DVD: Stereophonics - Rewind

Een decennium is een mooi tijdspunt voor een overzicht, een terugblik, een special edition, B-kantjes, nooit uitgebrachte nummers en wat niet meer. De Welshe band Stereophonics bestaat inmiddels ook al tien jaar en ook voor hun is het tijd voor een terugblik, en wel in de vorm van de dvd Rewind waarin de geschiedenis, hoogte- en dieptepunten en grote hoeveelheden muziek worden uitgelicht.

Het trio begon ooit in het rustige Cwmaman als de Tragic Love Company, wat een samenraapsel was van de namen van hen favoriete bands uit de vroege jaren negentig. Naast covers schreven ze ook wat eigen nummers en waarvan vooral A Thousand Trees de aandacht trok. In 1996 tekenden Kelly Jones, Richard Jones en Stuart Cable een contract bij Bransons V2-label. De groep ging als een raket van start en sleepte in 1998 al een Brit Award in de wacht als beste nieuwkomer. Bartender and the Thief en het bijbehorende album Performance and Cocktails deden de rest. De groep groeide langzaam uit tot één van de meest populaire bands van Engeland.

De dvd bevat twee discs waarvan er één de geschiedenis van de band bespreekt in de vorm van een goede en interessante documentaire. De tweede dvd staat bol van het live-materiaal. De documentaire geeft een prima beeld van het ontstaan, de groei en het succes van de band. Live- en toerbeelden worden afgewisseld met korte interviewtjes door de jaren heen. Vooral hun echte beginjaren als tieners zijn grappig om terug te zien.

De muziekschijf bevat meer dan 2,5 uur aan live-uitvoeringen van verschillende optredens. De befaamde optredens in Cardiff Castle en Morfa Stadium komen onder andere voorbij. Samen met kleinere clubtours of zalen vormen ze een gevarieerd muzikaal overzicht. Al met al hebben de Stereophonics behoorlijk wat succesvolle singles geproduceerd, die bijna allemaal terugkomen op deze dvd. Ook bevat de dvd de nooit eerder vertoonde en een uur durende preview film van "Just Enough Education To Perform" uit 2001. Daarnaast krijg je ook nog meer extra's en een mooi vormgegeven boekje van 32 pagina's erbij.

De dvd is zeker een must-have voor de fans, maar voor rockliefhebbers en mensen die de band beter willen leren kennen ook zeker de moeite waard.

Label: V2 Music Releasedatum: 2 april 2007