Prometheus

Bioscoop • 31-05-2012 @ 11:10 •   dm Ors
print 

In 1969 schreef amateur-archeoloog Erich von Däniken zijn bestseller 'Waren de goden kosmonauten?.' Hierin vroeg hij zich af of alle vreemde voorwerpen en bouwwerken die over de gehele wereld zijn gevonden, iets te maken zou kunnen hebben met buitenaards bezoek in het verleden. Denk aan de piramides van Egypte en Zuid-Amerika, de wereldberoemde Nazca-lijnen in de Andes, de kleitabletten van de Sumeriërs of de grote grafsteen van Pakal de Grote in de oude Mayastad Palenque in Mexico, waarop hij afgebeeld staat alsof hij in een ruimteschip zit. Zijn boektitel was een simpele vraag. Waar komen we vandaan? Waar kwamen onze goden vandaan? Prometheus geeft hierop een heel duidelijk antwoord.


prometheus poster

Het is 1979 als Ridley Scott (Alien, Gladiator, Blade Runner) zijn vingers durft te branden aan een script van Dan O'Bannon en Ronald Shusset, die op dat moment hun verhaal voor een horror-science fiction film genaamd Alien af hebben. De film slaat in als een bom. Hoog prijkend op menig filmlijst van kenners heeft de Alien-franchise intussen drie vervolgen opgeleverd én een tweetal Alien vs. Predator-films.

Behalve Aliens, het tweede deel van regisseur James Cameron (Titanic), was de kwaliteit van de overige films niet om over naar huis te schrijven. Het wachten was op de terugkeer van Ridley Scott, die al sinds 2003 bezig was om een nieuw deel toe te voegen aan de saga. Toeval of niet, maar in het jaar dat veel beschavingen suggereerden dat 'hun' goden terug zouden keren, anno 2012, maakt Scott een deel van die belofte waar met zijn, let wel, prequel op Alien, Prometheus.


prometheus image 1


Voor de indeling van de cast heeft Scott gekozen uit een aantal bekende gezichten. We zien Noomi Rapace (de Milennium trilogie) als Elizabeth Shaw, één van de twee archeologen, Michael Fassbender (Shame, 300, X-Men: First Class) als de android David, Charlize Theron (The Italian Job, Monster, Hancock) als Meredith Vickers, een werknemer van Weyland Corporation en Guy Pearce (Memento, L.A. Confidential) als Peter Weyland zelf. Verder hebben we Logan Marshall-Green (Brooklyn's Finest, Devil) als Charlie Holloway, de tweede archeoloog en Idris Elba (Thor) als 'chauffeur' van het ruimteschip, Prometheus.

prometheus image 3

Als tegen het einde van de 21ste eeuw twee archeologen, Shaw en Holloway, in een Schotse grot een rotstekening vinden waarop een sterrenstelsel staat afgebeeld, twijfelen ze geen moment en beseffen dat ze dit eerder hebben gezien. Egyptische, Zuid-Amerikaanse en Mesopotamische objecten bevatten allemaal hetzelfde stelsel. Het is een uitnodiging, een uitnodiging van de 'goden', de scheppers (engineers) van het mensenras op aarde.

We schieten een aantal jaren vooruit, als Shaw en Holloway samen met de bemanning van het ruimteschip Prometheus, wakker worden uit hun cryo-slaap. Tijdens hun slaap die twee jaar duurde, heeft de android David ervoor gezorgd dat alles aan boord voorspoedig liep. Na hun ontdekking in Schotland, zijn Shaw en Holloway door Peter Weyland van Weyland Corporation uitgenodigd om mee te gaan op een expeditie naar het stelsel wat afgebeeld stond.

prometheus

Als Prometheus uiteindelijk landt op hun eindbestemming en de bemanning het schip verlaat, staan ze voor een gigantisch bouwwerk. Het team besluit om naar binnen te gaan en het bouwwerk dieper van binnen te inspecteren. Wanneer ze binnenin een soort tempel betreden, staan ze opeens oog in oog met een gigantisch 'mensenlijk' hoofd van steen met daaromheen honderden cilinders.

Op het moment dat ze de ruimte van de tempel verder willen onderzoeken, steekt er een krachtige storm op en wordt het team teruggeroepen naar Prometheus. Als twee leden het niet redden om op tijd het bouwwerk te verlaten, moeten ze noodgedwongen achterblijven. Wanneer ze beiden hun nieuwsgierigheid niet in bedwang kunnen houden en opnieuw de tempel betreden, komen ze er al snel achter dat de rotstekeningen op aarde niet als een vriendelijke uitnodiging waren bedoeld.

prometheus image 2
In de Griekse mythologie speelt de god Prometheus een belangrijke rol. Belangrijk, omdat hij de god was die het vuur stal van de goden op de berg Olympus en zonder hun medeweten het schonk aan het mensenras. Door het verkrijgen van vuur kon de mens ijzer smeden, landbouwgereedschap maken en zo een grote stap maken in zijn ontwikkeling. Dit mythologisch verhaal speelt als een rode draad door de film, het schip draagt zijn naam en het wordt nog eens verteld door Peter Weyland zelf.

Wat heel veel pseudowetenschappers zich al jaren afvragen, inclusief Von Däniken, is waarom wij hier zijn. Wat doen wij hier? Als wij van de apen afstammen, waarom zijn er dan nog apen? Had Darwin het bij het verkeerde eind? Allemaal vragen die door Ridley Scott zijn meegenomen toen hij zijn verhaal uit een eerder script van John Spaiht (The Darkest Hour), ontwikkelde samen met ‪Damon Lindelof‬ (Lost). De Evolutietheorie werd overboord gegooid en zij namen alle elementen mee, waar 'above-top-secret' lieden hun vingers bij aflikken.

Prometheus mag geslaagd genoemd worden. Zeker, geen twijfel over mogelijk. Alle elementen die in Alien aanwezig waren, de Space-Jockey, het ruimteschip, de befaamde eieren, op alles wordt een antwoord gegeven. Het is waar, de laatste tien minuten van Prometheus laat niks meer aan de verbeelding over en loopt over, zij het niet naadloos, in Alien. Eindelijk antwoord op een hoop vragen en dat zal de Alien-fanaat danig bekoren. H.R. Giger, de Zwitserse grafisch artiest die voor een groot deel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de vormgeving van het wezen en de decors in Alien heeft in Prometheus duidelijk weer een dikke vinger in de pap.

prometheus 5

Visueel ziet Prometheus er adembenemend uit, de 3D die op bepaalde momenten echt iets nieuws toevoegt aan het medium, maar ook de kleuren en mooie beelden in de ruimte, het schip zelf en de planeet waar de Prometheus op landt. Wat vooral in het oog springt zijn de eerste tien minuten waarin duidelijk wordt hoe het leven hier op aarde zou kunnen zijn ontstaan. Het acteerwerk is sterk. Wat vooral opviel was de integere rol van Theron. Bijna timide, maar zoals ze zelf aangeeft in een eerder gegeven interview, is dit ook haar bedoeling geweest. Fassbender speelt uitstekend de rol van David en Rapace doet bijna, ik zeg bijna, Sigourney Weaver vergeten als Ellen Ripley in de vier vervolgfilms.

De Alien-kenners hoeven niet naar deze film gelokt te worden, die vinden hun weg naar de bioscoop zelf wel. Voor liefhebbers van science fiction is Prometheus een aanrader omdat het echt een ouderwets goede SF-film is boordevol suspense. Met Prometheus heeft deze prequel de kijker absoluut het gevoel teruggebracht van het Alien-universum en rest nog één ding gezegd te worden: welkom terug in het SF-genre Sir Ridley Scott.




Lees ook:

» 19/09 Film: Patria11
» 07/09 Film: A Most Wanted Man2
» 03/09 Film: Chef14
» 27/08 Film: Into the Storm14


17227 views / 72 reacties
OorsprongVerenigde Staten, 2012
RegieRidley Scott
GenreActie, Horror, Science Fiction, Thriller
CastMichael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, Noomi Rapace, Logan Marshall-Green, Rafe Spall, Sean...
KijkwijzerVanaf 16 jaarGeweldAngst
User-waardering    
Aantal stemmen    27
Reacties op dit bericht
72  van 72 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Had vanacht willen gaan maar viel al tijdig half in slaap...

Lijkt een prima film, hoop alleen dat de basisopzet niet de natte doorslag is van AvP een paar jaar eerder... De trailers deden het ergste vermoeden...
userIcon
Nooit geweten dat er 4 vervolgen op Alien zijn, waarschijnlijk een telfoutje.
Vanavond er naar toe.
man Stefan (Redactie Frontpage) 31-05-2012 @ 12:37 fotoboek no homepage
userIcon
Het zijn er 3 of 5, ligt eraan of je de Predators meerekent idd.

Film krijgt trouwens overal net aan een voldoende
man Ors (Redactie Film) 31-05-2012 @ 13:40 fotoboek no homepage
userIcon
Bedankt voor uw alziend oog thedeedster, have fun tonight!
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:55 schreef zwaktebaard het volgende:
Echt vet!
dat is bijna een understatement, ik zag 'm gisteren en wil eigenlijk nog eens teruggaan. ook de muziek is trouwens prachtig
userIcon
Lijkt me weer eens een SF film die de moeite waard is. Ga ik zeker kijken.

Een opmerkingetje nog wel: Prometheus was geen god, maar hooguit een half-god, of half-titaan eigenlijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prometheus_(mythologie)
userIcon
Prima review Fok. Overal wel mee eens al ben ik zelf misschien een azijnpisser aangezien Alien 1 van mijn favo's is. Vond de film zelf kwa inhoudt nog niet helemaal uit de verf komen en als backstory wordt er weinig verteld. En het einde is een pure fan pleaser.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:40 schreef Ors het volgende:
Bedankt voor uw alziend oog thedeedster, have fun tonight!
Geen dank, maar bedankt voor de recensie.
man Nikmans (Redactie Film) 31-05-2012 @ 16:18 fotoboek no homepage
userIcon
Ik vond het over het algemeen een sterke film, het gevoel van verwondering was enorm aanwezig en de scene
SPOILER
waarin Noomi in dat operatieding ligt en half verdoofd een alien laat verwijderen
is wat mij betreft ÚÚn van de sterkste stukjes cinematografie die ik ooit heb mogen meemaken, vooral omdat de 3d ook meehielp.

Jammer wel dat de personages voor het grootste deel onmogelijk kut waren en vooral in het begin dialogen plaatsvonden waar de laatste twee Matrix-films nog een puntje aan konden zuigen.

Desalniettemin een bijzonder geslaagde film en als het eenmaal 'losgaat' boeit het niet hoe eendimensionaal de personages zijn
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 16:22 schreef Morthill het volgende:
Alleen in 3D, dus die gaan we niet in de bioscoop zien
Exat hetgeen wat ik wilde zeggen; welke lamlul heeft het ooit verzonnen 3D verplicht te stellen? Doe er dan op zijn minst normale 2D voorstellingen naast...

De meesten van mijn vrienden en vriendinnen zijn grote filmliefhebbers, maar allemaal hebben ze een schurft aan 3D: hoofdpijn, misselijk, zere neus, hekel aan brilletje, etc. Wanneer gaat de filmindustrie nu eindelijk eens begrijpen dat 3D voorlopig nog niet volwassen is?
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 17:03 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]

Exat hetgeen wat ik wilde zeggen; welke lamlul heeft het ooit verzonnen 3D verplicht te stellen? Doe er dan op zijn minst normale 2D voorstellingen naast...

De meesten van mijn vrienden en vriendinnen zijn grote filmliefhebbers, maar allemaal hebben ze een schurft aan 3D: hoofdpijn, misselijk, zere neus, hekel aan brilletje, etc. Wanneer gaat de filmindustrie nu eindelijk eens begrijpen dat 3D voorlopig nog niet volwassen is?
http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide

Gezien de top 5 meest opbrengende films lijkt me onwaarschijnlijk dat de hype snel zal stoppen.
Ik heb nooit ergens last van bij 3D. Alleen misschien van de bril zelf een beetje, omdat ik al een bril draag.

Ben benieuwd naar de film, ga hem morgen zien!
userIcon
Die gaan we zeer spoedig in de bioscoop zien. Morgen denk ik... Zin in!
Als groot Alien(s) fan ben ik behoorlijk teleurgesteld in deze film.

De enige pluspunten waren de prachtige beelden en het acteerwerk van Michael Fassbender.

Tijdens de eerste 40 minuten had ik nog veel hoop, vooral de openings scene is indrukwekkend, maar in de 2de helft viel alles uit elkaar.

Er zijn te veel dingen waar ik graag op in zou willen gaan, maar dat betekend een hoop spoilers voor degene die 'm nog niet hebben gezien.

Het grootste probleem is gewoonweg het script... het slaat, vanaf de 2de helft van de film, helemaal nergens meer op. Karakters maken de vreemdste beslissingen en doen alles wat je uit een B horror film zou verwachte.

Echte Alien fans zullen gefrustreerd zijn na het zien van deze film.
man Nikmans (Redactie Film) 01-06-2012 @ 00:51 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 23:09 schreef Alara78 het volgende:
Als groot Alien(s) fan ben ik behoorlijk teleurgesteld in deze film.

De enige pluspunten waren de prachtige beelden en het acteerwerk van Michael Fassbender.

Tijdens de eerste 40 minuten had ik nog veel hoop, vooral de openings scene is indrukwekkend, maar in de 2de helft viel alles uit elkaar.

Er zijn te veel dingen waar ik graag op in zou willen gaan, maar dat betekend een hoop spoilers voor degene die 'm nog niet hebben gezien.

Het grootste probleem is gewoonweg het script... het slaat, vanaf de 2de helft van de film, helemaal nergens meer op. Karakters maken de vreemdste beslissingen en doen alles wat je uit een B horror film zou verwachte.

Echte Alien fans zullen gefrustreerd zijn na het zien van deze film.
Ik vond het juist andersom In het begin werd (een beetje) moeite gedaan om de personages een gezicht en persoonlijkheid te geven en wat mij betreft werd toen de plank juist volledig misgeslagen, je zou zeggen dat zo'n belangrijke expeditie wel een crew van professionals met zich mee zou brengen maar het leken stuk voor stuk debielen die ˇf geen neuk gaven, ˇf zinnen uitspraken waar Neo en Han Solo bij verbleken (I BELIEVE!)
userIcon
Mensen stammen overigens dus niet af van apen.... Bovendien, al was het wel zo, dan betekent evolutie niet direct dat eerdere stadia ook meteen uitsterven.
userIcon
quote:
Denk aan de piramides van Egypte en Zuid-Amerika
Welke piramides in Zuid-Amerika?
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 05:48 schreef SillyWalks het volgende:

[..]


Welke piramides in Zuid-Amerika?
Nou, bijvoorbeeld de Huaca del Sol.
userIcon
Gisteravond geweest. Ik heb me zeer vermaakt en de film is zeker beter dan de gemiddelde sifi blockuster. Niet alle vragen worden beantwoord - wat ik niet erg vind, want totaal uitgekauwde verhalen zijn ook niet leuk - en er is ruimte voor een interessante sequel.

Er zit alleen volgens mij een grote fout in de film in relatie tot de eerste Alien film;

SPOILER

In Prometheus zit de engineer op de controlestoel van zijn ruimteschip, vliegt weg en stort neer. Vervolgens achtervolgt hij de hoofdpersoon en wordt hij vernietigd door de "baby".

Dit is op zichzelf niet onlogisch, maar als je Alien film ziet, dan komen ze in het gestrande ruimteschip en dan vinden ze die engineer/ spacejockey weer in zijn controlestoel?!?!?

Rara, hoe kan dat?
userIcon
Ook gisteren wezen kijken, absoluut een aanrader zeker voor de liefhebber van dit genre. Alleen wel jammer van die bitches naast me die bij elke gorescene zaten te lachen en elke 5 minuten even hun whatsapp moesten checken, kkhoeren
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 10:19 schreef thedeedster het volgende:
Gisteravond geweest. Ik heb me zeer vermaakt en de film is zeker beter dan de gemiddelde sifi blockuster. Niet alle vragen worden beantwoord - wat ik niet erg vind, want totaal uitgekauwde verhalen zijn ook niet leuk - en er is ruimte voor een interessante sequel.

Er zit alleen volgens mij een grote fout in de film in relatie tot de eerste Alien film;

SPOILER

In Prometheus zit de engineer op de controlestoel van zijn ruimteschip, vliegt weg en stort neer. Vervolgens achtervolgt hij de hoofdpersoon en wordt hij vernietigd door de "baby".

Dit is op zichzelf niet onlogisch, maar als je Alien film ziet, dan komen ze in het gestrande ruimteschip en dan vinden ze die engineer/ spacejockey weer in zijn controlestoel?!?!?

Rara, hoe kan dat?
SPOILER
Ik ben van mening dat het schip uit de originele Alien niet dezelfde is als uit Prometheus. De planeet uit Alien is LV-426, in Prometheus is de planeet LV-233 genaamd. Andere planeet, dus ander spaceship.
Het zou ook kunnen dat het gewoonweg een ander space-ship is , zoals David al aangaf; Er zijn er meerdere op de planeet aanwezig.

Tevens hebben we hier te maken met die cilinders ipv de egg-sacks die we gewend zijn uit de Alien films.

Maar eigenlijk stoor ik me meer aan o.a.:
- Shaw, die na een operatie, waarbij haar buikspieren zijn door gesneden, doodleuk opstaat en weg rent, met wat lokale verdoving
- Fifield die terug komt als een soort zombie
- Holloway is geinfecteerd met een "DNA-vernietigend" virus, heeft sex met Shaw, Shaw raakt zwanger van iets, Holloway gaat de volgende dag dood en "bevalt" Shaw van een tentakel-monster ....really ?
- Shaw denkt te weten wat de Engineers willen en weet de kapitein, binnen 10 seconden, te overtuigen dat ze op elke mogelijke manier gestopt moeten worden, en dus is de logische conclusie dat ie het schip maar op ramkoers moet zetten en zichzelf, samen met nog wat andere te doden dmv het ruimteschip van een paar mijard op te blazen.
Er zijn nog veel meer momenten die nergens op sloegen, maar ik word gewoon depressief als ik er te veel over nadenk
quote:
Alle elementen die in Alien aanwezig waren, de Space-Jockey, het ruimteschip, de befaamde eieren, op alles wordt een antwoord gegeven.
Echt ? Ik heb geen eieren gezien.


Wat mij betreft wordt bijna nergens antwoord op gegeven. Ik heb nu nog veel meer vragen dan van te voren.
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 10:54 schreef Alara78 het volgende:
[..]


SPOILER
Ik ben van mening dat het schip uit de originele Alien niet dezelfde is als uit Prometheus. De planeet uit Alien is LV-426, in Prometheus is de planeet LV-233 genaamd. Andere planeet, dus ander spaceship.
Het zou ook kunnen dat het gewoonweg een ander space-ship is , zoals David al aangaf; Er zijn er meerdere op de planeet aanwezig.

Tevens hebben we hier te maken met die cilinders ipv de egg-sacks die we gewend zijn uit de Alien films.

Maar eigenlijk stoor ik me meer aan o.a.:
- Shaw, die na een operatie, waarbij haar buikspieren zijn door gesneden, doodleuk opstaat en weg rent, met wat lokale verdoving
- Fifield die terug komt als een soort zombie
- Holloway is geinfecteerd met een "DNA-vernietigend" virus, heeft sex met Shaw, Shaw raakt zwanger van iets, Holloway gaat de volgende dag dood en "bevalt" Shaw van een tentakel-monster ....really ?
- Shaw denkt te weten wat de Engineers willen en weet de kapitein, binnen 10 seconden, te overtuigen dat ze op elke mogelijke manier gestopt moeten worden, en dus is de logische conclusie dat ie het schip maar op ramkoers moet zetten en zichzelf, samen met nog wat andere te doden dmv het ruimteschip van een paar mijard op te blazen.
Er zijn nog veel meer momenten die nergens op sloegen, maar ik word gewoon depressief als ik er te veel over nadenk

SPOILER

Scherp mbt de planeet. Dat was me ontgaan. Maar dan is het weer heel toevallig dat op allebei die planeten zo'n ruimteschip is gecrasht.

Wat die cilinders betreft, in Alien bezocht men maar een klein deel toen John Hurt werd overvallen, het kan gewoon een nieuwe kamer zijn waar in die 38 (?) jaar toch een en ander gebeurd is. De "alien" is voor het begin van de Prometheus niet geboren, wat dan ook weer die AVP films helemaal onderuithaalt.

Wat de rest betreft; je mag dan hopen dat dit gewoon een truuk is om zo veel mensen naar een sequel te krijgen.

En anders heb je weer wat inspiratie om wat fora vol te krijgen met speculaties.
SPOILER
Tja, het enige logische dat zou kunnen is dat de Alien die op het eind uit de Engineer komt, een Queen is en eieren legt in de controle kamer van het schip.
Maar dan is het weer vreemd dat er in de originele Alien een soort van laser deklaag over de eieren heen lag. Nadat de crew van de Nostromo er doorheen loopt lijken de eitjes actief te worden, alsof ze in hypersleep waren ofso.
Ik denk dat ik dit weekend maar eens de originele trilogie ga bekijken
Ja trilogie , ik beschouw Alien 3 het einde van het verhaal. Resurection is een misbaksel, niet waardig om de naam Alien te dragen.
Ik was zeer gecharmeerd van de donkere stijl die Fincher hanteerde in Alien3 en snap eigenlijk niet waarom ie zo werd neer gesabeld.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 20:33 schreef Morthill het volgende:
[..]


Mensen zijn dan ook domme schapen die er dan maar voor kiezenn om meer te betalen voor 3D

Die anderhalve euro heb ik er gewoon wel voor over om de film in 3D te zien.
userIcon
Die laatste scene waarin hij wakker wordt en dat alles gedroomd was en iedereen dood blijkt te zijn, die was wel wazig!

SPOILER
Syke!!!!! Ik heb de film niet gezien!!! whahahah
man Ors (Redactie Film) 01-06-2012 @ 13:12 fotoboek no homepage
userIcon
met een beetje doordenken kom je erachter alara78. Wat ik begrijp is dat je de film waardeloos vond. Dat kan. Als je met nog meer vragen zit, dan besef je niet wat er bedoeld wordt met 'strings of Alien-DNA' je imagination moet de rest invullen. Als echte Alien kenner zoals je zegt te zijn, moet je in gedachte meenemen dat dit een prequel is. En soms is het niet naar je wens. ik zei dat er een hoop antwoorden werden gegeven, niet dat ze ook te zien waren.
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 13:12 schreef Ors het volgende:
met een beetje doordenken kom je erachter alara78. Wat ik begrijp is dat je de film waardeloos vond. Dat kan. Als je met nog meer vragen zit, dan besef je niet wat er bedoeld wordt met 'strings of Alien-DNA' je imagination moet de rest invullen. Als echte Alien kenner zoals je zegt te zijn, moet je in gedachte meenemen dat dit een prequel is. En soms is het niet naar je wens. ik zei dat er een hoop antwoorden werden gegeven, niet dat ze ook te zien waren.
Nou, waardeloos was ie zeker niet.
Als "stand-alone" film was ie zeker boven gemiddeld, maar gezien het kaliber van de regiseur (die overigens goed werk levert ondanks het rommelige script), de links naar de Alien franchise en het verwachtingspatroon wat geschept werd in de aanloop naar de film, viel ie gewoon tegen.

Ik heb het idee dat er heel veel materiaal op de "editing floor" is blijven liggen, en hoop daarom ook op een uitgebreide director's cut wanneer ie op Blu-Ray/DVD word gereleased.
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 13:23 schreef Alara78 het volgende:
[..]

Nou, waardeloos was ie zeker niet.
Als "stand-alone" film was ie zeker boven gemiddeld, maar gezien het kaliber van de regiseur (die overigens goed werk levert ondanks het rommelige script), de links naar de Alien franchise en het verwachtingspatroon wat geschept werd in de aanloop naar de film, viel ie gewoon tegen.

Ik heb het idee dat er heel veel materiaal op de "editing floor" is blijven liggen, en hoop daarom ook op een uitgebreide director's cut wanneer ie op Blu-Ray/DVD word gereleased.
Het probleem wat dit soort films heeft is dat ze onder een microscoop gelegd worden. Series als Star Trek treffen hetzelfde lot. Er is een hoop canon en detail in het universum, waardoor het heel tricky kan worden om op ßlles een antwoord te geven. Zie de Star Wars prequels. Lucas had zoveel aan gebeurtenissen uit te leggen en naartoe te werken, dat die behoefte de hele film ging overschaduwen. Naar mijn mening de reden dat deel 1 t/m 3 van Star Wars als film niet overeind blijven, maar als fanpleasing wel redelijk.

Het "dna" van de Alien films (ik vond 4 nog redelijk genietbaar, als je de film met een wat ironischer blik bekijkt, zoals de scenarist eigenlijk bedoeld had), is zo uitgebreid dat je bijna niet kunt voldoen aan alle details en open vragen die beantwoord moeten worden.

Ik heb Prometheus nog niet gezien, maar de discussies rondom dit soort films hebben toch altijd wel een kenmerkend karakter.
userIcon
SPOILER

Nog een foutje; als deze planeet was bedoeld als opslagplaats voor hun wapens, waarom hebben deze engineers dan op aarde de locatie van deze opslagplaats achtergelaten in plaats van hun thuisplaneet?


[ Bericht gewijzigd door thedeedster op vrijdag 1 juni 2012 @ 14:26 ]
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 14:19 schreef thedeedster het volgende:
SPOILER

Nog een foutje; als deze planeet was bedoeld als opslagplaats voor hun wapens, waarom hebben deze engineers dan op aarde de locatie van deze opslagplaats achtergelaten in plaats van hun thuisplaneet ?
SPOILER
Precies, en ook de hele link tussen "onze oude beschavingen" en de Engineers wordt niet uitgelegd. Het lijkt erop alsof ze ons willen laten denken dat die "roadmap" naar LV-233 al in ons DNA was ingeprent.
Als dat niet het geval was, zou dat betekenen dat de Engineers miljoenen jaren later meerdere malen terug zijn geweest voor een bezoekje aan deze beschavingen.
@Dragonfodder: Ik begrijp wat je bedoeld maar het DNA van de Alien films is in principe niet zo allesomvattend, zeker niet zoals Star Wars. Het enige waar de fans op zaten te wachten was de het antwoord op; wie/wat is de Spacejockey?
En ook al krijgen we veel van het ras te zien, wordt er niets over uitgelegd.
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 02:24 schreef TheHappyPrince het volgende:
Mensen stammen overigens dus niet af van apen.... Bovendien, al was het wel zo, dan betekent evolutie niet direct dat eerdere stadia ook meteen uitsterven.
Mensen stammen wel degelijk af van apen, maar niet van hedendaagse soorten, die bestonden toen nog niet (net als de mens dus).
En het klopt dat eerdere stadia niet meteen uitsterven, ze kunnen en zullen namelijk in een andere richting geŰvolueerd zijn (tenzij de oorspronkelijke populatie door een catestrofe is weggevaagd, net nadat een groep zich heeft afgescheiden.)
Evolutie stop nooit, hoewel het wel langzamer or sneller kan gaan al naar gelang de omstandigheden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 17:07 schreef Seedling het volgende:
[..]


Mensen stammen wel degelijk af van apen, maar niet van hedendaagse soorten, die bestonden toen nog niet (net als de mens dus).
En het klopt dat eerdere stadia niet meteen uitsterven, ze kunnen en zullen namelijk in een andere richting geŰvolueerd zijn (tenzij de oorspronkelijke populatie door een catestrofe is weggevaagd, net nadat een groep zich heeft afgescheiden.)
Evolutie stop nooit, hoewel het wel langzamer or sneller kan gaan al naar gelang de omstandigheden.
Aap-achtigen, niet apen. Aap is een term voor de hedendaagse primaten. Zo bedoelde ik het.
userIcon
Visueel zeer goed. Muziek iets te startrek, en te vrolijk. Editing lijkt gehaast. Klungelige dialogen. Platte onthullingen.

De volgende momenten waren een belediging van mijn denkvermogen:
SPOILER

Shaw heeft zonet een 'baby' op brute manier gekregen en vergeet allemaal in de volgende scene.

Janek en zijn bemanning besluiten willekeurig dat suicide de beste optie is? Ja kom laten we dit doen! Jaaah....!
Wacht eens even Janek, er staan nog 6 andere schepen klaar... oeps te laat...boem!

Millitaire post?! Wat?!

Je hebt zonet de grootste ontdekking gedaan in het universum...okay, kom gaan we neuken, terwijl 2 van onze mensen buiten kapot aan het gaan zijn.

Pieppiep, levensvorm! Pieppiep... en gewoon negeren en het afdoen als een bug in het apparaat.

Waarom zou je een Alien Cobra willen aaien al een kat terwijl die sist en je het 5 minuten in je broek poept van angst.

De gast met die navigatiedingen is ... verdwaalt? haha..ooh.

Vickers onyhult dat ze de dochter is...nou en??

Waarom doet David dat...WAAROM??
Waarom, Waarom WAAAAAROM (dat begin bv, dat einde)..... Ik kan zo nog wel even doorgaan. ..Helaas...

[ Bericht gewijzigd door Naimed op zaterdag 2 juni 2012 @ 17:42 ]
originele verfrissende spannend verhaal overtreft mijn verwachting een echte s-f movie.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 juni 2012 @ 17:27 schreef Naimed het volgende:
Visueel zeer goed. Muziek iets te startrek, en te vrolijk. Editing lijkt gehaast. Klungelige dialogen. Platte onthullingen.

De volgende momenten waren een belediging van mijn denkvermogen:
SPOILER

Shaw heeft zonet een 'baby' op brute manier gekregen en vergeet allemaal in de volgende scene.

Janek en zijn bemanning besluiten willekeurig dat suicide de beste optie is? Ja kom laten we dit doen! Jaaah....!
Wacht eens even Janek, er staan nog 6 andere schepen klaar... oeps te laat...boem!

Millitaire post?! Wat?!

Je hebt zonet de grootste ontdekking gedaan in het universum...okay, kom gaan we neuken, terwijl 2 van onze mensen buiten kapot aan het gaan zijn.

Pieppiep, levensvorm! Pieppiep... en gewoon negeren en het afdoen als een bug in het apparaat.

Waarom zou je een Alien Cobra willen aaien al een kat terwijl die sist en je het 5 minuten in je broek poept van angst.

De gast met die navigatiedingen is ... verdwaalt? haha..ooh.

Vickers onyhult dat ze de dochter is...nou en??

Waarom doet David dat...WAAROM??
Waarom, Waarom WAAAAAROM (dat begin bv, dat einde)..... Ik kan zo nog wel even doorgaan. ..Helaas...
Op je laatste spoiler punt
SPOILER

Toen David met Charlie aan het praten was en ze een drankje gingen doen. Vroeg David hem, hoeveel hij er voor over had om zijn 'makers' te zien of in ieder geval meer te weten over de aliens. Waarop hij antwoordde met "Anything".

Hierdoor heeft David dat monster-sample in zijn drank gestopt, puur om te kunnen waarnemen wat er gebeurd en of ze meer te weten kunnen komen over de Aliens zelf.
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 08:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]

Nou, bijvoorbeeld de Huaca del Sol.
"The Huaca del Sol is an adobe brick temple built by the Moche civilization on the coast of what is now Peru. "

Geen piramide.


Piramide structuren heb je wel in Centraal-Amerika.
userIcon
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 20:01 schreef PufPuf het volgende:
[..]

Die van de maya's o.a.
Dat is Centraal-Amerika.
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 17:03 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]

Exat hetgeen wat ik wilde zeggen; welke lamlul heeft het ooit verzonnen 3D verplicht te stellen? Doe er dan op zijn minst normale 2D voorstellingen naast...

De meesten van mijn vrienden en vriendinnen zijn grote filmliefhebbers, maar allemaal hebben ze een schurft aan 3D: hoofdpijn, misselijk, zere neus, hekel aan brilletje, etc. Wanneer gaat de filmindustrie nu eindelijk eens begrijpen dat 3D voorlopig nog niet volwassen is?
Ik vind inderdaad dat het niet veel toevoegt maar gutegut wat een tere zieltjes hebben jij en je vrienden
man Ors (Redactie Film) 04-06-2012 @ 08:33 fotoboek no homepage
userIcon
Er zijn 7 werelddelen. Centraal-Amerika is geen officieel werelddeel. Omdat niet iedere lezer de ligging ervan zou kunnen weten (Als reviewer moet ik daar van uitgaan) heb ik voor de duidelijkheid gekozen bij welk werelddeel het wÚl hoort nl.: Zuid-Amerika.
wat geen fouten waren (zoals boven genoemd)
SPOILER

- De cilinders vormige kegels zijn geen alien eggs.. maar houders van "muteer-zut"
- De muteer zut wordt aan begin van de film gebruikt door de eerste Engineer om zichzelf op te offeren en nieuw leven te maken.
- Het nut van de muteer zut op de huidige aarde zou verwoestend zijn.. in elk geval gehele mensheid veranderen.. (mischien niet zo'n slecht idee eigenlijk met die vervelende mensheid!)
-de eerste enge wormen onstaan als de kleine centipeds door de muteer zut zwemmen (close shot dat een voet op ze staat)
- Sex hebben geeft de geboorte aan een "alien-achtig wezen"
- Het alien achtig wezen (octopus anyone?:) legt een ei en daaruit wordt dekoningin geboren aan het eind
nog wat fouten:
SPOILER

Je wordt door een magnetische storm met debris rond gezwaait.
Gezandstraalt met hele hoge snelheid.
Je helm ziet er vervolgens nog tip top uit. Je pak is intact en de robot die je beschermde ook.. zucht ..
al in al vermaakelijke film.. niet slecht als je beetje alien fan bent omdat het wel een en ander toelicht.. maar OOOOOooo zoveel schoonheids foutjes die totaal onnodig waren..
great special effects in elk geval !
userIcon
SPOILER


- De muteer zut wordt aan begin van de film gebruikt door de eerste Engineer om zichzelf op te offeren en nieuw leven te maken.


Het is dat ik dit op verschillende sites heb moeten lezen dat dat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn, want in de film word dit gewoon niet duidelijk...
Voor het eerst dat ik halverwege de film ben vertrokken uit de bioscoop.

Het verhaal boeit niet en gaat alle kanten op en er zitten teveel fouten in, mede door slecht acteerwerk. De fouten werden er op een gegeven moment zoveel dat het de film verder verpestte voor zover dat hij nog kijkbaar was.

Het geluk was dat ik er met twee bioscoopbonnen naartoe was gegaan, want dan doet het weglopen bij een slechte film minder zeer.

9/10 keer kijk ik een film helemaal af als hij me niet echt kan pakken, omdat ik het einde wil weten, dat was bij deze film helemaal niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 21:54 schreef timmetje117 het volgende:
[..]


Aanstellerij dit. Krijg je straks ook nog last van duizeligheid? Stop eens met klagen en ga mee met je tijd om optimaal van dit medium te genieten.
Ik zelf heb een Ptosis aan mijn rechter-oog. Door dat ik zowat heel mijn leven met een half dicht ooh heb zitten lopen (is overigens nu al weer deels gecorrigeerd) kan ik dus geen diepte zien.

Ik betaal nu 2,50 extra voor iets waar ik helemaal niks van zie. Ik kan de bril ook niet af doen, aangezien je dan die kut gamma kleuren ziet van het pre-3D effect. Ook gaat er door zo'n kak bril het hele contrast en kleur van de film eraf. Een normale film ziet er qua kleur dus echt 10x beter uit, maar door die donkere brillen gaat er contrast weg.

Overigens heeft binnen mijn vriendengroep er ook een hekel aan.
Ik vond het enorm vermakelijk om naar te kijken.

Het enige wat mij opviel is dat het einde niet strookte met de eerste Aliens film.

Verstand op nul en genieten dus
SPOILER
voor vuur is toch zuurstof nodig? Wat was er niet op de planeet waardoor ze die helmen moesten dragen? Als er een ander soort brandbare stof in de atmosfeer zou zitten zou zelfs alles in de fik vliegen met die flamethrower
Vette film, vervelend voor de AliŰn-fanboys dat ze nu met meer vragen blijven zitten maar als stand alone film prima te pruimen.
altijd zo grappig: als een wetenschapper braaf achter de heersende opinie aanloopt, is ie een wetenschapper.

als ie echter van de geijkte paden afwijkt en bijvoorbeeld onderzoekt of de aarde ooit door buitenaardsen bezocht is -wat me helemaal niet zo gek lijkt, gezien de omvang van het universum- wordt ie door de gevestigde orde (en blijkbaar ook door FOK!) meteen tot "pseudowetenschapper" gebombardeerd
quote:
Op vrijdag 1 juni 2012 @ 13:23 schreef Alara78 het volgende:
[..]

Nou, waardeloos was ie zeker niet.
Als "stand-alone" film was ie zeker boven gemiddeld, maar gezien het kaliber van de regiseur (die overigens goed werk levert ondanks het rommelige script), de links naar de Alien franchise en het verwachtingspatroon wat geschept werd in de aanloop naar de film, viel ie gewoon tegen.

Ik heb het idee dat er heel veel materiaal op de "editing floor" is blijven liggen, en hoop daarom ook op een uitgebreide director's cut wanneer ie op Blu-Ray/DVD word gereleased.
Ridley Scott kennende zal die er zeker komen.

Ik vond de film overigens fantastisch. En er zitten wel degelijk elementen in die je doen denken aan de Alien films. Je hebt bij tijd en wijle wel de neiging om je af te vragen "waar blijven die Aliens nou?", maar niet lang nadat je jezelf die vraag gesteld hebt word je op je wenken bediend.

Wat mij buitengewoon aanstaat is dat Ridley Scott gewoon weer topkwaliteit heeft afgeleverd.
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 23:09 schreef Alara78 het volgende:
Als groot Alien(s) fan ben ik behoorlijk teleurgesteld in deze film.

De enige pluspunten waren de prachtige beelden en het acteerwerk van Michael Fassbender.

Tijdens de eerste 40 minuten had ik nog veel hoop, vooral de openings scene is indrukwekkend, maar in de 2de helft viel alles uit elkaar.

Er zijn te veel dingen waar ik graag op in zou willen gaan, maar dat betekend een hoop spoilers voor degene die 'm nog niet hebben gezien.

Het grootste probleem is gewoonweg het script... het slaat, vanaf de 2de helft van de film, helemaal nergens meer op. Karakters maken de vreemdste beslissingen en doen alles wat je uit een B horror film zou verwachte.

Echte Alien fans zullen gefrustreerd zijn na het zien van deze film.
Helemaal mee eens.

Persoonlijk denk ik dat Ridley Scott zn ogen uit zn kop moet schamen voor dit wanproduct. Of je nu Alien-fan bent of niet..deze film rammelde aan alle kanten en voelde vanaf halverwege meer en meer als een knip-en-plak-werk-experiment om de boel te redden.

Het acteer werk en de personages zijn bij vlagen zo lachwekkend en onlogisch; ongetwijfeld is dit te wijten aan het slechte script en knullige montage van de film.

Denk dat het grappigste nogwel de kapitein van het schip was. De man geeft gedurende de hele film aan dat hij niet zo ge´nteresseerd is in het belang van de hele missie "I just fly the ship" en zonder enige overtuiging of verandering van inzicht besluit hij ineens zijn hele schip te vernietigen wat volgens mij eruit zag als een zelfmoordmissie?! LOL

En de lijst gaat maar door...

Ik vond de eerste 30min zeer veelbelovend en het zag er fantastisch uit, zelfs het 3d effect vond ik goed gedaan... maar als een film zo incompetent is in de basis van waar een film aan moet voldoen tja.... dan scoor je toch een zeer flinke onvoldoende in mijn ogen .

En dan durft de schrijver van de recensie met droge ogen te beweren "Prometheus mag geslaagd genoemd worden." Echt jongens dit kan toch niet...
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 juni 2012 @ 13:18 schreef eltopo2010 het volgende:
[..]


Helemaal mee eens.

Persoonlijk denk ik dat Ridley Scott zn ogen uit zn kop moet schamen voor dit wanproduct. Of je nu Alien-fan bent of niet..deze film rammelde aan alle kanten en voelde vanaf halverwege meer en meer als een knip-en-plak-werk-experiment om de boel te redden.

Het acteer werk en de personages zijn bij vlagen zo lachwekkend en onlogisch; ongetwijfeld is dit te wijten aan het slechte script en knullige montage van de film.

Denk dat het grappigste nogwel de kapitein van het schip was. De man geeft gedurende de hele film aan dat hij niet zo ge´nteresseerd is in het belang van de hele missie "I just fly the ship" en zonder enige overtuiging of verandering van inzicht besluit hij ineens zijn hele schip te vernietigen wat volgens mij eruit zag als een zelfmoordmissie?! LOL

En de lijst gaat maar door...

Ik vond de eerste 30min zeer veelbelovend en het zag er fantastisch uit, zelfs het 3d effect vond ik goed gedaan... maar als een film zo incompetent is in de basis van waar een film aan moet voldoen tja.... dan scoor je toch een zeer flinke onvoldoende in mijn ogen .

En dan durft de schrijver van de recensie met droge ogen te beweren "Prometheus mag geslaagd genoemd worden." Echt jongens dit kan toch niet...
+1
man Ors (Redactie Film) 05-06-2012 @ 14:46 fotoboek no homepage
userIcon
@liamP: ik zeg niet dat dit de mening van FOK! is, maar het de mening van juist die gevestigde orde is, die deze 'verdere zoekers dan hun neus lang is' pseudo-wetenschappers noemt. Of wordt de serie Ancient Aliens serieus genomen door bv NASA? Persoonlijk ben ik het met je eens, dat er meer is, maar 'wij' het niet te weten zullen komen door lieden die boven ons staan.
man Ors (Redactie Film) 05-06-2012 @ 15:01 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 juni 2012 @ 13:18 schreef eltopo2010 het volgende:
[..]


Helemaal mee eens.

Persoonlijk denk ik dat Ridley Scott zn ogen uit zn kop moet schamen voor dit wanproduct. Of je nu Alien-fan bent of niet..deze film rammelde aan alle kanten en voelde vanaf halverwege meer en meer als een knip-en-plak-werk-experiment om de boel te redden.

Het acteer werk en de personages zijn bij vlagen zo lachwekkend en onlogisch; ongetwijfeld is dit te wijten aan het slechte script en knullige montage van de film.

Denk dat het grappigste nogwel de kapitein van het schip was. De man geeft gedurende de hele film aan dat hij niet zo ge´nteresseerd is in het belang van de hele missie "I just fly the ship" en zonder enige overtuiging of verandering van inzicht besluit hij ineens zijn hele schip te vernietigen wat volgens mij eruit zag als een zelfmoordmissie?! LOL

En de lijst gaat maar door...

Ik vond de eerste 30min zeer veelbelovend en het zag er fantastisch uit, zelfs het 3d effect vond ik goed gedaan... maar als een film zo incompetent is in de basis van waar een film aan moet voldoen tja.... dan scoor je toch een zeer flinke onvoldoende in mijn ogen .

En dan durft de schrijver van de recensie met droge ogen te beweren "Prometheus mag geslaagd genoemd worden." Echt jongens dit kan toch niet...
meningen verschillen. Dat kan. Vergeet niet dat Alien ondertussen meer dan 30 jaar de tijd heeft gehad, om een plaats te krijgen in een best-of lijst. In 1979 waren de meningen ook niet mals. Ik lees een hoop reacties waarin de teleurstelling over het acteerwerk of het script veel naar voren komt. Bij Prometheus, eerlijk is eerlijk, zal de juiste kijker een aantal dingen door de vingers moeten zien. Het gaat in feite over de vraag, wat gebeurde er voor Alien? Ik ben het met je eens dat een aantal karakters, weinig indruk hebben gemaakt, maar dit heeft elke film. Daarom heeft Scott ook herhaaldelijk geroepen, dat het een vleugje 'Alien' bevat. Terugkomend op je opmerking over een geslaagde film; dit betekent niet automatisch een 9.9 als cijfer, als ik voor een overhoring een 7.8 kreeg, kon ik dat geslaagd noemen
quote:
Op dinsdag 5 juni 2012 @ 15:01 schreef Ors het volgende:
[..]


meningen verschillen. Dat kan. Vergeet niet dat Alien ondertussen meer dan 30 jaar de tijd heeft gehad, om een plaats te krijgen in een best-of lijst. In 1979 waren de meningen ook niet mals. Ik lees een hoop reacties waarin de teleurstelling over het acteerwerk of het script veel naar voren komt. Bij Prometheus, eerlijk is eerlijk, zal de juiste kijker een aantal dingen door de vingers moeten zien. Het gaat in feite over de vraag, wat gebeurde er voor Alien? Ik ben het met je eens dat een aantal karakters, weinig indruk hebben gemaakt, maar dit heeft elke film. Daarom heeft Scott ook herhaaldelijk geroepen, dat het een vleugje 'Alien' bevat. Terugkomend op je opmerking over een geslaagde film; dit betekent niet automatisch een 9.9 als cijfer, als ik voor een overhoring een 7.8 kreeg, kon ik dat geslaagd noemen
Ik snap je punt en begrijp dat smaken en verwachtingen verschillen.
Dat gezegd te hebben; Alien was een film waarop hoewel zeker veel aan te merken is (bordkartonnen karakters, cliches, etc), wel gewoon een coherent verhaal werd verteld. Bij Prometheus kan ik niet anders voorstellen dat Scott, na het bezien van de montage, meermaals zijn film heeft staan te vervloeken. Kan gewoonweg niet anders bij iemand die normaal gesproken toch altijd op zn minst wel een 'degelijke' film weet af te leveren. Ik durf er vergif op in te nemen dat het uiteindelijke resultaat niet strookt met wat de beste man voor ogen had toen hij eraan begon.

Zelf zou ik de originele Aliens een 8 geven, Prometheus eerder een 5.
Een auto kan nog zo mooi zijn maar als de ontwerper per ongeluk een wiel en remmen is vergeten toe te voegen...dan noem ik het niet een 'geslaagde' auto.
userIcon
Ik begrijp niet waarom dit een prequel moet zijn. Ik begrijp niet hoe dit kan aansluiten aan Alien zonder eerst iets sterks te roken...
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 23:09 schreef Alara78 het volgende:
Als groot Alien(s) fan ben ik behoorlijk teleurgesteld in deze film.

De enige pluspunten waren de prachtige beelden en het acteerwerk van Michael Fassbender.

Tijdens de eerste 40 minuten had ik nog veel hoop, vooral de openings scene is indrukwekkend, maar in de 2de helft viel alles uit elkaar.

Er zijn te veel dingen waar ik graag op in zou willen gaan, maar dat betekend een hoop spoilers voor degene die 'm nog niet hebben gezien.

Het grootste probleem is gewoonweg het script... het slaat, vanaf de 2de helft van de film, helemaal nergens meer op. Karakters maken de vreemdste beslissingen en doen alles wat je uit een B horror film zou verwachte.

Echte Alien fans zullen gefrustreerd zijn na het zien van deze film.
Dit.
Ik voelde ook een aardige teleurstelling na het zien van de film, ik had er meer van verwacht; vooral na de enorm goede trailers.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 juni 2012 @ 21:48 schreef Naimed het volgende:
Ik begrijp niet waarom dit een prequel moet zijn. Ik begrijp niet hoe dit kan aansluiten aan Alien zonder eerst iets sterks te roken...
Alleen als er nog een prometheus 2 aangeplakt wordt zou het verhaal sluitend kunnen worden. Het lijkt er een beetje op dat dit ook de bedoeling is.
quote:
Op dinsdag 5 juni 2012 @ 00:55 schreef Tarantula het volgende:
SPOILER
voor vuur is toch zuurstof nodig? Wat was er niet op de planeet waardoor ze die helmen moesten dragen? Als er een ander soort brandbare stof in de atmosfeer zou zitten zou zelfs alles in de fik vliegen met die flamethrower
Vette film, vervelend voor de AliŰn-fanboys dat ze nu met meer vragen blijven zitten maar als stand alone film prima te pruimen.
SPOILER
Er was wel zuurstof in de lucht, alleen ook heel veel CO2 waardoor ze zouden vergiftigen Dit gezegd hebbend, waren er wel duizend andere fouten en inconsistenties.
Baggerfilm Het kan er nog zo mooi uitzien, als ik me haast elke vijf minuten van de film afvraag waarom de personages doen wat ze doen omdat het overduidelijk achterlijk is en als er meermaals dingen gebeuren die gewoon onmogelijk zijn dan vind ik het geen goede film.

SPOILER
Waarom bleven die twee figuren die vast zaten in de storm niet gewoon op een plaats? Waarom moest die kerel zo nodig de slijmerige alien gaan aaien in plaats van hard weglopen? Waarom zetten ze allemaal gewoon hun helm af terwijl een buitenaards virus of bacterie levensgevaarlijk kan zijn? Hoe kan het dat iemand word geopereerd aan zijn buik, wat nietjes en een spuit krijgt en vervolgens weer rondloopt alsof er niets gebeurd is? Waarom gedroeg iedereen, inclusief de geopereerde persoon, alsof er niets gebeurd was? Waar kwam die zombie vandaan? Waarom wordt de uiteindelijke vraag van de film simpelweg niet beantwoord? Waarom infecteerde de robot iemand met de alien cellen? Waarom zat die oude kerel in het geheim op het schip? Waarom sowieso al die geheimzinnigheid terwijl het zijn schip en zijn expeditie was? Enzovoort enzovoort...
userIcon
quote:
Op donderdag 7 juni 2012 @ 12:36 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]


SPOILER
Er was wel zuurstof in de lucht, alleen ook heel veel CO2 waardoor ze zouden vergiftigen Dit gezegd hebbend, waren er wel duizend andere fouten en inconsistenties.
Baggerfilm Het kan er nog zo mooi uitzien, als ik me haast elke vijf minuten van de film afvraag waarom de personages doen wat ze doen omdat het overduidelijk achterlijk is en als er meermaals dingen gebeuren die gewoon onmogelijk zijn dan vind ik het geen goede film.

SPOILER
Waarom bleven die twee figuren die vast zaten in de storm niet gewoon op een plaats? Waarom moest die kerel zo nodig de slijmerige alien gaan aaien in plaats van hard weglopen? Waarom zetten ze allemaal gewoon hun helm af terwijl een buitenaards virus of bacterie levensgevaarlijk kan zijn? Hoe kan het dat iemand word geopereerd aan zijn buik, wat nietjes en een spuit krijgt en vervolgens weer rondloopt alsof er niets gebeurd is? Waarom gedroeg iedereen, inclusief de geopereerde persoon, alsof er niets gebeurd was? Waar kwam die zombie vandaan? Waarom wordt de uiteindelijke vraag van de film simpelweg niet beantwoord? Waarom infecteerde de robot iemand met de alien cellen? Waarom zat die oude kerel in het geheim op het schip? Waarom sowieso al die geheimzinnigheid terwijl het zijn schip en zijn expeditie was? Enzovoort enzovoort...
Heel makkelijk, het was de schrijver van Lost die het Script uiteindelijk heeft bewerkt. En je weet hoe Lost afloopt.
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 12:03 schreef Kiefler het volgende:
Voor het eerst dat ik halverwege de film ben vertrokken uit de bioscoop.

Het verhaal boeit niet en gaat alle kanten op en er zitten teveel fouten in, mede door slecht acteerwerk. De fouten werden er op een gegeven moment zoveel dat het de film verder verpestte voor zover dat hij nog kijkbaar was.

Het geluk was dat ik er met twee bioscoopbonnen naartoe was gegaan, want dan doet het weglopen bij een slechte film minder zeer.

9/10 keer kijk ik een film helemaal af als hij me niet echt kan pakken, omdat ik het einde wil weten, dat was bij deze film helemaal niet.
Really?
userIcon
Er zijn verschillende aspecten aan deze film die ik prachtig heb gevonden. De openingsscene, het acteerwerk van Michael Fassbender, de operatie en de geweldige special effects. Maar het script en de dialogen zijn een drama.

Nog nooit zo'n prachtige kutfilm gezien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 juni 2012 @ 17:28 schreef budha het volgende:

Nog nooit zo'n prachtige kutfilm gezien.


En het is nog waar ook !
userIcon
quote:
Op maandag 4 juni 2012 @ 15:25 schreef xSouL het volgende:
[..]


Ik zelf heb een Ptosis aan mijn rechter-oog. Door dat ik zowat heel mijn leven met een half dicht ooh heb zitten lopen (is overigens nu al weer deels gecorrigeerd) kan ik dus geen diepte zien.

Ik betaal nu 2,50 extra voor iets waar ik helemaal niks van zie. Ik kan de bril ook niet af doen, aangezien je dan die kut gamma kleuren ziet van het pre-3D effect. Ook gaat er door zo'n kak bril het hele contrast en kleur van de film eraf. Een normale film ziet er qua kleur dus echt 10x beter uit, maar door die donkere brillen gaat er contrast weg.

Overigens heeft binnen mijn vriendengroep er ook een hekel aan.
Volledig met je eens betreft het contrast! Dit is toch wel een vervelende bijwerking.

Betreft je Ptosis, snap ik dat je niets in het concept 3D ziet, maar hiermee ben je helaas wel een minderheid. Aangezien het erg winstgevend is , is het te begrijpen dat ze geen alternatieven aanbieden toch? Ook snap ik in jouw geval dan niet waarom je niet gewoon wacht op de BD release?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 juni 2012 @ 17:28 schreef budha het volgende:
Nog nooit zo'n prachtige kutfilm gezien.
Exactly. Ik werd echt kwader en kwader van alle domme fouten die in de film zaten. Ben niet weggelopen zoals Kiefler hier eerder vertelde, maar wat een belediging van de kijker was deze film zeg.

Zat hier niet de naam Ridley Scott aan vast geplakt en had het niet de backup support van de succesvolle Alien franchise, dan was Prometheus compleet afgeserveerd. The Chronicles of Riddick is zelfs nog een betere SF dan dit gedrocht. Overdreven? Nee, ik hou het zelfs nog beschaafd.
userIcon
Het zal wel aan mij hebben gelegen dat ik mij soms meer stoorde aan die 'schoonheids' foutjes dan dat ik genoot van de film.
72  van 72 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 19/09 Film: Patria11
» 07/09 Film: A Most Wanted Man2
» 03/09 Film: Chef14
» 27/08 Film: Into the Storm14
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's
Meteen bestellen?