Unknown

Hoe zou het zijn om niet meer te weten wie je echt bent? We zagen het eerder al in de Bourne-trilogie en Liam Neeson ondervindt het in zijn nieuwste actiethriller Unknown. De film is gebaseerd op het Franse boek Hors de Moi (Engelse titel; Out of my Head) door Didier van Cauwelaert. Ondanks dat de recensies over het algemeen niet erg positief waren, werd de film in de bioscoop wel een klein succesje met inkomsten van ruim 134 miljoen dollar.

Dr. Martin Harris (Liam Neeson, Schindler's List) ontwaakt na een auto-ongeluk in Berlijn om te ontdekken dat zijn vrouw niet meer weet wie hij is en dat een andere man zijn identiteit heeft overgenomen. Genegeerd door de plaatselijke autoriteiten en opgejaagd door mysterieuze moordenaars is Martin helemaal alleen. Met hulp uit onverwachte hoek begint hij een zenuwslopend avontuur, waarbij zelfs hij gaat twijfelen of hij wel Martin Harris is. Hoe ver zal en moet hij gaan om zijn eigen identiteit te ontdekken?

De plot klinkt al meteen erg interessant en garandeert eigenlijk een mysterieuze film. Grotendeels klopt dit ook, alleen wordt de kijker (net als 'Martin Harris') in het diepe gegooid en is het vooral het eerste uur een beetje te vaag. Er wordt nog te weinig uitgelegd en er gebeuren te veel vreemde dingen. Ondanks dat blijf je wel nieuwsgierig en ben je als kijker toch benieuwd hoe het gaat eindigen.

Doordat je als kijker net zoveel weet als Martin leef je echt mee met de hoofdpersonage. Liam Neeson zet een goede rol neer en komt overtuigend over als iemand die niet weet wat hij moet doen. De waarheid komt pas op het einde boven tafel en die valt tegen. Het lijkt alsof het einde als laatste bedacht is en er had zeker meer ingezeten.

De actiethriller is een aardige film geworden, maar het kon allemaal veel beter. De plot was erg sterk, alleen wordt het voor de kijker te lang vaag en is de uiteindelijke verklaring verre van bevredigend. Liam Neeson speelt een goede Martin Harris in een vermakelijke anderhalfuur, maar na het bekijken ben je het gauw weer vergeten en gaat de film als een nachtkaars uit.

Extra's

- Liam Neeson: known action hero (4:33)
Een interview met Liam Neeson over het filmen van Unknown en het verhaal. Ook andere acteurs en medewerkers vertellen over de acteerprestaties van Liam. Een interessant filmpje, al is iedereen wel erg positief over hem en is het eigenlijk een verkapte reclamevideo voor hem.

- Unknown: what is known? (4:24)
Een videocollage met acteurs en regisseur waarin zij vertellen hoe het precies in elkaar steekt en wat het achtergrondverhaal is. Erg handig, aangezien het na deze extra misschien een beetje duidelijker wordt.