Film: Harry Potter and the Deathly Hallows part 2

FilmBioscoop • Geschreven door Johnny (JianniB) op 13-07-2011 @ 08:00
print 

Met Harry Potter en the Deathly Hallows part 2 komt er na tien jaar een einde aan de filmserie gebaseerd op de populaire boeken van J.K. Rowling. Nadat we tien jaar hebben meegeleefd met Harry, Ron en Hermione, is het tijd om afscheid te nemen van deze personages. Het lijkt alsof de makers rekening hebben gehouden met een groots afscheid van de filmreeks door het laatste boek van J.K. Rowling in twee delen te splitsen. In de FOK!recensie van de vorige film werd het eerste deel gezien als de beste Potter-verfilming tot nu toe. De vraag is of het tweede deel dit kan overtreffen en de filmreeks een afscheid krijgt die het verdient.

Het tweede deel gaat verder waar deel 1 ophield. Harry (Daniel Radcliffe) en zijn vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermione (Emma Watson) zijn nog steeds op zoek naar alle overgebleven Horcruxes die vernietigd moeten worden zodat voor eens en altijd afgerekend kan worden met aartsvijand Voldemort (Ralph Fiennes). Om de Horcruxes te vinden zal hij de twee best bewaakte plaatsen in de tovenaarswereld moeten zien binnen te dringen: Gringotts, de bank van tovenaars en Hogwarts, waar Snape (Alan Rickman) met harde hand regeert. Maar als Voldemort ontdekt dat Harry zijn geheim weet, verdedigt hij zijn Horcruxes nog beter en zet hij zijn jacht op Harry voort met nog meer dodelijke determinatie. Als Harry als symbool van hoop terugkeert naar Hogwarts, verzamelen de rebellen tegen Voldemort zich en barst er een allesbeslissende strijd los tussen de rebellen en het leger van Voldemort.

De Harry Potter-filmreeks heeft te kampen gehad met verschillende regisseurs waardoor de serie een beetje onevenwichtig is als geheel. Maar de laatste vier delen in de reeks zijn geregisseerd door David Yates, die toch een eigen gezicht geeft aan zijn Harry Potter films. Zijn films zijn stilistisch, richten zich meer op de beelden dan op de dialogen en concentreren zich vooral op de ontwikkeling van de karakters. Tot nu toe pakte dit aardig uit en waren de screenplays van zijn films aardige samenvattingen van de verhalen uit de boeken. Vooral het vorige deel is een goed voorbeeld waarin Yates' stijl wordt ondersteund door een goed verhaal waardoor de film uiteindelijk boven de rest uitsteekt. Maar in Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 lijkt het alsof de samenwerking tussen Yates en scenarioschrijver Steve Kloves niet goed heeft uitgepakt. Het lijkt alsof ze niet hebben kunnen kiezen waarop het meeste geconcentreerd moet worden; de beelden, het verhaal of de personages waardoor het originele verhaal van J.K. Rowling niet helemaal goed uit de verf komt. Degenen die het laatste boek pas hebben gelezen zullen steeds denken: 'Waarom hebben ze het niet gewoon gehouden zoals het in het boek stond?' Daarom had deze film veel beter kunnen zijn dan dat hij uiteindelijk is geworden, al is hij zeker niet slecht.

Het verhaal van deze laatste Harry Potter-verfilming is erg interessant. J.K. Rowling heeft niet voor niets laten weten dat zij dit laatste deel van het verhaal het beste vindt. Het tempo van het verhaal ligt hoog, er is veel actie, er komen veel opzienbarende geheimen aan het licht en de gebeurtenissen bieden veel ruimte voor epiek. Voor de fans is het erg leuk dat in deze finale wordt teruggegaan naar herkenbare gebieden zoals de Chamber of Secrets en Room of Requirement. Bovendien zie je veel oude personages weer terug zodat de film een feest van herkenning is. Ook de visuele effecten zijn een feest te noemen, want deze zijn van hoog niveau. De roof op Gringotts, het magische vuur in de Room of Requirement, het doodgaan van de Horcuxes en de strijd bij Hogwarts zien er bijvoorbeeld betoverend uit. Het is alleen jammer dat de 3D bril weer een onnodige gadget lijkt omdat het driedimensionale aan de film bijna niet opvalt. Hiernaast is het zonde dat de actie vaak wel erg snel voorbij gaat en de scènes net te kleinschalig lijken. Daarom voldoet het eindgevecht tussen de rebellen en het leger van Voldemort niet aan de verwachtingen.

Het gevecht bij Hogwarts lijkt in het begin aardig groots te worden met aan de kant van de rebellen een redelijk grote verzameling tovenaars en standbeelden die door McGonagall betovert worden om te vechten, en aan de kant van Voldemort een aantal reuzen, een grote groep dementors, gigantische spinnen en een leger aan tovenaars. Maar echt veel van dit gevecht zie je niet en op het laatst blijft aan beide kanten maar een handjevol ongemotiveerde tovenaars over. In het boek komen nog onder andere versterkingen van centauren en de reus Grawp, maar die blijven in de film helaas buiten de strijd. Het is daarnaast jammer dat je bijna geen gevechten te zien krijgt van de leden van The Order of the Phoenix of Dumbledore's Army. De paar gevechten die je ziet, zoals die met Bellatrix Lestrange, duren veel te kort en zijn niet indrukwekkend. Ondanks dat Yates aan heeft gegeven dat hij het belangrijk vond om de filmserie af te sluiten met een epische finale, is een gevoel van epiek precies wat de film mist. Dat we dit gevoel missen wordt voor een deel veroorzaakt omdat we weinig emoties krijgen te zien, vooral bij Harry.

Radcliffe speelt een aardige rol, maar er had beter gekozen kunnen worden voor meer dramatische reacties dan de ingetogen woede en verdriet dat hij tentoonstelt in dit laatste deel. Er had ook wat dramatische muziek mogen klinken bij een aantal emotionele scènes zodat de pijn van het verdriet ook echt duidelijk wordt voor het publiek. Harry wordt vreemd genoeg ook niet echt als held onthaalt door de anderen waardoor het gevecht dat hij levert minder belangrijk en episch lijkt dan dat het eigenlijk is. De andere personages komen weinig aan bod in deze film. Ron en Hermione hangen er meer bij dan dat ze ruimte krijgen, om bijvoorbeeld wat romantische spanning tussen hen te laten zien. Je kunt in het geheel minder meeleven met de personages dan dat je dat kon in het vorige deel. Dit is misschien een nadeel van het splitsen van een boek in twee films. Het tweede helft van het boek van J.K. Rowling richt zich net als deze film echt op het eindgevecht, maar is vooraf gegaan met veel aandacht aan de personages en het verhaal waardoor je echt meeleeft met wat er gebeurt. Bij dit tweede deel is het gevoel een beetje weg wat je in de vorige films hebt opgedaan. Maar zelfs als je de twee films achter elkaar kijkt, kun je zien dat dit tweede deel, ironisch gezien, een beetje zielloos is. Dit kan goed gezien worden aan de toegevoegde scènes die vooral creativiteit missen.

Er zitten in de film een aantal scènes die niet in het boek voorkomen. Deze afwijkingen voegen weinig waarde toe en zijn een beetje slap. Zo is er bijvoorbeeld een korte confrontatie tussen Harry en Snape waarbij Harry een korte onnodige speech geeft en een halfgaar voorgevecht tussen Harry en Voldemort waarin Harry meer wegrent dan vecht. Tevens zijn er een aantal kleine doch opvallende veranderingen in de uitwerking van een aantal belangrijke scènes waar lezers van het boek zich aan zullen ergeren. Ook had er veel langer stilgestaan mogen worden bij een aantal belangrijke delen uit het boek, zoals het verhaal van Snape. Natuurlijk zijn er veel verhaallijnen versimpeld. Zo kan Harry nu de Horcruxes ook echt horen, wat eerst een soundeffect leek, zodat hij ze een stuk makkelijker kan vinden. Het eenvoudiger maken van het verhaal is niet erg, maar de personages weten soms wel heel makkelijk wat ze moeten doen en accepteren wel heel gemakkelijk een aantal levensveranderende feiten.

Ondanks dat er in het voorafgaande aardig wat kritiek wordt geleverd, blijft Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 de magie van een echte Harry Potter-film bevatten. De mensen die het boek niet hebben gelezen zullen verbaasd worden door het mooie verhaal met veel interessante, spannende scènes en veel actie. Ook de lezers van de boeken zullen het toch erg leuk vinden om te zien hoe het verhaal tot leven wordt gewekt. Alleen door de oninteressante toevoegingen, de onnodige kleine veranderingen, het stoïcijnse gedrag van Harry, het tegenvallen van het eindgevecht en vooral door het gebrek aan epiek is deze laatste Harry Potter niet de ultieme finale geworden die de fans graag hadden willen zien, en dat is jammer.




Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

18473 views / 64 reacties
thumbnail
Oorsprong Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, 2011
Regie David Yates
Kijkwijzer Vanaf 12 jaar Geweld Angst
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    102
Reacties op dit bericht
50  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Raar dat de vorige film door Fok is gerecenseerd als 'de beste', ik vond hem wat saai en meer een aanloop tot deze film (deze heb ik nog niet gezien overigens). Ik vond de gevange van Azkaban tot nu toe de beste. Maar ieder zijn/haar smaak .
man CoJackso (Redactie Film) 13-07-2011 @ 08:31 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 08:25 schreef woessie het volgende:
Ik vond de gevange van Azkaban tot nu toe de beste. Maar ieder zijn/haar smaak .
Mee eens (ik heb deel 1 t/m 6 gezien). Deel 3 was ook los te zien van de rest van de serie en je had dan ook het minst het gevoel dat het slechts om een tussendeel ging.
man JianniB (Redactie Frontpage) 13-07-2011 @ 08:43 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 08:31 schreef CoJackso het volgende:
[..]

Mee eens (ik heb deel 1 t/m 6 gezien). Deel 3 was ook los te zien van de rest van de serie en je had dan ook het minst het gevoel dat het slechts om een tussendeel ging.
Deel 3 vind ik de eenna beste, maar ik vond de vorige toch het beste. Ik ben ook degene die de vorige HP review heeft geschreven . Ik vond de vorige zo goed omdat het niet op een slechte samenvatting leek van het boek, zoals ik vond bij de meeste HP films. Zowel de personages en het verhaal komen goed naar voren in het vorige deel. En deel 3 vind ik toch nog net te kinderachtig...het is een overgang van het kinderachtige van delen 1 en 2, naar het meer donkere vanaf het einde van deel 4. Deel 4 is btw een van mn favoriete boeken, maar ECHT slecht uitgewerkt in de film.
Wat een zeikerds bestaan er toch. De films apart zijn van prima kwaliteit, maar ja, als je tijdens het zien van Harry Potter constant 2,5 uur lang alleen maar aan het boek kan denken....

De boeken zijn gewoon niet hetzelfde, simpel, maar als je de film ziet, kijk hem dan gewoon als film, en als je het boek leest, lees hem dan gewoon als boek, ze zijn beide goed, net als de Bourne films en lotr.

[ Bericht gewijzigd door mobster400 op woensdag 13 juli 2011 @ 11:45 ]
userIcon
Idd. Daarom heb ik ook eerst de films gekeken, kan ik nu de boeken lezen zonder me te storen aan grote veranderingen...
userIcon
De review voelt meer aan als kritiek dat er niet 100% aan het boek is gehouden dan dat er serieus een filmrecensie is geschreven. Als de reviewer goed had opgelet had hij de dramatische ontwikkelingen in het plot wel begrepen, ook al waren daarin dingen anders dan in het boek. Het is een film geïnspireerd op het boek. Als je alles letterlijk overneemt uit het medium boek dan het wordt het medium film wel erg saai en ééntonig. Daarbij vind ik het raar dat de Shrieking Shack voor komt in de review. Die locatie komt in de gehele film niet voor.
toch hoe je het ook kunt zeggen harry potter blijft geweldig om te zien.
vanavond ga ik naar de laaste film maar eerst ga ik nog even alle delen kijken heb toch vakantie. ik hoop dat het echt goed is deze film denk het wel heb de boek ook gelezen.
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 10:23 schreef Skull-splitter het volgende:
Idd. Daarom heb ik ook eerst de films gekeken, kan ik nu de boeken lezen zonder me te storen aan grote veranderingen...
Ik heb de boeken eerst gelezen, gewoon omdat die eerder compleet waren. Zo moeilijk is het heus niet om tijdens het kijken van de films
het boek uit je gedachten te zetten. Maar ja, sommigen moeten per sé wat te zeiken hebben.
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 10:37 schreef jantje1992 het volgende:
toch hoe je het ook kunt zeggen harry potter blijft geweldig om te zien.
vanavond ga ik naar de laaste film maar eerst ga ik nog even alle delen kijken heb toch vakantie. ik hoop dat het echt goed is deze film denk het wel heb de boek ook gelezen.
van een 8.6 naar een 8.7 gestegen op imdb, zal later wel wat zakken omdat meer mensen gaan stemmen, maar het zal alsnog rond 7.4/5 uiteindelijk eindigen.

Ik heb er vertrouwen in.
userIcon
Ik vond dit een geweldige film. Ik ben een grote fan van de boeken (en films natuurlijk ook) en vond dit juist een perfecte verfilming van het laatste boek. Ik vind dit, denk ik, het beste deel uit de hele serie.
man JianniB (Redactie Frontpage) 13-07-2011 @ 12:54 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 10:28 schreef FritsFlits het volgende:
De review voelt meer aan als kritiek dat er niet 100% aan het boek is gehouden dan dat er serieus een filmrecensie is geschreven. Als de reviewer goed had opgelet had hij de dramatische ontwikkelingen in het plot wel begrepen, ook al waren daarin dingen anders dan in het boek. Het is een film geïnspireerd op het boek. Als je alles letterlijk overneemt uit het medium boek dan het wordt het medium film wel erg saai en ééntonig. Daarbij vind ik het raar dat de Shrieking Shack voor komt in de review. Die locatie komt in de gehele film niet voor.
Nu ik erover nadenk, ik kan het mis hebben over de Shrieking Shack..maar ik dacht dat dat de plek was waar Voldemort zich verbergt bij Hogwarts in de film...ik weet even niet wat voor plek dit dan is. Misschien ligt er idd ook net teveel nadruk op een vergelijking met het boek in deze recensie, al is het eigenlijk alleen in de een na laatste alinea. Maar als je goed leest dan zie je dat de film op zichzelf ook tegenvalt. Te weinig epiek, te weinig echte drama, een tegenvallend eindgevecht...allemaal niks met het boek te maken.
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 12:54 schreef JianniB het volgende:
[..]

Nu ik erover nadenk, ik kan het mis hebben over de Shrieking Shack..maar ik dacht dat dat de plek was waar Voldemort zich verbergt bij Hogwarts in de film...ik weet even niet wat voor plek dit dan is. Misschien ligt er idd ook net teveel nadruk op een vergelijking met het boek in deze recensie, al is het eigenlijk alleen in de een na laatste alinea. Maar als je goed leest dan zie je dat de film op zichzelf ook tegenvalt. Te weinig epiek, te weinig echte drama, een tegenvallend eindgevecht...allemaal niks met het boek te maken.
Ik moet wel zeggen dat je 1 van de weinige negatieve recensenten bent over deze film... Nu.nl geeft bijvoorbeeld 4 sterren...
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 13:27 schreef CactusJack het volgende:
[..]


Ik moet wel zeggen dat je 1 van de weinige negatieve recensenten bent over deze film... Nu.nl geeft bijvoorbeeld 4 sterren...
De film is ook prima, maar zoals ik eerder al schreef: men denkt weer eens teveel aan het boek, in plaats van de film als een "film" te kijken, en dan krijg je dat gezeik....
man JianniB (Redactie Frontpage) 13-07-2011 @ 14:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 13:27 schreef CactusJack het volgende:
[..]


Ik moet wel zeggen dat je 1 van de weinige negatieve recensenten bent over deze film... Nu.nl geeft bijvoorbeeld 4 sterren...
Ik wou dat ik hem ook een 8 of hoger had kunnen geven, maar dat verdient deze film jammer genoeg niet...daarvoor irriteerde ik me gewoon aan teveel dingen en ik denk dat veel andere kijkers dat ook wel doen maar toch het een goede film noemen omdat het gewoon de Final Harry Potter is en het verhaal van de film ook gewoon goed is...alleen de uitwerking had veel beter gekund volgens mij. Sommige dingetjes zijn toch nog te slap, terwijl dit toch HET moment is om alles perfect uit te werken zodat er een geweldige finale ontstaat.
userIcon
Ik heb hem vannacht gezien, maar erg toffe film. Het is aan te raden om de twee delen van 7 achter elkaar te kijken, dan snap je er wat meer van.
userIcon
Waar ik het met de reviewer mee eens ben is dat het eindgevecht te kort was en dat je niet genoeg te zien kreeg. Het begin van het gevecht was perfect en ik zat met spanning te wachten. Maar het gevecht zelf viel tegen. Vrijwel geen shots binnen Hogwarts. De sfeer was wel goed, maar het was niet goed uitgewerkt.

Ook het einde vond ik jammer... Iedereen deed net alsof ze een veldslag gewonnen hadden maar dat de oorlog nog steeds doorging. Bovendien hebben ze de hele climax van de gehele serie veranderd ten opzichte van het boek... Zeuren om het boek is wellicht soms niet nodig, maar hier vind ik toch van wel.

Al in al wel een top film die alleen helaas op het einde de fans een beetje laat zitten.
userIcon
Het zal vast een toffe film zijn geworden, en de kans van een nieuwe serie prequels, met Jar-Jar Binks als spook, en Voldemort als zeikende pluis die zijn moeder mist, is nihil.
userIcon
Ik vond de verfilming van 5 een hele goeie. Mooie opbouw, veel actie en natuurlijk het duel op het laatst
man Tanin (Spellingcontroleur) 13-07-2011 @ 17:47 fotoboek no homepage
userIcon
Ik vond film 5 veruit de beste, daarna 3 en 4. 6 was de slechste (terwijl het een van mijn favoriete boeken is), en 7.1 was ook niet geweldig.
userIcon
lol op rt heeft die op basis van 95 reviews een 95% rating met een 8.2 gemiddeld en bij fok krijgt die een 6.8. Ik hoop niet dat de reviewer zichzelf al te serieus neemt want deze review is 1 grote grap.
vrouw koei (Eindredacteur Games) 13-07-2011 @ 19:01 fotoboek homepage
userIcon
Ik vind het de slechtste Harry Potter-film. Nog steeds wel vermakelijk, maar hij haalt het niet bij welke andere Harry Potter-film dan ook. De Harry Potter-magie is niet aanwezig en het gaat teveel om spektakel. En die epiloog was in het boek al slecht, maar in de film nog belachelijk veel slechter. Je zou toch verwachten dat ze daar met de huidige technieken wel wat beters van gemaakt hadden.
userIcon
Wat een verschrikkelijke epiloog, vooral omdat Harry etc er totaal niet 19 jaar ouder uit zien

Voor de rest vond ik m goed, ja het is anders dan het boek dus dat moet je loslaten, maar een aantal belangrijke momenten zitten er wel mooi in.

SPOILER
Neville met de slang, Mrs Weasley met Bellatrix, Snape zijn herinneringen
Maar echt de epiloog verpestte een boel, jammer
Laten we eens beginnen met de tijd.....de fullum duurt nog geen 2 uur. Drama dus. Ik was echt zo teleurgesteld. Voor de echte Potter-kenners en boekenfanaten absoluut geen aanrader. Voor de leek, ik zou het niet weten.

[ Bericht gewijzigd door phoenixcore op woensdag 13 juli 2011 @ 21:14 ]
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 20:11 schreef Mama_Mia het volgende:
Wat een verschrikkelijke epiloog, vooral omdat Harry etc er totaal niet 19 jaar ouder uit zien

Voor de rest vond ik m goed, ja het is anders dan het boek dus dat moet je loslaten, maar een aantal belangrijke momenten zitten er wel mooi in.

SPOILER
Neville met de slang, Mrs Weasley met Bellatrix, Snape zijn herinneringen
Maar echt de epiloog verpestte een boel, jammer
Ron en Ginny leken toch wel echt een stuk ouder. Ron met z'n buikje en Ginny met dr kleding die veel volwassener was. Harry en Hermelien vielen daarentegen wel erg tegen.
En Malfidus met dat baardje.. Tja, wat moet je daar nou op zeggen
Vond het een leuke film, zat op het einde van de film toch redelijk op het puntje van m'n stoel! Iedereen zegt wel dat het allemaal niet zo op het boek leek, maar misschien maakt dit het wel leuker. Iedereen dacht tenminste al wat er zou gebeuren en er kwam wat anders.

Als ik ergens op moet zeiken is het wel die laatste scene (in het boek vond ik die ook totaal useless).
man JianniB (Redactie Frontpage) 14-07-2011 @ 13:46 fotoboek no homepage
userIcon
Ik vond die epiloog wel een mooie afsluiter van het verhaal op zich...alleen ergerde ik me ook heel erg aan het '19 jaar later' in de film...leek meer op 9 jaar later . Ik wilde dit ook zetten in de review maar ik wilde de afloop niet spoilen.
userIcon
Na 7 boeken heb je gewoon een goed epiloog nodig. Ik vind die van HP goed om één reden: het eindigt waar het allemaal begonnen is.
userIcon
Vreemd dat de recensie over de Shrieking Shack schrijft... Komt in de film absoluut niet voor...
Inderdaad, het einde mist de epiek van iets waar je al 7 delen lang op zat te wachten. Eén ding was bijvoorbeeld ontzettend raar.
SPOILER
Waar in het boek iedereen helemaal losgaat na de ontlading aan het eind als Voldemort dood gaat zitten ze in de film een beetje duf te glimlachen. Is gewoon niet logisch en een beetje een afknapper. Zeven delen lang alles doen om dat te bereiken en dan is het zover en is je hele toekomst gered en dan zijn ze er niet blij om. Ook het laatste duel is niet helemaal logisch, de verbindende straal wordt eventjes onderbroken en wordt dan weer gewoon hervat. Niet echt een briljant gevecht zoals het zou moeten zijn.
Verder wel een goede film. De rest van het verhaal is compleet en helder en de effecten zijn mooi. De epiloog klopt met het boek en hoewel misschien niet helemaal goed uitgevoerd wel een sterke scene. Zoals eerder gezegd, het eindigt waar het begonnen is.

[ Bericht gewijzigd door afgelopen op donderdag 14 juli 2011 @ 16:48 ]
Die Daniel Radcliffe is echt een dikke pad geworden. Na deel 3 kon het al niet meer. Zit je al die jaren te wachten op het laatste deel, krijg je deze dooie mus
Ik ga er morgen naar toe, ben wel benieuwd.
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 14-07-2011 @ 22:55 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 14 juli 2011 @ 16:03 schreef Patch het volgende:
Vreemd dat de recensie over de Shrieking Shack schrijft... Komt in de film absoluut niet voor...
Vond ik ook een beetje jammer. Dat had me wat mooier geleken.

Verder wel aardig eens met de recensie. Een verfilming van een boek blijft meestal toch een kleine teleurstelling, maar ondanks dat is het wel een waardige afsluiter.
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 19:01 schreef koei het volgende:
Ik vind het de slechtste Harry Potter-film. Nog steeds wel vermakelijk, maar hij haalt het niet bij welke andere Harry Potter-film dan ook. De Harry Potter-magie is niet aanwezig en het gaat teveel om spektakel. En die epiloog was in het boek al slecht, maar in de film nog belachelijk veel slechter. Je zou toch verwachten dat ze daar met de huidige technieken wel wat beters van gemaakt hadden.
Had je toch kunnen weten, het is de film waarin de eindstrijd plaatsvind, ga nou niet beweren dat je het niet aan hebt zien komen....

Bovendien vond ik een actie-spektakel Harry Potter ook wel weer eens leuk, aangezien ik sinds deel 5 alleen op maar het op het einde een beetje actie heb gezien.

Het feit dat er in de vorige films weinig actie zat, en dat deze er helemaal vol mee zit bewijst wel dat David Yates wel degelijk een actiefilm van Potter kan maken, zonde dat ie dat niet heeft laten zien in de vorige potter films.

[ Bericht gewijzigd door mobster400 op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:44 ]
euh... je geeft deze film een 6.8 en transformers krijgt een 7.2? rara politiepet...
heb de hele film op het puntje van mn stoel gezeten en ben niet eens een grote fan.
userIcon
Alleen HP1 was leuk...
man drumstickNL (Moderator Frontpage) 16-07-2011 @ 16:20 fotoboek no homepage
userIcon
Een goede review, natuurlijk is een review nooit geheel objectief aangezien de reviewer natuurlijk een eigen mening heeft.

Jammer is wel de constante vergelijking met het boek. Je zou het eigenlijk als film = film en boek = boek moeten zien.

De meeste boeken zijn niet in een film te bevatten.
userIcon
Geen waardig einde. Had veel meer uitgehaald kunnen worden.

Waarom zijn de laatste delen van series altijd zo slecht in verhouding tot de rest ?

Matrix en LOTR ook al.

Jammer, geen slechte film maar had meer uit gehaald kunnen worden.
quote:
Op zaterdag 16 juli 2011 @ 19:18 schreef AwakenedSoul het volgende:
Geen waardig einde. Had veel meer uitgehaald kunnen worden.

Waarom zijn de laatste delen van series altijd zo slecht in verhouding tot de rest ?

Matrix en LOTR ook al.

Jammer, geen slechte film maar had meer uit gehaald kunnen worden.
Matrix kan ik nog begrijpen. Maar ik denk dat je 1 van de weinige bent die de laatste film van LOTR of HP als geen waardig einde vindt.

[ Bericht gewijzigd door Honto op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:36 ]
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 12:54 schreef JianniB het volgende:
[..]

Nu ik erover nadenk, ik kan het mis hebben over de Shrieking Shack..maar ik dacht dat dat de plek was waar Voldemort zich verbergt bij Hogwarts in de film...
Heb je de boeken in het Engels gelezen? Je had gerust de Nederlandse namen in de review mogen gebruiken aangezien de meesten de NL boeken hebben gelezen en waarschijnlijk de film met NL ondertilteling kijkt.

Ik heb wel het idee dat je dingen mist als je alleen de film ziet. Hogwarts is goed beveiligd, hoe komt de orde zo makkelijk binnen. Loena was er al, tikkie raar.

De boeken hebben indruk gemaakt. De films zijn leuk vermaak, ze missen logisch de diepgang van de boeken.
userIcon
quote:
het gebrek aan epiek
Lul niet, de film was juist wel episch. Alleen het slotgevecht viel tegen.
Ik ga mee in deze beoordeling. Kom net van die film terug en ik moet zeggen dat ik wat miste. Hij kon me niet zo boeien als de andere delen.
userIcon
Jeetje wat een boel negativiteit! Ik vind de film helemaal geweldig! Ja, er zaten verschillen in met het boek, so what? Je kunt een boek nou eenmaal niet helemaal goed verfilmen dus moeten mensen die vergelijking ook niet steeds gaan maken. Vooral niet als het om kleine details gaat. Het is niet zo dat er grote dingen zijn veranderd waardoor het verhaal anders is geworden ofzo..

Ik heb het laatste boek een keer of 4 gelezen, maar heb me compleet niet gestoord aan de dingen die anders waren, ik heb me super goed vermaakt met de film en vind het een waardige afsluiter.

De epiloog vind ik blijkbaar ook als een van de weinigen wel goed. Ze hebben gelukkig geen andere acteurs gebruikt maar de huidige acteurs wat ouder gemaakt. Misschien niet helemaal geloofwaardig qua leeftijd, maar naar mijn mening nog altijd een stuk beter dan een stel vreemde acteurs waar je helemaal niets mee hebt. En verder vind ik het gewoon een mooie afsluiter, waar het ook ooit allemaal mee is begonnen. En uiteraard ook meteen de zekerheid dat Voldemort echt dood is en niet toch stiekem een jaar later weer op de stoep stond...
userIcon
quote:
Op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:31 schreef Honto het volgende:
[..]


Matrix kan ik nog begrijpen. Maar ik denk dat je 1 van de weinige bent die de laatste film van LOTR of HP als geen waardig einde vindt.
LOTR is niet slecht, maar vergeleken met Fellowship en 2 Towers gewoon de minste van de 3. Zelfde met deze Harry Potter, in vergelijking met de rest van de serie gewoon een stuk minder.

Zijn geen 6'jes films maar in vergelijking tot de rest gewoon een stuk minder.
man JianniB (Redactie Frontpage) 17-07-2011 @ 13:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:20 schreef drumstickNL het volgende:
Een goede review, natuurlijk is een review nooit geheel objectief aangezien de reviewer natuurlijk een eigen mening heeft.

Jammer is wel de constante vergelijking met het boek. Je zou het eigenlijk als film = film en boek = boek moeten zien.

De meeste boeken zijn niet in een film te bevatten.
Nja kijk, ik denk dat de meeste fans van de films ook de boeken hebben gelezen dus een vergelijking lijkt me wel op zijn plaats. En een constante vergelijking? Ik heb ff geteld en max 250 woorden van de 1391 woorden van de recensie hebben iets met het boek te maken...dus ik vind al de kritiek op de vergelijking met de boeken een beetje overdreven. Ik heb toch vooral de film op zichzelf besproken.
quote:
Op zaterdag 16 juli 2011 @ 19:18 schreef AwakenedSoul het volgende:
Geen waardig einde. Had veel meer uitgehaald kunnen worden.

Waarom zijn de laatste delen van series altijd zo slecht in verhouding tot de rest ?

Matrix en LOTR ook al.

Jammer, geen slechte film maar had meer uit gehaald kunnen worden.
Mee eens, de meeste filmseries hebben geen waardige eindes, net zoals deze vind ik. Hij is middelmatig. Morgenavond nog een keer kijken of mn mening een beetje veranderd is, maar ik betwijfel het. The Matrix Reloaded vond ik niet zo best en Revolution was eigenlijk gewoon slecht...vooral de 'Battle for Zion' was gaar, dat was echt eentonig en meer grappig dan episch. LOTR Return of the King vond ik daarentegen een goede film met een lekkere eindbattle...al was het einde wel heel erg happy.
userIcon
Heb geen boek gelezen, maar ik vond de vorige (part 1) juist super gaar! Heel veel keuzes of gebeurtenissen werden nauwelijks uitgelegd of even bij stil gestaan. Alsof ze te weinig tijd hadden om (het gedeelte van) het boek te vertellen en een basis neer te zetten voor dit deel.

Vrijdag deze film gezien en vond 'm veel beter. Die epiloog was een beetje jammer, maar ach. Het 'eindgevecht' vond ik prima, ik vond de reacties na dat gevecht logisch en paste binnen te sfeer.

Waarschijnlijk 'verpest' kennis van het boek de film omdat je andere verwachtingen hebt. Maar bij part1 vulde het juist de gaten die ik niet in kon vullen.
userIcon
quote:
Op woensdag 13 juli 2011 @ 16:10 schreef RvdD het volgende:Ook het einde vond ik jammer... Iedereen deed net alsof ze een veldslag gewonnen hadden maar dat de oorlog nog steeds doorging.
Dat was juist briljant. Er is namelijk geen reden om feest te vieren, aangezien iedereen dierbaren heeft verloren. Het is juist een naar trekje van veel films dat iedereen op het eind begint te juichen om de eind-goed-al-goed te vieren en dan meteen alle kommer en kwel vergeet.
man drumstickNL (Moderator Frontpage) 18-07-2011 @ 13:32 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 17 juli 2011 @ 13:57 schreef JianniB het volgende:
[..]

Nja kijk, ik denk dat de meeste fans van de films ook de boeken hebben gelezen dus een vergelijking lijkt me wel op zijn plaats. En een constante vergelijking? Ik heb ff geteld en max 250 woorden van de 1391 woorden van de recensie hebben iets met het boek te maken...dus ik vind al de kritiek op de vergelijking met de boeken een beetje overdreven. Ik heb toch vooral de film op zichzelf besproken.
Het was niet echt kritiek, meer een opmerking. Iedereen bekijkt het op zijn eigen manier en als de reviewer graag een film had gezien die trouw was aan het boek dan mag hij/zij dat vermelden.
userIcon
Goed verhaal? Man, lul niet, het verhaal zit vól gaten en er is geen logisch touw aan vast te knopen. Ook valt de actie erg tegen. Dit is gewoon een matige kinderfilm. Belachelijk dat hier zoveel geld mee wordt verdiend, totaal onterecht.
50  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden