CD: Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events

Muziek • Geschreven door Martin (waterman2012) op 12-10-2011 @ 15:10
print 

Afgelopen maand deed Dream Theater weer van zich spreken met het uitbrengen van een nieuwe cd, A Dramatic Turn Of Events. Een titel die aardig de lading dekt van het vertrek van drummer en medeoprichter Mike Portnoy. Vorig jaar hield hij het na 25 jaar voor gezien. Het elfde studioalbum werd ingedrumd door zijn opvolger Mike Mangini, bekend van onder meer Annihilator en Steve Vai.

Het is niet de bedoeling om in deze review Portnoy en Mangini te gaan vergelijken. Het gaat om het album in zijn geheel. Maar natuurlijk ontkom je er niet aan er iets over te melden. Bij de eerste luisterbeurt gaat immers de aandacht vooral uit naar het drumwerk. Het is simpel, Mangini staat zijn mannetje. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want ook hij studeerde ooit aan Berklee College Of Music. Portnoy doen vergeten is een andere zaak, daarvoor is die man te lang bij de band geweest. Bovendien had hij een behoorlijk aandeel in de songwriting. Of Mangini die rol even goed op zich kan nemen moet nog blijken. Voor nu kun je stellen dat het drumwerk op deze cd goed is, hoewel Mangini mijns inziens nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien. Ook had de productie van de drumpartijen wat vetter gemogen. Verder geldt dat het vooral een kwestie van smaak is, welke drummer beter is. Zo had ondergetekende wel eens willen zien wat Virgil Donati, een van de zeven kandidaten die auditie deed, ervan gebakken had.

Een veel gehoorde kritiek met betrekking tot dit laatste album is de hoge mate van voorspelbaarheid. De ballads, 'This Is The Life', 'Far From Heaven' en de afsluiter 'Beneath The Surface', hebben inderdaad een flinke dosis vanzelfsprekendheid. Maar we moeten ook constateren dat Dream Theater de draad weer goed heeft opgepakt na het vertrek van Portnoy. Op dit album hebben ze een mooie mix weten te bewerkstelligen van de meer melodieuze songs uit het vroege repertoire en de toenemende complexiteit van de de laatste albums. Een mix die vooral op de opener 'On The Backs Of Angels' tot uiting komt. Het nummer bevat allerlei ingrediënten; prachtige refreinen, onnavolgbare tempowisselingen en syntheziser geweld. Het is progressive op zijn best.

Het daaropvolgende 'Build Me Up, Break Me Down' is voor DT-maatstaven een redelijk simpel lied, minder gefreak en een meer duidelijke songstructuur is hier het motto. Ook op 'Breaking All Illusions' en 'Bridges In The Sky' horen we minder breaks dan we gewend zijn voor dergelijke epische nummers van meer dan tien minuten. Het zijn vooral heerlijke melodieuze zanglijnen en gitaarriffs die elkaar afwisselen. 'Bridges In The Sky' opent overigens met een lekker zware en strakke metalriff. De duizelingwekkende breaks zijn vooral bewaard voor twee andere, lang uitgesponnen songs, 'Lost Not Forgotten' en 'Outcry'. Op beide nummers wordt Mangini flink getest. Vooral op 'Outcry' volgen de partijen elkaar op Zappa-achtige wijze op. Het is de welbekende knutselparade waar Dream Theater om bekendstaat, maar het blijft geniaal. 

Met A Dramatic Turn Of Events laat Dream Theater horen dat er leven is na Mike Portnoy. Het is een sfeervol album geworden bol van ijzersterke melodielijnen en goed gedoseerde complexiteit. Knap hoe de band fris en verrassend oogt zonder echt vernieuwend te zijn. Dat laatste hoeft de band misschien na 25 jaar niet meer te zijn, zolang kwaliteit gewaarborgd blijft. Met dit album is dat zeker weer gelukt.




Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

3190 views / 9 reacties
Type Muziek
Genre Progressive metal
Speelduur77:05
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    3
Reacties op dit bericht
9  van 9 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Leuk album, valt me niets tegen zonder Portnoy. Ben zelf niet zo van de ballads, dan ga ik teveel op de stem van LaBrie letten en daar ben ik niet echt een fan van.

Het album is met 77 minuten trouwens best lang...
userIcon
Vindt het echt een hele puike plaat geworden. Voordeel dit keer is dat ik niet had gedacht dat ze progressief en vernieuwend zouden zijn, dat scheelde gewoon enorm in de de verwachtingen vs resultaat.

Moet eerlijk zeggen dat ik deze plaat echt al veel heb gedraaid, zelfs vaker dan de nieuwe Opeth en Anathema. LaBrie zingt lekker weg, Petrucci heeft een paar lekkere solos, Rudess komt meer naar de voorgrond op een prettige manier (ipv dat geforceerde geluid tbv progressieve klanken), zowaar hoor ik Myung een aantal keer opduiken en de drums; niet heel speciaal (naar maatstaven van DT) maar toch echt wel lekker hoor! Eigenlijk is het eindelijk weer één geheel waar ik naar luister, beetje groepsgevoel dat voor mij lange tijd ontbrak in de muziek.

Kortom, toppertje in de categorie DT, sowieso van de laatste paar albums de absolute topper

[ Bericht gewijzigd door Ssswing op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:08 ]
userIcon
Ik was benieuwd en heb hem een keer geluisterd en mijn verwachtingen zijn meer dan geheel uitgekomen. Het is typisch Dream Theater en daardoor wellicht ook de meeste overbodige cd tot nu toe (en die vorige was dat ten tijden van release ook al).

Ben tot de conclusie gekomen dat deze band na '6 six degrees' had moeten stoppen. Dat was de laatste plaat waar je nog kon spreken van progressive metalm wat die holle typering nog moge betekenen tegenwoordig.

Je zou voor de grap eerst Awake moeten luisteren en daarna deze om tot de conclusie te komen dat het wel erg 'automatisch piloot' is geworden. Zo zonde dat deze band niet in staat meer is om een fatsoenlijke song te schrijven. Is het dan slecht? Nee, het is een topplaat voor de gemiddelde metalband anno 2011.

Dream Theater zou eigenlijk een nieuw genre moeten gaan leiden, namelijk 'conservative metal'.
Ik heb het idee dat ze met deze cd op veilig hebben willen spelen. Om de fans te laten zien dat ze ook zonder Mike Portnoy het trucje nog kunnen. Ik hoop/verwacht, dat de volgende cd wel vernieuwend gaat worden.
userIcon
quote:
Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want ook hij studeerde ooit aan Berklee College Of Music
Er les geven is niet hetzelfde als studeren
userIcon
quote:
Op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:46 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik was benieuwd en heb hem een keer geluisterd en mijn verwachtingen zijn meer dan geheel uitgekomen. Het is typisch Dream Theater en daardoor wellicht ook de meeste overbodige cd tot nu toe (en die vorige was dat ten tijden van release ook al).

Ben tot de conclusie gekomen dat deze band na '6 six degrees' had moeten stoppen. Dat was de laatste plaat waar je nog kon spreken van progressive metalm wat die holle typering nog moge betekenen tegenwoordig.

Je zou voor de grap eerst Awake moeten luisteren en daarna deze om tot de conclusie te komen dat het wel erg 'automatisch piloot' is geworden. Zo zonde dat deze band niet in staat meer is om een fatsoenlijke song te schrijven. Is het dan slecht? Nee, het is een topplaat voor de gemiddelde metalband anno 2011.

Dream Theater zou eigenlijk een nieuw genre moeten gaan leiden, namelijk 'conservative metal'.
Haha ik ben het er wel mee eens... is metal nog wel progressive als het lijkt op andere/vorig gemaakte muziek?! En dat geldt niet alleen voor DT, maar ook voor de rest van de 'progressive' scene. ;-)

Aan de andere kant verzinnen zij niet het genre of labeltje wat wij (of de media of whatever) eraan hangen. Dus misschien vinden ze het zelf niet progressive, maar gewoon Dream Theater muziek?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:05 schreef Patrijz het volgende:
[..]


Haha ik ben het er wel mee eens... is metal nog wel progressive als het lijkt op andere/vorig gemaakte muziek?! En dat geldt niet alleen voor DT, maar ook voor de rest van de 'progressive' scene. ;-)

Aan de andere kant verzinnen zij niet het genre of labeltje wat wij (of de media of whatever) eraan hangen. Dus misschien vinden ze het zelf niet progressive, maar gewoon Dream Theater muziek?
Het is gewoon een term, de pvda wordt toch ook progressief genoemd?

Ontopic; ik ben fan van de eerste platen, ben nu eigenlijk op DT uit gekeken, maar deze plaat kan ik prima uitzitten. Duidelijk minder irritant gepiel.
man kuifkrullen (Eindredactie Frontpage) 13-10-2011 @ 13:52 fotoboek no homepage
userIcon
Ik ben onder de indruk van deze nieuwe plaat. Ik had niet al te hoge verwachtingen, maar ze hebben me overtuigd. Vooral in stukken als outcry valt me de bek weer af en toe ouderwets open. Een beetje het gevoel wat ik had toen ik de band net begon te ontdekken. Ja, fijne plaat!
userIcon
Die opmerking over Virgil Donati deel ik 100%, ook al is Mangini een absolute buitenaardse drummer wat snelheid en techniek betreft, Donati kan een nummer iets extra's geven door zijn bijzondere stijl.

Voor de volgende plaat hoop ik inderdaad dat Mangini wat meer zijn stempel op het geheel kan drukken, in plaats van zoals nu, achteraf wat partijen in te spelen.
9  van 9 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23/05 CD: Cold Specks - I Predict A Graceful Expulsion0
» 21/05 CD: King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine Jubilee Edition6
» 18/05 CD: North Atlantic Oscillation - Fog Electric1
» 18/05 CD: Golden Earring - Tits 'N Ass7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden