Fetih 1453

Fetih 1453 is met zeventien miljoen dollar aan kosten de duurste Turkse film ooit en is een indrukwekkende epos geworden over het beleg en uiteindelijke verovering van Constantinopel (het hedendaagse Istanbul) door de Sultan van het Ottomaanse Rijk, Mehmet II, in 1453. Regisseur Faruk Aksoy (Recep Ivedik) die na een aantal Turkse ‘high school comedies’ nu het echte werk aandurft, levert met Fetih 1453 een megaproject voor Turkse begrippen af. Inmiddels een bioscoophit in Turkije en ook daarbuiten is aan het eindresultaat te zien dat elke stuiver met volle verstand is uitgegeven. Grote massale scènes, gigantische decors en een grote hoeveelheid computeranimaties maken van Fetih 1453 de grootste productie in de geschiedenis van de Turkse cinema.

fetih 1453

We schrijven het jaar 1453, als het grote leger van het Ottomaanse Rijk aan de poorten staat van Constantinopel, de hoofdstad van het Byzantijnse Rijk. De ambitieuze Sultan van de Ottomanen, Mehmet II (Devrim Evin), heeft maar één doel, een langgekoesterde wens van zijn voorvaderen opnieuw leven inblazen en de belangrijkste stad van de wereld eindelijk aan zijn grondgebied toevoegen.

Constantijn XI, keizer van de Byzantijnen en gesteund door de Paus in Rome, die hem vooral steunt om Constantinopel niet in handen van de moslims te laten vallen, maakt zijn leger klaar voor de strijd tegen de Turken. Als op 6 april 1453 de keizer een laatste kans tot overgave van de stad heeft afgewimpeld, kan Sultan Mehmet II niets anders doen dan zijn leger opdracht te geven om de stad met geweld in te nemen.

fetih 1453 image2

De Turkse filmindustrie is de laatste jaren in opmars. Mede door de explosieve groei van de economie van het land verschijnen er steeds meer kwalitatieve films met steeds meer groeiende budgetten. Door de grote Turkse bevolking buiten Turkije verschijnen ook steeds meer films in het buitenland. Met Fetih 1453, heeft Faruk Aksoy niet alleen de duurste Turkse film ooit gemaakt, maar ook één van de meest belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis verfilmd. Zeer nauwkeurig en lettend op elk klein detail heeft hij Fetih 1453 een 'Hollywood-feeling' proberen te geven. Het is begrijpelijk dat de film, geschreven vanuit het oogpunt van de Turken, bijna of geen negatief beeld schetst van de Sultan. Alles is in het positieve geschreven en hier en daar zijn kleine wijzigingen aangebracht zodat hij als een vredelievende man overkomt. Zo is tegen het eind van de film een onthoofding van een Byzantijnse generaal weggelaten, terwijl het verhaal gaat dat hij dit persoonlijk gedaan zou hebben.

fetih 1453 image 3 (geschaalde kopie)

Hier en daar is het acteerwerk een tikkeltje overdreven, maar dit hoort nu eenmaal bij de Turkse cinema. Minpuntje van de film is toch wel de iets té zwakke computeranimaties. Het is het nét niet. Je ziet overduidelijk in sommige shots dat het tegen een groen scherm is opgenomen.Ook zien hier en daar de animaties een tikkeltje klunzig eruit. Dit is wel een klein smetje, want hoe had de film eruit gezien als het budget het dubbele was geweest en ze meer tijd en geld hadden kunnen besteden om de effecten goed af te maken? De titel 'Fetih 1453' staat trouwens voor 'Verovering 1453'. Na die slag werd de bijnaam van Mehmet II dan ook Mehmet de Veroveraar (Fatih Sultan Mehmet II). Elke geschiedenisliefhebber zal Fetih 1453 een boeiende verhaal vinden en als er niet teveel gelet wordt op de kleine minpuntjes dan gaat deze film als geslaagd de boeken in.