DVD: Lijn 32

Naast de opkomst van de Nederlandse films komen er ook steeds meer goede Nederlandse dramaseries, zoals A'dam en E.V.A. en Overspel. Veel dramaseries in Nederland zorgen er met gemak voor dat een miljoen kijkers aan de buis gekluisterd zitten. De eerste aflevering van de dramaserie Lijn 32 haalde 1,1 miljoen kijkers, maar dit zakte al snel en de laatste aflevering haalde 'slechts' 614.000 kijkers.

Tien ogenschijnlijk willekeurige passagiers stappen in de bus van lijn 32. Halverwege de rit slaat de bus over de kop en explodeert. Na de fatale busrit gaat de serie terug in de tijd en volgen we de levens van de tien passagiers. In de laatste aflevering komen alle verhalen bij elkaar en wordt de ontknoping duidelijk. De serie speelt zich af in het Nederland van nu waarin de angst in de maatschappij voor terrorisme hoog is en mensen zich onveilig voelen.

In de serie spelen vele bekende gezichten en zijn er hoofdrollen voor Waldemar Torenstra, Marcel Musters en Peter Blok. Daarnaast hebben Gijs Scholten van Aschat, Teun Kuilboer en Eva Duijvestein ook een rol. De acteerprestaties zijn over het algemeen bovengemiddeld te noemen. Niet iedereen speelt overtuigend, maar met een enorme cast is dat geen grote verrassing.

Het tempo in de eerste minuten ligt erg hoog en de spanning zit er meteen goed in. Helaas zakt dat al snel in en er wordt de tijd genomen om het verhaal uit te diepen. Het nadeel is dat niet elk verhaallijn even interessant is en dat de aflevering soms wat inzakt, maar het voordeel is dat in een aflevering meerdere verhaallijnen worden behandeld.

De serie wordt geleverd in twee dvd's met op elke schijf vier aflevering van ongeveer 50 minuten. Voorafgaand aan het menu speelt zich een trailer af van de film De Bende van Oss, waarna vrijwel direct daarna een simpel menu verschijnt met de keuze tussen de vier afleveringen. Geen poespas als instellingen of extra's, maar alleen de afleveringen.

Voor de fans van een goede dramaserie is Lijn 32 wellicht een goede keuze. Het verhaal is interessant en de acteerprestaties zijn goed, maar soms ligt het tempo erg laag. Ook de ontknoping is misschien niet heel erg bevredigend. Het gebrek aan extra's is een gemis, aangezien een kijkje achter de schermen wel leuk was geweest.