The Rum Diary

Journalist Paul Kemp (Johnny Depp) verruilt het roerige New York voor een baan als freelance journalist bij 'The San Juan Star' op het ongerepte eiland Puerto Rico. Deze lokale krant balanceert op het randje van faillissement en kan iedere nieuwe impuls gebruiken. Ondanks het mooie plaatje - wie wil nu geen baan als journalist in het immer fraaie Puerto Rico - is Paul de enige die op de vacature gereageerd heeft.

The Rum Diary screenshot

Eenmaal geïnstalleerd treft Paul collega's die nog vreemder zijn dan hijzelf. Zo is hoofdredacteur Lotterman (Richard Jenkins) nogal kwaad aangelegd en heeft continu stress om de toekomst van zijn krant. Met fotograaf Sala (Michael Rispoli) raakt Paul snel bevriend en ook hij blijkt niet geheel te passen in het kadertje 'gewoon'. Moberg (Giovanni Ribisi) is nog wel de raarste van het stel. Hij is non-stop onder invloed en heeft een vreemde adoratie voor Adolf Hitler.

De liefde voor drank viert hoogtij in The Rum Diary en dat geldt voor ieder personage. Goede vriend Sala houdt ervan en ook Paul spuugt er niet in. Ze zijn gedurende hun werk altijd wel in de olie. Daarmee lijkt de film een beetje op de door dezelfde schrijver geschreven film Fear and Loathing in Las Vegas, maar daarover later meer. Wanneer Paul in aanraking komt met de uitermate charmante Chenault (Amber Heard) en haar verloofde Sandersan (Aaron Eckhart) komt het onbezorgde leventje van Paul in een stroomversnelling. Sanderson is een zakenman die nogal corrupt is en houdt van louche zaakjes.

The Rum Diary screenshot 2

Paul lijkt eerst wel oren te hebben naar alle rijkdom die Sanderson hem in het verschiet legt. Daarbij komt ook dat Paul meer dan gemiddelde interesse heeft voor de bloedmooie Chenault. Langzaam maar zeker gaat hij zich steeds meer in een journalistiek dilemma begeven.

Zoals al eerder aangegeven: een journalist onder invloed, daar is al een film over. Fear and Loathing in Las Vegas, met Depp ook daar in de hoofdrol, speelt af en toe wel door je hoofd als je deze film kijkt. Al gaat het alleen om dat aspect. Johnny Depp speelt zijn rol als Paul Kent verdienstelijk, de schrijver zou trots op hem geweest zijn. Het is niet helemaal duidelijk wat de film is. De dvd cover zegt dat het een komedie is, maar daarvoor zit de film te vol met romantiek, drama en thriller-zaken. Wat het wel is, is een film die prima past in de jaren '60 waarin de film zich afspeelt. De kostuums, de auto's, de mensen; alles klopt. Eckhart als bad guy komt ook goed uit de verf. Hij kan een knappe vent spelen, maar ook gewoon een vuile kop trekken. En Amber Heard is gewoon een pareltje, een rol die haar op haar heerlijke lijf geschreven lijkt. Laat je niet uit het veld slaan door het gebrek aan extra's en voeg deze schijf toe aan je collectie.