Evenement: Pinkpop Persconferentie 2012

De verhoging van de BTW op de toegangskaarten van onder andere festivals schoot bij veel festivaldirecteuren in het verkeerde keelgat. De verhoging van zes naar negentien procent zorgt voor een flinke stijging. Pinkpopdirecteur Jan Smeets komt de bezoekers dit jaar nog tegemoet door 50 procent van de verhoging voor eigen rekening te nemen. De kaartverkoop van Pinkpop begint zaterdag 3 maart en traditiegetrouw werd woensdag 29 februari grotendeels het programma gepresenteerd aan de pers, fotografen en prijswinnaars in het Amsterdamse Paradiso.

Voor de persconferentie waren er al een vijftal namen bekendgemaakt. Op de zaterdag waren The Cure en Nu of Nooit-winnaar Major Tom bevestigd en voor de Pinkstermaandag waren Bruce Springsteen & the E-Street Band, Mumford & Sons en Chef'Special al zeker van hun komst naar het Limburgse Landgraaf. In dit dorpje is het voor de 25e keer dat Pinkpop gehouden wordt en waarschijnlijk zal er een dvd uitkomen met de 25 beste bands die op Pinkpop hebben opgetreden.

3FM-DJ Giel Beelen presenteerde wederom de persconferentie en het begon met een samenvatting van de leukste concerten van 2011. Onder andere Coldplay, Elbow, Foo Fighters en De Staat kwamen voorbij. De band die dit jaar het festival mag openen is, zoals elk jaar, de winnaar van de Nu of Nooit-competitie. Dit jaar is dat het bandje Major Tom, het best te vergelijken met een iets rauwere versie van de vroegere jaren van Coldplay. In Paradiso mochten ze alvast twee nummers spelen en dat werd door het publiek goed ontvangen. Ook presentator Giel was onder de indruk.

Net als ieder jaar zullen op het festival ook de goede doelen een prominente plek innemen op het festivalterrein. Grootheden Amnesty International en Oxfam Novib waren in Paradiso aanwezig om bekend te maken waar zij dit jaar voor zullen strijden. Amnesty zal aandacht vragen voor de (illegale) wapenhandel, want er zijn op de wereld twee keer zoveel wapens als mensen, zo wordt pijnlijk duidelijk in een filmpje. Oxfam Novib strijdt voor de oneerlijke voedselverdeling, want 1 op de 7 mensen hebben honger. Dit terwijl er genoeg voedsel wordt geproduceerd voor iedereen, maar het blijkbaar toch niet goed verdeeld wordt.

Pinkpopterrein (foto: 3POOT / Buro Pinkpop)

Voordat eindelijk de namen bekend worden gemaakt is het eerst tijd voor iets nieuws, de Jan Smeets Award. Dit jaar voor het eerst uitgereikt door, uiteraard, Jan Smeets zelf aan de band, artiest of instelling die de prijs wegens artistieke of innovatieve redenen verdiend. Het Maastrichtste popfestival BRUIS mag de award en een cheque van 20.000 euro mee naar huis nemen. Volgens Smeets is het festival erg belangrijk voor het popklimaat in Maastricht. Hij gaf de winnaar wel een voorwaarde mee, want "er mag niet op de subsidie worden gekort of anderszins rekeningen worden vereffend door de gemeente Maastricht."

Dan was het eindelijk tijd om de zaterdagnamen bekend te maken. Maar die werden niet allemaal even enthousiast ontvangen. Sterker nog, de teleurstelling was duidelijk merkbaar. De zaterdag werd compleet gemaakt met The Ting Ting, The Asteroids Galaxy Tour, Kasabian, Kyuss Lives!, Ben Howard, The Afghan Whigs, Will and the People en Anouk. Vooral bij laatstgenoemde waren de tegenvallende gevoelens het duidelijkst. The Cure zal twee uur gaan spelen, aansluitend aan Anouk met minstens een uur.

Tussendoor mocht Serena Pryne & The Mandevilles een drietal nummers spelen. Giel vond het een vernieuwend en goed bandje, maar het was beter te omschrijven als een rauwere Ilse de Lange. Het publiek vond het niet zo interessant en Serena wist hen niet echt in te pakken. Wel staan ze op de Pinkpopmaandag op de Converse stage.

Linkin Park is de headliner van de Pinkpopzondag

De artiesten van de zondag werden al iets beter ontvangen met soms een licht gejuich. Headliner Linkin Park, Keane, Soundgarden, The Wombats, The Kyteman Orchestra, Mastodon, Racoon, Babylon Circus, Chase & Status, Sharon Jones & The Dap Kings en Bombay Bicycle Club mogen op 27 mei de Limburgse bühne bestijgen. Linkin Park zal eveneens twee uur spelen. Gezegd moet worden dat er nog twee bands voor de zondag bekendgemaakt moeten worden.

's Morgens werd de Haarlemse band Chef'Special al bevestigd en mocht ook optreden op de persconferentie. Met veel enthousiasme kreeg de gevarieerde band het publiek mee met de nieuwste single 'Biggest Monkey'. De Haarlemmers zullen op de maandag op de Converse stage staan en gaan de komende twee weken naar Frankrijk om te werken aan hun tweede album.

Na 2009 staat Bruce Springsteen wederom op Pinkpop (foto: Sony Music)

Als allerlaatste werd natuurlijk de Pinkstermaandag bekendgemaakt. Naast het al bevestigde Bruce Springsteen & The E-Street Band, Chef'Special en Mumford & Sons zijn ook James Morrison, The Hives, The Specials, Herbert Grönemeyer (met gelach ontvangen), Seasick Steve, Blood Red Shoes, Gers Pardoel, Paul Kalkbrenner en Serena Pryne & The Mandevilles. Opvallend is dat Gers Pardoel het hoofdpodium op de laatste dag mag openen. Voor de maandag moeten er nog drie bands bevestigd worden.

Om het ook op een echte persconferentie te laten lijken was er uiteraard ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Hier werden vragen gesteld over bijvoorbeeld de prijs van een biertje of over die ene nog onbevestigde band. De complete uitgewerkte vragenronde staat op de derde pagina.

Na de bekendmaking was het geroezemoes in de zaal al snel duidelijk. De line-up viel niet direct in de smaak bij iedereen en het programma is wellicht té breed. Dat de keuze van Gers op het hoofdpodium niet iedereen aan staat werd duidelijk toen de halve zaal leegliep bij het afsluiten van de persconferentie door Gers zelf.

FOK!fotografen Bram Muller en Andy Tsin waren ook aanwezig en maakten een fotoreportage.

Pagina 2: de line-up tot nu toe
Pagina 3; de uitgewerkte vragenronde