CD: Coldplay - Mylo Xyloto

Muziek • Geschreven door Martijn van Veen op 30-10-2011 @ 21:57
print 

Eén van de succesvolste bands op dit moment is uiteraard Coldplay. De band vult regelmatig een stadion en de sympathieke Britten staan garant voor vier prachtalbums. Tot nu toe echter, want het nieuwste kindje is Mylo Xyloto. De titel betekent weinig, aldus zanger Chris Martin. "Het voelt fris aan, het is nieuw. Het staat gewoon mooi, met al die o's. Het betekent niets, maar het staat voor de muziek op de cd." Kan [Mie-lo Zie-leto] voorganger Viva la Vida overtreffen?

Bij een nieuw album hoort uiteraard een nieuwe sound en nieuwe artwork. Bij album nummer vijf heeft Coldplay gekozen voor graffiti-stijl. De cd bevat een boekje met foto's van de heren en traditiegetrouw een collage met teksten uit de nummers. Op het eerste gezicht lijkt het een lang album te zijn door de veertien nummers, maar schijn bedriegt. 'Mylo Xyloto', 'M.M.I.X.' en 'A Hopeful Transmission' zijn namelijk instrumentale intro's van de liedjes die daarop volgen. Weliswaar goede intro's, maar ze hadden niet apart op het album hoeven te staan.

Waar Coldplay echt goed in is is het creëren van een nieuwe sound op elk album. Ook dit keer is het weer gelukt om een totaal ander geluid te maken dan op de voorgangers. Was Viva La Vida nog meer een ingetogener album met veel strijkers, de nieuwkomer is veel bombastischer en experimenteler. Mylo Xyloto begint enorm goed met uitstekende singles als 'Hurts Like Heaven', 'Paradise', 'Charlie Brown' en 'Every Teardrop is a Waterfall', maar zakt daarna helaas weer een beetje in. De kwaliteit van de eerste helft wordt niet meer overtroffen.

De rustigere nummers 'U.F.O.', 'Up in Flames' en 'Don't Let It Break Your Heart' worden enorm overschaduwd door de overige hardere nummers. Ook het veelbesproken duet met Rihanna, 'Princess of China' valt buiten de boot. Ondanks dat het een prima nummer is, past het niet echt tussen de overige nummers. Het voelt een beetje als een 'moetje' om een ster als Rihanna bij het album erbij te betrekken.

Coldplay heeft wederom een goed album afgeleverd en heeft bewezen vernieuwend te zijn. De cd begint enorm goed, maar het album eindigt helaas erg slap. Wellicht is het contrast een beetje te hoog tussen de rustige en minder rustige nummers. Ondanks dat het een goed album is, bevat het geen klassiekers zoals de oude Coldplay. Liedjes als 'Clocks', 'The Scientist' en 'Viva la Vida' ga je hier niet op vinden, het geluid is totaal anders. Maar juist dat is de kracht van Chris Martin en zijn band.




Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

6889 views / 30 reacties
Type Muziek
Genre Pop / Rock
Speelduur44:09
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    19
Positie in chart64 » bekijk volledige lijst
Reacties op dit bericht
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Experimenteler en vernieuwend?
man Beaudelaire (Eindredacteur Dvd's) 30-10-2011 @ 22:11 fotoboek no homepage
userIcon
Kom er maar in, Coldplay-haters.
userIcon
Viva la Vida ingetogen?

De eerste 2 albums waren ingetogen ja. Daarna werd het meeblèr en -klap muziek.

En vernieuwend? Nigga please

Na het horen van 'Paradise' heb ik al geen trek in dit album.
man Beaudelaire (Eindredacteur Dvd's) 30-10-2011 @ 22:21 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2011 @ 22:20 schreef Faxie het volgende:
Viva la Vida ingetogen?
Ingetogener dat Mylo Xyloto ja.
userIcon
De naam van het album is bedacht na en potje Wordfeud. De woorden die ze niet kwijt konden.
Eindigt slecht? Up with the birds, UFO en Don't Let It Break Your Heart vind ik juist de nummers die er uitspringen. En Princess of China klonk op de festivals best aardig. Jammer dat ze de grootste muzikale hoer in de muziekindustrie laten meedoen op het album.
Live vind ik de nummers nog best redelijk. Ze hebben er alleen veel te veel mee geprutst in de studio.

Vorige albums zijn vele malen beter.
userIcon
Op Pinkpop vond ik ze slap en inspiratieloos.

En dit album is niet anders.

En over de review: nee, meezingers als Viva la Vida (oh oh oh oh oh, als dat meezingen is...) vind je er niet op, wel nummers die op Viva la Vida willen meeliften: Paradise, ook met oh oh oh oh oh oh oh oh.

Neuh, Parachutes was/is prachtig album.
Daarna ook nog wat aardige nummers afgeleverd.

Maar dit is ronduit zwak.
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2011 @ 22:11 schreef Beaudelaire het volgende:
Kom er maar in, Coldplay-haters.
Ik niet hoor. Maar experimenteel en vernieuwend is het niet, hooguit anders dan hun vorige albums. En dan vooral véél minder goed.
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2011 @ 22:11 schreef Beaudelaire het volgende:
Kom er maar in, Coldplay-haters.
*meldt*
man superjojo (Redactie Frontpage) 31-10-2011 @ 00:34 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2011 @ 23:45 schreef thettes het volgende:
[..]

Ik niet hoor. Maar experimenteel en vernieuwend is het niet, hooguit anders dan hun vorige albums. En dan vooral véél minder goed.
Ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik vond Parachutes en Rush duidelijk de fijnste albums, maar vernieuwend was het niet. Mylo Xyloto is toch een duidelijk Coldplay cd met een eigen geluid, althans, niet een geluid dat je veel andere bands hoort maken.
userIcon
Parachutes was een meesterwerkje. op a rush en X&Y staan een aantal goede nummers. daarna werd het meh.
man Kn0x (Eindredacteur Games) 31-10-2011 @ 10:21 fotoboek no homepage
userIcon
Ik ben het wel eens met Beaudelaire, ik merk zelf dat ik na de helft al snel weer terug skip naar het begin, alhoewel ik Princess of China nog best goed vind. Maar CP levert altijd cd's af die na een tijdje steeds beter worden dus die hoop heb ik ook met Mylo Xyloto.
Ze zullen zelf ook wel weten dat er de laatste twee albums geen reet meer aan is.
userIcon
Ik moet er wel ff aan wennen...
userIcon
quote:
Op maandag 31 oktober 2011 @ 10:21 schreef Kn0x het volgende:
Ik ben het wel eens met Beaudelaire, ik merk zelf dat ik na de helft al snel weer terug skip naar het begin, alhoewel ik Princess of China nog best goed vind. Maar CP levert altijd cd's af die na een tijdje steeds beter worden dus die hoop heb ik ook met Mylo Xyloto.
De cd's worden niet specifiek beter als je er een aantal malen naar luistert, je raakt na een aantal luisterbeurten meer gewent aan de muziek. De gewenning maakt het "beter"....

Vind het persoonlijk een redelijke cd, maar om de cd nu vernieuwend te noemen, daarin wordt de plank wel misgeslagen. Gewoon doorborduren op, in plaats van de boeg echt omgooien...

Ik geef hem een 6.5/10...leuk voor de collectie van de fans, maar eerlijk gezegd, niet meer dan dat...
userIcon
Veel herkenbare reacties hier.

Ik vond Coldplay al kwalitatief minder worden bij Viva la Vida, maar dat vond ik nog steeds een mooi album. MX is gewoon gefabriceerde popmuziek.

Ik kreeg de eerste indrukken dat ik de Coldplay van nu niet meer leuk zou vinden toen mijn moeder (nota bene) eerder dan ik Paradise had gehoord en toen al tegen me zei dat ik het niet leuk ging vinden. (En ze luistert niet eens naar altrock verder).

Het werd me al helemaal duidelijk toen ik kennissen, die Coldplay eerder haatten omdat het 'van die zeikmuziek' was en alleen maar naar Rihanna en Jason Derulo luisteren en zo, nu ineens Coldplay zo geweldig vinden.

Ben blij dat ik ze nu live heb gezien in 2009, van mij hoeft het niet meer. Ik ben het er mee eens dat het (voor hun) een vernieuwend en experimenteel album is, maar ik vind het smaken naar snelle commerciële hit #160000 ipv een poging om hun gevoel er in te leggen.
userIcon
quote:
Op maandag 31 oktober 2011 @ 13:18 schreef AbXorb het volgende:
Veel herkenbare reacties hier.

Ik vond Coldplay al kwalitatief minder worden bij Viva la Vida, maar dat vond ik nog steeds een mooi album. MX is gewoon gefabriceerde popmuziek.

Ik kreeg de eerste indrukken dat ik de Coldplay van nu niet meer leuk zou vinden toen mijn moeder (nota bene) eerder dan ik Paradise had gehoord en toen al tegen me zei dat ik het niet leuk ging vinden. (En ze luistert niet eens naar altrock verder).

Het werd me al helemaal duidelijk toen ik kennissen, die Coldplay eerder haatten omdat het 'van die zeikmuziek' was en alleen maar naar Rihanna en Jason Derulo luisteren en zo, nu ineens Coldplay zo geweldig vinden.

Ben blij dat ik ze nu live heb gezien in 2009, van mij hoeft het niet meer. Ik ben het er mee eens dat het (voor hun) een vernieuwend en experimenteel album is, maar ik vind het smaken naar snelle commerciële hit #160000 ipv een poging om hun gevoel er in te leggen.
Het is ook zeer moeilijk om als een van de grote bands bekent te staan om dan een commercieel succesvol album uit te brengen, dat ook nog eens experimenteel, boeiend, vernieuwend en als kwalitatief hoogstaand wordt gezien. Dat is bijna onmogelijk. Wel respect voor de bands die dit kunnen. Voor mij valt deze cd absoluut niet in die categorie...
Coldplay muziek noemen
man Beaudelaire (Eindredacteur Dvd's) 31-10-2011 @ 15:04 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 31 oktober 2011 @ 14:59 schreef MonteCristo het volgende:
Coldplay muziek noemen
Inderdaad, sorry. Ik had het kunst moeten noemen.
userIcon
quote:
Op maandag 31 oktober 2011 @ 15:04 schreef Beaudelaire het volgende:
[..]


Inderdaad, sorry. Ik had het kunst moeten noemen.
De kunst van het jezelf verloochenen en ongebreideld kopieëren van anderen hebben ze inderdaad tot een kunst verheven.

coldplay heeft maar 1 goed album en dat is de eerste.
quote:
Op maandag 31 oktober 2011 @ 14:59 schreef MonteCristo het volgende:
Coldplay muziek noemen
Coldplay geen muziek noemen is een stuk debieler...Als het iets wél is, dan is het muziek.
Top album !!!! Maar wat is niet goed wat Coldplay doet?

Moet altijd wel lachen om reacties van sommige als de eerste was goed en vroeger wel nu niet meer, Nu te commercieel etc etc Is natuurlijk ook heel hip/stoer om te zeggen dat jij dat toen al kende en anderen niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 november 2011 @ 16:05 schreef Rikoos het volgende:
Top album !!!! Maar wat is niet goed wat Coldplay doet?

Moet altijd wel lachen om reacties van sommige als de eerste was goed en vroeger wel nu niet meer, Nu te commercieel etc etc Is natuurlijk ook heel hip/stoer om te zeggen dat jij dat toen al kende en anderen niet.
Je hebt wel gelijk dat het vaak met de reacties zo gaat. Het moment dat een band een dusdanige status bereikt dat het mainstream is geworden, dan is het altijd zeer gebruikelijk dat menigeen zich tegen deze band gaat afzetten.

Ik vind het wel degelijk zo dat commerciele groei naar de mainstream als alternatieve band nagenoeg altijd ten koste gaat van creativiteit en vaak mindere albums oplevert. Er komt ontegenzegelijk een druk van platenmaatschappijen om commercieel succesvolle albums af te leveren, dat gaat ten koste van de echte creativiteit.

Vind het in het geval van Coldplay ook zo dat de 1e cd veruit de beste cd is. De laatste 2 platen zijn toch echt de minste en weinig vernieuwend en inspirerend.
userIcon
Leuk voor in de auto als je op de snelweg rijd.
Ik vind het een erg geslaagd album. Luister er vaak na en het verveeld niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 november 2011 @ 18:30 schreef Ternerito het volgende:
[..]
(...)

Er komt ontegenzegelijk een druk van platenmaatschappijen om commercieel succesvolle albums af te leveren, dat gaat ten koste van de echte creativiteit.
Daarom zijn/worden de meeste bands die wat langer bij grote labels zitten vaak steeds flauwer en commerciëler (uitzonderingen daargelaten, zie bijv. Radiohead). Bandjes die bij de 'indie-labels' zitten blijven wat beter trouw aan hun eigen geluid.
userIcon
quote:
Op maandag 7 november 2011 @ 09:54 schreef AbXorb het volgende:
[..]


Daarom zijn/worden de meeste bands die wat langer bij grote labels zitten vaak steeds flauwer en commerciëler (uitzonderingen daargelaten, zie bijv. Radiohead). Bandjes die bij de 'indie-labels' zitten blijven wat beter trouw aan hun eigen geluid.
Mwah, vind eerder dat Radiohead de omgekeerde weg bewandelde. Van een zeer toegankelijk alternatief geluid op de eerste 2 lp's die commercieel succesvol waren. Het werd al een stuk experimenteler op OK Computer, om daarna te ontaarden in een vervreemding van de debuut cd's en zijn ze volledig hun eigen gang gegaan...
userIcon
Ik irriteer me enorm aan "Mylo Xyloto". Je word er op de radio mee doodgegooid en ik vind het gewoon kutmuziek. Kunnen we weer stoppen met het hypen van overschatte britpop bandjes?
userIcon
quote:
Op maandag 7 november 2011 @ 19:11 schreef Triptamine2 het volgende:
Ik irriteer me enorm aan "Mylo Xyloto". Je word er op de radio mee doodgegooid en ik vind het gewoon kutmuziek. Kunnen we weer stoppen met het hypen van overschatte britpop bandjes?
Voor mensen zoals jij hoop ik gewoon dat ze het nog wat vaker draaien
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden