreen. Een daarvan is Super Conductor waarin het de bedoeling is om alle processors te voorzien van energie dankzij batterijen. Via een batterij wordt er een straal afgevoerd die terecht moet komen bij een processor. Dit wordt geheel gedaan met behulp van het touchscreen, wat aardig werkt. Op zich zijn de minigames aardig maar hebben weinig te maken met de game en minigames uit het verhaal zelf. LittleBigPlanet is al een grote game, die alleen maar groter wordt door gamers die eigen levels maken. Dan is het leuker om dat soort levels te spelen dan kleine minigames die eigenlijk nauwelijks boeien.

LBPLittleBigPlanet

Naast de gadgets in het verhaal die we kennen uit LittleBigPlanet 2 bevat de game natuurlijk de mogelijkheden van PlayStation Vita. In de game maken we gebruik van de touchpad die gevoelig is bij het aanraken, het touchscreen waarbij we objecten naar voren of achter kunnen duwen en een tilt-functie. Een voorwerp dat gebruikmaakt van het touchscreen valt te herkennen aan een blauw tint rondom het voorwerp. Vervolgens is het de bedoeling om hierop te klikken zodat Sackboy er langs kan gaan, of Sackboy gaat erop staan waarbij we vervolgens het voorwerp laten zweven door het voorwerp zachtjes te bewegen. Daarnaast kun je het voorwerp ook naar achteren of voren duwen, gezien je in de game niet een lang pad met één laag volgt, maar een pad met meerdere lagen.

Een andere optie waar de game gebruik van maakt is de touchpad van PlayStation Vita om voorwerpen naar buiten toe te schuiven. Denk hierbij aan een aantal trappen die als het ware ergens in gedrukt zijn, hierbij kun je met je vinger deze trappen uit laten schuiven zodat Sackboy erover heen gaat lopen. Naast het schuiven van voorwerpen zijn er ook levels waarin Sackboy gebruikmaakt van voertuigen die geheel worden bestuurd met de achterkant. In deze levels valt meteen op dat het niet helemaal perfect werkt, terwijl je met je vinger de achterkant aan tikt merk je al snel dat het gewoon niet werkt zoals je zou willen en dat je al snel ergens tegen aan knalt. In dit soort levels zijn er veel voorwerpen waarin je al snel doodgaat en gezien het gewoon niet soepel werkt kun je dus vaak doodgaan. Gelukkig zijn er in het verhaal maar een aantal levels waarin er geheel gebruik wordt gemaakt van de touchpad van PlayStation Vita. Als laatste wordt er ook gebruikgemaakt van de tilt-functie die maar zelden voorkomt waarbij je uiteindelijk naar links of rechts moet bewegen met je PlayStation Vita zodat je Sackboy over je scherm kunt laten slingeren.

LittleBigPlanetLittleBigPlanet

Naast het verhaal en minigames bevat LittleBigPlanet ook diverse online features waarin het creëren van eigen levels natuurlijk opnieuw een belangrijke feature is. Tijdens het verhaal verzamelt Sackboy diverse voorwerpen en stickers die we gebruiken om een eigen level te versieren. Daarnaast kun je foto's maken met de camera van PlayStation Vita en vervolgens uploaden in je game.  De game bevat alle mogelijkheden voor het creëren van levels die we kennen uit de voorgaande games. Daarnaast is het nu dus ook mogelijk om gebruik te maken van de functies die PlayStation Vita te bieden heeft. Hierin kunnen we dus concluderen dat het creëren van levels opnieuw een walhalla is voor gamers die een eigen level willen maken. Voor nieuwkomers bevat de game uiteraard weer een heleboel tutorials met uitleg hoe je makkelijk een level kunt creëren. Doorgewinterde gamers die voorgaande games al hebben gespeeld kunnen meteen aan de slag met het creëren van geweldige levels.

Helaas is het niet mogelijk om levels uit voorgaande LittleBigPlanet-games over te brengen naar de game op PlayStation Vita. Andersom is het precies hetzelfde. Zonde, maar uiteraard geen groot probleem. Terwijl de servers pas een paar dagen online zijn valt er al genoeg te vinden, van een remake van Fruit Ninja tot en met Angry Birds in LittleBigPlanet-stijl. Gelukkig is het wel mogelijk om alle kostuums die gekocht en verdiend zijn uit de voorgaande games over te brengen naar de game op PlayStation Vita.

LittleBigPlanet is uiteindelijk een volledig pakket dat eindelijk echt gebruikmaakt van de opties op PlayStation Vita. De game bevat alle pluspunten en functies uit de voorgaande games en doet daar nog een schep bovenop. Dankzij het creëren van eigen levels en het spelen van minigames is de game oneindig lang te spelen. Erg handig gezien de game qua verhaal een beetje aan de korte kant is. Ligt je PlayStation Vita stof te happen? Dan is het tijd om LittleBigPlanet aan te schaffen, simpel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Beste van LittleBigPlanet in je handen - Verhaal mocht wat langer 8,5
+ Functies van PlayStation Vita goed benut - Touchpad werkt niet altijd soepel