Madden 13

De sportgames van EA nemen bijna allemaal elk jaar een grote stap. De FIFA-games worden elk jaar stukken beter, de NHL-games zijn bijna niet meer van het ‘echie’ te onderscheiden. Maar er zijn twee sporten waar EA nog steeds de mist in gaat. Met basketbal doen ze alles fout wat er fout kan gaan, maar de Madden-franchise, in Amerika elk jaar behorend tot de best verkopende spellen, maakt nooit stappen. Het komt met nieuwe features, die uiteindelijk tegenvallen. Neemt Madden 13 dan eindelijk een stap in de goede richting, of is het weer een jaar uithuilen voor de NFL-fans?

madden

Madden 13 belooft weer een aantal nieuwe features en gamemodes. Zo zit bijna elke gamemode nu onder een dak en zijn er vooral aanpassingen gedaan in de physics-engine en in de presentatie. Ook proberen ze de game weer een stuk sneller te maken door de verbetering van het ‘Gameplan’, zodat je niet telkens een play moet zoeken waarmee je tientallen secondes bezig bent.

De veranderingen in het menu zijn aangenaam. Alhoewel ik nog steeds een helder menu prefereer waarbij je duidelijk ziet wat je kiest, proberen ze in deze game heel hip te zijn door alles bij elkaar te gooien. Kies je Career Mode dan kun je vanuit daar kiezen of je dat off- of online wil doen en dan bepaal je of je met een speler gaat footballen of met het gehele team. Het is misschien even wennen maar uiteindelijk heb je wel door waar alles staat.

madden

Delegeren
De Career Mode zelf is overdreven groot gemaakt. Ik denk dat zelfs de doorgewinterde fan (ik ben Packers-liefhebber, geen NFL-addict) geen zin heeft om dit allemaal te doen. EA is een jaartje of twee te laat met de XP-hype en probeert dat overal in de game te proppen. Je krijgt voor alles wat je doet XP: spelers beter maken, een oefenwedstrijd spelen, spelers verkopen, je hond uitlaten, het giftige gedeelte uit de Fugu snijden. Het gaat zo maar door, en het is echt storend. Ook ‘moet’ je veel te veel doen in je carrière. Om in het begin nou echt trainingen van tientallen minuten te doen en daarna oefenwedstrijden en dan ook nog andere randzaken, nee daar zit niemand op te wachten. Daarom ben je al snel bezig om alles te delegeren aan je medestaf. Je wil gewoon American Football spelen, en niet bezig zijn met al dat (niet leuke) geneuzel.

madden

Want met het spelletje zelf is weinig mis. Er zijn een aantal kleine aanpassingen gedaan zoals het passen dat beter is gemaakt en de aanpassingen in de Gameplan, maar het is over het algemeen geheel solide. Het nieuwe Gameplan lijkt wel heel erg gefocust op rennende plays, waardoor je wel heel vaak in een wedstrijd krijgt dat je tien keer op de A-knop drukt omdat je door alles aan het heen klikken bent. Het wordt er niet spannender op. Het gebruik van een impact-engine is wel tof. Hierdoor heb je niet zoals in vorige delen tackles die altijd hetzelfde zijn maar is het net zoals in de andere EA Sports-games een stuk realistischer. Raak je iemand bij zijn rechtervoet dan blijft die voet ook haken. Dit zorgt naast de nodige realisme ook voor een hoop gelach. De engine reageert zo nu en dan nogal vreemd waardoor spelers onnodig onderuitgaan of andere rare trucages uithalen.

madden

Welcome to a beautiful Sunday!
Waar Madden 13 echt grote stappen zet is bij de presentatie. Het was altijd ronduit bedroevend en zeker wanneer je kijkt naar hun kleinere broertje, de NCAA-games, en de basketbalgame van 2K Games. Ze hebben hun lesje geleerd en het voelt nu veel meer als een tv-uitzending aan. Het is nog niet zo geweldig als bijvoorbeeld NBA 2K12, maar een sportgame staat of valt met de presentatie. Is deze hoog dan is de zin om het spel te spelen al snel vele malen hoger. Grafisch is er voor de rest weinig veranderd en het ziet er allemaal nog steeds wel aardig uit.

Voor de drie paardenkoppen die Kinect in huis hebben (oke dit zijn er wellicht meer) wordt er nu ook gebruik van dit appraatje gemaakt. Je hoeft niet als een gek iemand te zwiepen voor je tv maar je kunt bepaalde acties inspreken wat sneller zou moeten werken. Helaas heeft dit bij mij niet geholpen, ik heb zelfs nog mijn Kinect extra dichtbij gezet maar dat mocht ook niet echt baten.

Conclusie:
Madden 13 zet wel stappen in de goede richting maar het zijn weer niet de stappen die gemaakt moeten worden om het een geweldige American Football-game te maken zoals ESPN NFL 2K5 van ‘vroegah’. Er zijn aanpassingen gemaakt in de physics-engine en in het audiovisuele pakket maar al met al maakt het Madden 13 niet geweldig. Het blijft een alleraardigst spel, maar de potentie om er echt iets geweldigs van te maken lijkt bij EA Sports nog niet geheel te zijn doorgeslagen. Ze spelen weer iets te veel op safe.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Presentatie - Bugs bij impact-engine 7,5
+ Solide gameplay - Speelt te veel op safe