Mass Effect 3

Gespeeld op PlayStation 3.
Ook beschikbaar op Xbox 360 en Windows.

Eén van de grootste games van 2012 moet wel Mass Effect 3 zijn. Gamers wachtten al sinds Mass Effect 2 om te achterhalen hoe Shepard het universum gaat redden van de ondergang. Ondergetekende mocht aan de slag gaan met de game om te zien of deze een volwaardig opvolger en afsluiter is.

De Reapers hebben dan eindelijk de aanval ingezet. Shepard heeft al jaren iedereen gewaarschuwd voor deze dreiging maar tot op heden heeft praktisch niemand actie ondernomen. Op het moment dat de Reapers aanvallen, wordt pijnlijk duidelijk hoe onvoorbereid alle werelden zijn. De aarde heeft een complete ring om de planeet hangen ter bescherming maar deze wordt zonder moeite omzeild door de slimme Reapers. Al vlug worden hele steden ondergelopen en lijkt het einde zoek. Het is dan ook logisch dat er direct contact wordt opgenomen met Commander Shepard.

De toon van Mass Effect 3 wordt al snel gezet. Voordat je iets hebt kunnen doen, zijn de Reapers al op aarde. Je krijgt een gun in de handen geduwd en dan is het hopen dat je ermee overweg kan. Gelukkig hebben de meeste gamers Mass Effect 2 gespeeld en is het neerschieten van een tegenstander een eitje. Mass Effect 3 gaat verder waar jij het tweede deel hebt achtergelaten. Het is namelijk mogelijk om al je keuzes van deel twee te importeren naar dit deel. Alles van keuzes, relaties tot de look van je commander zijn importeerbaar. Het internet stond echter al snel vol met problemen van gamers die hun Shepard niet konden importeren. Daar had deze reviewer gelukkig geen last van en binnen enkele drukken op de knop zag ik mijn welbekende Shepard voor me. Enkele tweaks later (ik was toch niet helemaal tevreden) kon ik mijn eerste stappen zetten in het Mass Effect-universum.

ME-shepard

De keuzes die je in Mass Effect 2 gemaakt hebt, worden gedurende de game enkele malen aangehaald. Er wordt vaak gerefereerd naar voorgaande keuzes en de beslissingen die jij genomen hebt. Soms complimenteren mensen je om een keus, maar vaak genoeg wordt je de grond ingeboord vanwege je acties. Aliens die aan je komen vragen waarom je A hebt gekozen of waarom B geen goede optie was. Het gaat zelfs zo ver dat je een schuldgevoel begint te krijgen over acties die je ondernomen hebt. Had ik niet beter een andere weg kunnen kiezen? Misschien was optie B beter geweest... Maar ja, what's done is done en je kunt de tijd helaas niet terug draaien. Het is vreemd, maar geeft gelijk een speciale band met de game. Had ik maar in voorgaande delen een ander pad bewandeld, dacht ik enkele malen.

Keuzes maken is ook in deze game een terugkerend fenomeen. Zo nu en dan is het heel duidelijk welke gevolgen een keus heeft, maar er zijn tig momenten dat je lang twijfelt wat de beste optie is. Gelukkig voor ons gamers kunnen we een game pauzeren om over de gevolgen na te denken. Gedurende de playthrough heb ik meerdere malen het spel gepauzeerd, alle opties afgewogen, raad gevraagd aan mensen in mijn directe omgeving om daarna met veel twijfel een keus te maken. Of deze keus de beste was, wordt pas later duidelijk en soms helemaal niet. Het maakt de game ontzettend boeiend, want je wilt eigenlijk de beste keus maken. Een keus die past bij jouw type Shepard. En dat is niet altijd even makkelijk. Er is echter ook veel kritiek van fans die vinden dat de keuzes die je maakt geen invloed hebben op het einde van het spel. En dat klopt ook, deels. Maar het is niet zo overdreven als sommige gamers het doen overkomen.

Enfin, de Reapers vallen aan, het universum is verre van voorbereid en Shepard mag de troep weer opruimen. Dit keer geen reizen van planeet A naar planeet B om teamgenoten binnen te halen. Dat duurt namelijk te lang en een team van tien aliens is veel te klein tegen de oppermachtige Reapers. Dit keer moet je hele rassen zien te overtuigen om de strijd aan te gaan met de Reapers. De enige manier om de Reapers te verslaan, is als iedereen samenwerkt. En dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Niet alleen is er een oorlog met de Reapers, ook onderling zijn er nog voldoende oorlogen. Het is aan Shepard om dit politieke spelletje in goede banen te leiden. Dit doe je door verscheidene missies voor partijen te ondernemen. Sommige missies zijn heel simpel, andere hebben wat meer effort nodig. Soms kom je in situaties terecht waarbij je meerdere partijen tevreden moet houden. Ras A wil alleen samenwerken als ras B de strijd met hen stopt. Ras B wil alleen stoppen als ras A voldoet aan enkele eisen. Om beide partijen tevreden te houden, moet je reizen naar een andere planeet alwaar je ras C moet verslaan. Het leven van Shepard gaat duidelijk niet over rozen.

Gelukkig kun je rekenen op steun van je vrienden. Zodra je begint, krijg je je oude schip weer terug waar Joker al op je zit te wachten met EDI. Gedurende je queeste om steun te krijgen, kom je enkele oude bekenden tegen. Een deel van deze bekenden komt jou helpen, anderen besluiten om hun eigen planeet te redden. Al met al begin je weer een crew te vormen die jou gaat helpen met de strijd.

Het moment waarop Shepard - en met hem alle rassen die hem steunen - de strijd aangaat met de Reapers, bepaal jij zelf. In je schip is een War Room waarop je kunt zien hoeveel steun je hebt. Je begint met 10% steun en de teller kan oplopen tot 100%. Zodra de laatste verhaalmissie voorbij is, kan je al besluiten om de aanval in te zetten. Je kunt er echter ook voor kiezen om meer side-quests te doen om nog meer steun te krijgen. Jij bepaalt dus de manier van aanvallen; vroeg aanvallen met minimale hulpmiddelen of wachten tot de teller op 100% staat met het risico dat het dan al te laat is. Uiteindelijk zal het geen snars uitmaken wanneer je de aanval inzet. Je kunt in theorie maanden doorbrengen op de Citadel voordat je de aanval inzet. De Reapers komen wel dichterbij maar op geen enkel moment is het 'te laat'. Maar je hebt wel steeds het gevoel dat je niet te lang moet wachten, gezien het feit dat de Reapers elke minuut dichterbij komen.

De combinatie van al deze elementen zorgt ervoor dat je een heel emotionele band krijgt met de game. De keuzes uit Mass Effect 2 en de bijbehorende gevolgen, de keuzes die je maakt in deze game, oude teamgenoten die je weer tegenkomt, de verschrikking die je ziet op verscheidene planeten, alle politieke spelletjes die je moet spelen. Het zorgt ervoor dat je op een punt komt dat je koste wat kost die Reapers wilt verslaan. Je hebt niet al die moeite gedaan om dan alsnog het universum te verliezen aan die krengen! En ook hier moet je heel moeilijke beslissingen nemen, beslissingen die het leven kunnen kosten van veel mensen. Zelfs mensen die in je team zitten.

Helaas zul je al snel merken dat je niet alleen strijdt tegen de Reapers. Ook Cerberus is terug en zij zijn met snode plannen bezig. The Illusive Man is bezig om belangrijke punten in te nemen. Het is nooit duidelijk waarvoor, maar het zit ons wel in de weg. Elke wetenschapper, elke planeet, elk stukje dat Cerberus overneemt is een element dat wij niet kunnen gebruiken. Dus niet alleen ben je aan het strijden met de Reapers en politieke probleemstukken aan het oplossen, tussendoor moet je ook nog Cerberus tegenhouden met wat zij ook aan het doen zijn.