DVD: Rango

De twee grootste animatiestudio's zijn Pixar en Dreamworks, die jaarlijks met succesvolle animatiefilms naar het witte doek komen. Pixar is bekend van de Toy Story-reeks en Dreamworks kreeg bekendheid door de Shrek-tetralogie. Nu krijgen beide bedrijven een concurrent erbij: Paramount Animation. Het moederbedrijf Paramount had een distributiedeal met Dreamworks, maar die loopt ten einde. Paramount kwam eerder dit jaar al met de animatiefilm Rango en de kans is groot dat het nieuwe animatiebedrijf bezig is met een tweede deel.

In de animatiefilm spreekt Johnny Depp de stem in van een naamloze kameleon die na een ongelukje opeens helemaal alleen in de woestijn staat. Hij weet niet wat hij moet doen, totdat een buidelrat hem aanraadt om naar het stadje Dirt te gaan. Daar doet hij zich voor als de stoere Rango, een onverschrokken pistoolheld. Het stadje staat echter helemaal droog en heeft dringend water nodig. De nieuwe sheriff, Rango, probeert Dirt te redden van de ondergang.

Al vanaf het eerste moment is duidelijk dat de film qua beeldkwaliteit een pareltje is. De kameleon is prachtig weergegeven en de omgevingen ademen de sfeer het 'Wilde Westen'. De dvd heeft een uitstekende kwaliteit en bevat leuke extra's. Ook de overige personages zijn goed weergegeven en opvallend is dat de stemmen perfect aansluiten bij het uiterlijk van de karakters. Dit komt door de speciale opnametechniek door regisseur Gore Verbinski (Pirates of the Caribbean), waarbij de bewegingen van de acteurs ook gebruikt zijn in de film.

Rango belandt in vreemde, maar vermakelijke situaties en weet zich er telkens weer op zijn eigen manier eruit te werken. Maar er is één ding niet duidelijk: de doelgroep. De film heeft een nogal kinderlijk beeld naar buiten toe, maar sommige scènes zijn aardig donker en spannend voor de kleinere filmkijkers. De oudere filmkijkers zullen er uiteraard geen last van hebben, maar de kleine kinderen wordt het wellicht iets teveel.

De laatste jaren zijn de animatiefilms steeds beter geworden, vooral in beeldkwaliteit. Rango is daar uiteraard geen uitzondering op en door de goede stemcast, verrassende gebeurtenissen en leuke humor is het een erg goede film geworden. De jongere filmkijkers zullen misschien afknappen door de spannendere stukken, maar deze dragen wel goed bij aan het vermakelijke verhaal. Als animatieliefhebber moet je deze gezien hebben.

Extra's

- Verwijderde scènes (8:16)
Een aantal leuke stukjes die de film niet gehaald hebben. Het zijn kortere scènes die, zoals gewoonlijk, verlengden zijn van stukken uit de film.

- De echte dieren uit Dirt (21:19)
In deze leuke extra praten dierenexperts en crewleden over de dieren uit de echte wereld die gebruikt zijn in de film. Tijdens het filmpje wordt door een natuurexpert veel informatie verteld over onder andere de schorpioen en het gordeldier.

- Previews
De dvd bevat ook nog een paar previews van de films Puss in Boots, Kung Fu Panda 2 en Rango the Videogame.