Boek: Guillermo Arriaga - Nachtbuffel

Ik kan deze review beperken tot een enkel woord: wow! Werkelijk een enorm indrukwekkend boek. Het heeft weinig zin om te vertellen waar het over gaat, omdat ik daar ten eerste niet achter ben en ik ten tweede denk dat dat niet eens erg belangrijk is. Maar de schrijfstijl, het oproepen van emoties, beelden, sferen, daar is Arriaga echt enorm goed in. Nachtbuffel is inmiddels verfilmd, net als een paar van zijn andere boeken. Hij is ook betrokken bij de film Babel, die in november in de bioscopen terecht komt en waarin o.a. Brad Pitt en Cate Blanchett te zien zijn. En hij heeft het stuk 21 grams geschreven, dat in 2003 verfilmd is met o.a. Benicio del Toro in een hoofdrol.

Nachtbuffel, uit het Spaans vertaald, gaat over Manuel, een jongen van begin twintig, wiens beste vriend Gregorio net zelfmoord heeft gepleegd. Manuel voelt zich schuldig omdat hij stiekem een affaire had met Gregorio's vriendin Tania (en overigens ook ondertussen seks had met Gregorio's zus Margarita en diverse andere dames). Gregorio is in de laatste jaren een beetje krankzinnig geworden en is bijna voortdurend onder behandeling van een psychiater geweest en heeft meerdere malen in een inrichting gezeten. Hij droomt van oorwurmen die hem van binnen verteren en een nachtbuffel die in zijn dromen langs komt razen en zijn angstaanjagende gesnuif laat horen. Manuel gaat ook over dit soort dingen dromen en wordt heen en weer geslingerd tussen schuldgevoel, woede en liefde.

Deze driehoeksverhouding tussen Manuel, Gregorio en Tania wordt getekend door wantrouwen, passie, liefde, ruzies en ellende. De lezer wordt heen en weer geslingerd tussen sympathie voor elk van de drie personages en afgrijzen voor wat dezelfde personages doen. Elk van de drie verraadt de andere twee en het is als lezer niet mogelijk een juist eindoordeel te treffen. In feite ga je mee met Manuels verwarring over de gebeurtenissen en ben je de realiteit net zo kwijt als hij.

Ha, heerlijk zo'n boek. Ik heb geen idee wat ik zojuist gelezen heb, maar kan alleen maar zuchtend terug denken aan het boek en treuren dat ik het al uit heb. Een heel bijzondere leeservaring. Andere nederlandstalige boeken van de auteur achterhalen heeft niet zoveel zin, omdat alleen Nachtbuffel leverbaar is. Een ander vertaald boek van Arriaga, De zoete geur van de dood, heeft twee drukken behaald, maar is inmiddels helaas niet meer in de handel. Toch raad ik iedereen aan eens in de bieb te kijken of eventueel de Engelse vertalingen te gaan lezen (tenzij je natuurlijk een natuurtalent bent met Spaans) en natuurlijk Nachtbuffel te kopen. En als ze in de films eenzelfde sfeer weten op te roepen als in dit boek, dan zijn de films ook aanraders. Ga zoeken, ga lezen, ga kijken!

Uitgever: Uitgeverij Crossing Border Books ISBN: 90 499 5047 7 Pagina's: 260