CD: at the close of every day - leaves you puzzled

Het Nederlandse duo At The Close Of Every Day maakt al een aantal jaren americana/singer-songwriter muziek. Minco Eggersman en Axel Kabboord schrijven samen de overwegend christelijk getinte nummers. Onlangs verscheen er het remix album Leaves You Puzzled, waarop oudere nummers geremixt zijn door zowel nationale als internationale artiesten uit hetzelfde circuit. Hierbij moet je denken aan namen als Spinvis, Styrofoam, en de Engelse indieband Hood. Dit levert een gevarieerde plaat op met een opvallende ambient insteek.

In 2002 begonnen Eggersman en Kabboord samen muziek te maken. Met name Eggersman heeft een behoorlijk status op het gebied van Nederlandse indie-acts. Hij musiceert niet alleen, maar produceert ook en is bovendien één van de oprichters van het indie-label 'Volkoren' (waar ook de band 16 Horsepower bij getekend staat). In 2004 werd hun album the silja symphony nog verkozen tot beste Nederlandse album bij de 3voor12 Awards, maakten ze in 2005 nog een album vol kerkgeluiden en staan ze sindsdien hoog in de lijstjes van critici.

Een groep met een behoorlijke reputatie dus en met leaves you puzzled maken ze deze meer dan waar. Vrijwel alle vijftien nummers hebben een grondige renovatie ondergaan. Donato Wharton, Dialect, Styrofoam, Hood, Sylvain Chauveau, Wixel, Diefenbach, Solex, Marshall Watson, Stafroenn Hákon, 01:00 a.m., Mormo, Hillmadelow, Spinvis en Kettel zijn de vijftien namen die de songs onder hun hoede hebben genomen. Opener The Glory Of Ignorance is één grote trip geworden van ambient noise. Hiermee wordt de toon van het album meteen gezet. Dit is muziek waar je naar moét luisteren. Het nummer vloeit bijna onopgemerkt over in o, welk een vreugde. Zo gaat het met meer nummers op de plaat. Als een puzzel vallen alle stukjes langzaam op hun plaats.

Opvallend is dat elke remix toch hetzelfde gevoel met zich meedraagt: één die donker en melancholisch is. En dat is eerder de verdienste van Eggersman en Kabboord dan die van de remixers. Het maakt dan ook niet uit of de teksten in het Nederlands of Engels zijn; het gevoel dat de songs uitdragen blijft hetzelfde. Zoals bijvoorbeeld in the sound of someone watching me en 't hellend vlak. Zelfs door de remixes heen hoor je duidelijk dat het at the close of every day is. En het is erg knap als je zoiets als groep weet te bereiken: een eigen handelsmerk.

Voor zowel bekenden als onbekenden met de groep zal het even wennen zijn. Het is muziek zoals we van hen gewend zijn, maar ook weer niet. De remixen voegen een geheel nieuwe dimensie toe aan de nummers die op zich al spraakmakend waren. Juist dat beetje extra maakt dit album tot een heerlijk tussendoortje. En wie het toch niets vindt, kan altijd nog de bijgevoegde puzzel maken uit het doosje.

Label: Volkoren Releasedatum: 22 maart 2007