Dust: An Elysian Tail

Toen ik hoorde dat Dust: An Elysian Tail bijna volledig door één persoon gemaakt was, had ik mijn twijfels over de kwaliteit. Gelukkig was ik al snel overtuigd van de kracht die in dit spel schuilt.

Dust: An Elysian Tail draait om Dust, het hoofpersonage, dat wakker wordt in een bos en geen idee heeft wat hij daar doet. Daarnaast raakt hij bevriend met een pratend zwaard en een eekhoorn, genaamd Fidget, die kan vliegen, praten, aan magie doet en ook nog eens bewaker van het zwaard is. Met zijn drieën ga je op avontuur in een kleurrijke 2D-wereld vol vijanden en vreemde locaties op zoek naar wie je bent en wat jouw doel is.

C-C-C-C-C-Combo
Dust en zijn zwaard raken al snel aan elkaar gewend en binnen enkele minuten worden de eerste combo's tevoorschijn getoverd. Monsters leggen het af en al snel leren we dat Fidget ons ook nog eens kan helpen. Fidget kan haar magie mengen met jouw zwaardaanvallen wat ons spectaculaire beelden oplevert.

De combo's tikken al snel de honderd hits aan, na sommige stukken tik je de vijfhonderd aan en als je een sidequest krijgt voor een combo van duizend hits weet je dat je nog even te gaan hebt. Alhoewel de bewegingen die je maakt van hoge kwaliteit zijn, zowel qua animatie en spektakel op je scherm, wordt het nooit echt heel veel meer. Je zult al snel de meest effectieve manier van combo's gevonden hebben en daar houd je je de rest van het spel redelijk aan vast.

Voor wie dus graag een uitgebreide moveset zoekt zal dit niet vinden in Dust, maar ik moet eerlijk zeggen dat de beperkte set mij ook niet tegenstond. Ik wilde het spel namelijk verder spelen vanwege het verhaal in combinaties met de prachtige omgevingen die je tegenkomt.

Dust

Beestenbende
Dust, Fidget en alle andere bewoners van de wereld zijn verschillende beesten. Zo kom je dorpen tegen waar konijnachtige wezens wonen of kleine blauwe wezentjes die alleen onder de grond wonen. De game is een verzameling van bonte figuren en dat past in zijn geheel in de bonte wereld waar alles zich in afspeelt.

Dust is een 2D-avontuur maar de omgevingen, personages, animaties en diversiteit in levels zijn van hoge kwaliteit. Grotten zijn donker maar worden opgelicht door fluorescerende paddenstoelen, berggebieden zitten vol rotsformaties waar je op of onderdoor kunt en de bossen staan barstensvol kleurrijke bomen.

Tijdens het avontuur zul je ook bepaalde ingrediënten vinden voor voorwerpen die je kunt maken om jezelf te verbeteren. De ontwikkelaar van het spel heeft dit slim aangepakt zodat de vaart in het spel blijft zitten. Zodra je één voorwerp hebt gevonden dan verkoop je dat aan één van de verkopers die je tegenkomt. Zodra je dat doet, zit het voorwerp in de inventaris van alle handelaren en kun je regelmatig een nieuw setje van die voorwerpen kopen als je die nodig hebt.

Dust

De game bevat naast het 2D-platformen ook behoorlijk wat hack & slash en lichtelijk wat RPG-elementen. Zo kun je vier statistieken verhogen per level dat je verkrijgt als je genoeg vijanden en queesten oplost. Daarnaast verzamel je ook behoorlijk wat uitrusting en andere voorwerpen die je zullen helpen tijdens het spelen. De hoofdqueeste van het spel is een duidelijk lineair verhaal dat je kunt volgen, maar tijdens deze queeste kom je ook meer dan genoeg kleinere sidequests tegen. Deze kleine omleidingen zijn vaak niet meer dan haal dit of vind dat. Maar ze liggen redelijk in de buurt van de hoofdqueeste en daardoor dus makkelijk te voltooien zonder al te veel afgeleid te worden.

Tussendoor zul je ook nog arena's tegenkomen. Dit zijn gebieden waar je van punt A zo snel mogelijk naar punt B moet komen. Ondertussen moet je monsters verslaan voor extra punten en hoe beter je het doet, hoe beter jouw prijs. Daarnaast wordt je score ook vergeleken met vrienden die het spel ook hebben dus kun je bekijken wie het beste is.

Dust: An Elysian Tail is een kleurige beestenbende geworden en dat bedoel ik positief. Alhoewel de gevechten niet heel uitgebreid worden, zorgen de snelheid van het verhaal, het verhaal zelf en de kleurrijke omgevingen ervoor dat je je hier niet aan gaat storen en je je zeker niet zult vervelen. De animaties en achtergronden zijn van hoge kwaliteit en het is er zeker niet aan af te zien dat dit door één iemand is gemaakt.

Gedownload via Xbox Live Arcade

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.