Steel Batallion: Heavy Armor

Exclusief voor de Xbox 360

Mijn Kinect, wat zit hij er zielig bij. Elke keer geeft het apparaatje mij een knikje als ik de Xbox 360 opstart, maar voor de rest voer ik hem elke dag wat stof, want meer doet hij niet. Dansgame hier, minigamecollectie daar, het is het allemaal net niet. Maar dan komt er uit het niets een hardcorespel uit voor de Kinect! Het gaat hier om Steel Batallion: Heavy Armor, een vervolg van de game op de eerste Xbox, waarbij je een gigantische controller nodig had. Werkt het dit keer ook, nu met je eigen handen?

steel

Nee. Dat wil ik alvast kwijt. Steel Batallion: Heavy Armor moet een van de meest frustrerende en slechtste spellen zijn die ooit in een van mijn gameconsoles is geland. Er gaat namelijk van alles mis in deze game, maar we beginnen even bij het begin. Je speelt als meneer Power die met een aantal mechs de wereld moet redden van de Verenigde Naties, die schijnbaar opeens de aartsvijand zijn van iedereen.  Oftewel, je stapt in je mech en je moet in missies die bijzonder kort zijn (twee tot vier minuten) de vijand vermorzelen. Helaas is dit niet zo gezegd zo gedaan, want er is iets fundamenteel mis met deze game, namelijk alles.

Zwevende handen
Om te beginnen met het grootste probleem, de besturing. Het spel werkt met Kinect en de controller, dus je hebt altijd beide nodig. Met de controller beweeg je je mech en kun je schieten en met je eigen handen doe je de rest. Dit komt neer op om je heen kijken, schakelaars aanzetten, luiken opendraaien en allemaal van zulke ongein die daadwerkelijk nodig is om een missie te halen. Maar dit werkt niet. Het is een bekend probleem dat Kinect niet werkt wanneer je zit, maar toch laat Steel Batallion je op een stoel zitten. Als je niet 100% stilzit op die stoel, gaat de game van alles doen. Hij ziet elke beweging die je maakt als handbeweging waardoor er van alles op het scherm gebeurt wat niet hoort en dit bijna altijd eindigt in een snelle dood.

steel

Het is zo frustrerend dat het spel zomaar dingen doet die je zelf helemaal niet doet, dat het onspeelbaar is. Zelfs met de synchronisatie had ik al de grootste problemen. Het waren twee simpele bewegingen: ga zitten met je armen gespreid en sta omhoog met je armen gespreid. Hier ben ik in totaal twintig minuten mee bezig geweest omdat de game gewoon niet wilde herkennen dat ik daar stond. Terwijl ik mijzelf wel zag staan in de goede positie op de camera. Toen ik uiteindelijk uit verveling mij omdraaide en mijn blote bips aan de camera liet zien werd ik pas herkend, markant. Helaas was dit echt nog maar het begin van veel meer problemen. Het enige wat je doet tijdens het spelen van Steel Batallion is je enorm frustreren en je wordt constant boos op de game, omdat er geen manier is om dit te spelen.

Troep
En zelfs als we denken aan een wereld zonder Kinect en dat dit spel alleen te besturen was met de controller was het nog pure troep geweest. Missies van een paar minuten waarbij je meestal een of twee mechs moet doden totdat het weer klaar is, laadtijden waar je u tegen zegt, grafisch matig, stereotypische racisme van de donkere computerbestuurde spelers en ga zo nog maar even door.

steel

Het is jammer om te constateren dat een hardcoregame voor de Kinect miserabel faalt. Je merkt dat hier fouten zitten waarbij je de schuld kunt geven aan de Kinect. Je ziet soms dat de camera denkt dat je je armen beweegt terwijl ze gewoon rusten op je schoot, maar toch is Kinect niet een apparaat dat niet werkt. Spellen als Dance Central laten zien wanneer er tijd in is gestopt zodat het cameraatje aardig werkt. Maar als dit een goed voorbeeld moet zijn van een 'echte' game voor de Kinect kun je de camera maar zo snel mogelijk op Marktplaats aanbieden voor een knaak en een Snickers.

Conclusie:
Steel Batallion: Heavy Armor is pure troep. Het spel heeft fundamentele problemen die ervoor zorgen dat niks werkt. Wanneer je ook maar een scheet laat, gebeuren er op het scherm allemaal bewegingen die je normaliter met je handen moet doen. Wanneer je deze bewegingen zowaar met diezelfde handen doet, herkent de camera het niet. Hierdoor eindig je elke missie, waarvan er geen een leuk is, met een vroege dood. Maar het enige wat een vroege dood moet sterven is de productie van dit spel. Dat dit voor vijftig euro in de winkel ligt is een belediging voor alle kopende klanten. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo’n frustrerend slecht spel heb gespeeld, dat op geen enkel gebied werkt. Ik hoop maar dat dit niet de toekomst is voor hardcoregames op de Kinect. Een schande.

Pluspunten Minpunten Cijfer
- Werkt op geen enkel punt 1

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.