Evenement: Castlefest 2011

Met ruim 23.000 bezoekers zijn er op Castlefest ook dit jaar weer meer bezoekers naar Lisse afgereisd dan het jaar hiervoor. Castlefest is altijd in het eerste weekend van augustus. Van donderdag 4 augustus tot en met zondag 7 augustus vond dit jaar in Lisse dit evenement plaats. Veel bezoekers trekken nu een keer geen 21e eeuw kloffie aan. hierdoor zijn alle soorten mensen te zien, mensen met kleding uit de Middeleeuwen, Steampunkers, gothics, elfjes, ridders, echt alles mag en alles kan.

Castlefest bestaat niet uit alleen maar muziek. Dit evenement gaat meer om de levenstijl. Voor veel bezoekers is dit een soort oud en nieuw. Na het eerste weekend van augustus is het voorgaande jaar afgesloten en is het tijd voor het nieuwe jaar.

© FOK.nl / Anouk Pross
Een bezoeker van Castlefest. Foto door FOK!fotograaf Anouk Pross.

Op donderdagavond trad Corvus Corax samen op met Cantus Buranus. Dit openingsconcert was een hele beleving. Het hele podium stond vol met een koor, bandleden van Corvus Corax en een dirigent. De leden van Corvus Corax traden ook op vrijdag nog een keer op, maar dan in krijtstrepen pakken als BerlinskiBeat. Dit was echt een feestje met balkanbeats. Al het toegestroomde publiek danste alsof het leven er van afhing.

© FOK.nl / Anouk Pross
Berlinski Beat. Foto door Anouk Pross.

Ook de rest van het weekend was er op vier podia van alles te zien qua stromingen muziek. Afsluiter op zondag op Village Stage was IlianA, met oud-bandleden van Omnia. Tijdens dit concert was er een huwelijksaanzoek van een dame. 'Ik weet dat jij mij ten huwelijk wil vragen waar heel veel mensen bij zijn, maar het duurt mij te lang, dus wil je met me trouwen'. Op Castlefest gebeuren dit soort dingen wel vaker. Maar wel prachtig om te zien. Op het hoofdpodium (Forest Stage) sloot Euzen het festival af, er was niet heel veel publiek meer, maar het publiek dat er was, danste en zong mee. Een heerlijke afsluiter.

© FOK.nl / Anouk Pross
Huwelijksaanzoek tijdens het optreden van IlianA. Foto door Anouk Pross.

Naast muziek was er zoveel meer. Ook voor kinderen. Daarvoor was het speciale Kinderrijk ontwikkeld. Hier konden kinderen losgaan met neppe zwaardjes en gewoon lekker spelen. Niet ver daarvandaan was de nieuwste aanwinst van Castlefest, daar waar de volwassenen gewoon lekker kunnen spelen. In het LARP (life action role playing) dorp kon je als bezoeker makkelijk instromen in de verhaallijn of gewoon even lekker aapjes kijken.

Een zo goed als echt gevecht kon je zien in het Ridder Toernooi gebied. Een prachtig, best wel gewelddadig, verhaal over een roofridder die een riddertoernooi verstoord. Mooie vechtscènes, leuke grappen en een prachtig verhaal zorgden voor de nodige 'oh en ah's' bij het publiek. Ook in de Steampunk Tuin ontkwam je niet aan deze kreten. De mooie en vooral bijzondere kostuums zie je niet vaak. Dit was een typisch geval, foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

© FOK.nl / Mirjam Ravensbergen
Een steampunker. Foto door FOK!fotograaf Mirjam Ravensbergen.

Verder kon je op Castlefest een drankje drinken bij een Duitse piratenbar, heerlijk eten, boogschieten, langs marktkraampjes met allerlei soorten kleding (handgemaakte corsetten bijvoorbeeld) lopen, naar de 'fantasy schrijvers markt' of een rondje door het Middeleeuwse dorp (Re-enactment Bos) lopen. In dit dorp zag je hoe mensen toentertijd leefden, dus je zag er zoveel dat je zo een uur of twee verder was.

Op Castlefest was er dus voor elk wat wils en vervelen was geen mogelijkheid.

Zie voor meer foto's de Castlefest fotospecial.