Danceparty: Defqon.1 Festival 2011

Defqon.1 Festival is voor haar negende Nederlandse editie verhuisd van het vertrouwde Almere-strand naar het evenemententerrein nabij Walibi World in Biddinghuizen. Voor de meeste Defqon.1-gangers was het in eerste instantie even slikken. Voor organisator Q-Dance was deze verhuizing een kans om hun, misschien wel, meest succesvolle en meest aansprekende evenement verder uit te breiden. Niet alleen deze editie, maar ook voor de toekomst. En zo geschiedde: Defqon.1 kreeg het stempel “extended”. Q-Dance ging letterlijk een stapje verder met onder andere een camping, een pre- en afterparty voor de extended-gangers en twee nieuwe stages voor de reguliere festivalbezoekers. Aan interesse geen gebrek; ook dit jaar was Defqon.1 weer binnen no-time uitverkocht. Ruim 45.000 bezoekers gingen de uitdaging aan: Defqon.1 Festival 2011.

Defqon

Voor Fok! begon Defqon.1 ouderwets op de zaterdag, helaas waren we niet in staat om er een “extended” verblijf op de camping van te maken. De vele positieve berichten die vrijdagavond te zien waren op onder andere Facebook en Twitter maakten de thuisblijvers al warm voor de zaterdag en vooral jaloers op diegenen die nu al aan het genieten waren tijdens de pre-party. Via de prachtige interactieve website van Defqon.1 kon je alles op de voet volgen. Erg leuk dat Q-Dance haar bezoekers zelf de site liet vullen met het nieuws wat zij graag wilden delen, dit konden de bezoekers doen door via Twitter de hashtag #DQ11 te gebruiken.

Extended
Extendend camping foto: www.q-dance.nl

Aangekomen in Biddinghuizen was het even kennismaken met het nieuwe terrein en de nieuwe indeling. Het eerste wat opviel was dat het terrein een stuk ruimer is opgezet. Na het succes in 2010 kreeg de Black ook dit jaar weer een indrukwekkend buitenpodium toebedeeld, bestond de Blue uit een enorme tent die op een originele manier was aangekleed, en zag aanwinst Ultra Violet er door de structuren in het gebruikte hout ook erg vet uit. Bij de Main torende de indrukwekkend uitziende “ King of Scrap”  hoog boven iedereen uit.

King

Het blijft iedere keer weer fantastisch om te zien hoe er met gerecycled materiaal de mooiste en meest originele stages worden gebouwd. Ook was er veel aandacht besteed aan zowel kleine als grote details die je onderweg van area naar area tegenkwam. Rare bouwsels, excentrieke acteurs en een half autokerkhof; het kwam allemaal voorbij. Helaas was het weer alles behalve Defqon.1-waardig, hierdoor hebben veel bezoekers deze sfeervolle toevoegingen wellicht gemist.

UV

In de Blue had The Pitcher inmiddels het stokje overgenomen van opener Waverider. Hij opende met zijn nieuwe track 'Ain’t Nobody'; je moet ervan houden. De sfeer zat er op dit vroege tijdstip al goed in, dit kwam mede doordat het al ontzettend druk was in de Blue. Vroeg in de middag was het al lastig om een biertje te halen halverwege de tent, het volk stond 4 rijen dik in de rij en het personeel maakte ook niet echt aanstalten om wat harder te gaan werken. Deze trend hield helaas heel de dag aan, erg jammer en frustrerend bij vlagen. De bar leek ook wat kort voor de grootte van de tent.

Black

Inmiddels werd het weer wat droger en dus tijd om de Main eens goed te gaan bekijken waar Wildstylez aan zijn Digital-Age showcase was begonnen. Deze nieuwe sound heeft inmiddels de harten van vele hardstyle-liefhebbers veroverd. De kicks zijn diep en zuiver, de sound is origineel, en de melodieën zijn, zoals we van Wildstylez gewend zijn, ongeëvenaard. Het geluid was voor bij de speakers goed te doen en het publiek kon genieten van zijn hits 'Back 2 Basics', 'Huh?!' en de samenwerking met partners in crime Noisecontrollers: 'A Different Story'. Echt los ging het helaas nog niet.

Na zijn set kon hij nog even blijven staan want het volgende uur was gereserveerd voor Headhunterz vs Wildstylez. Headhunterz vs Wildstylez blijkt al jaren een gouden combinatie en zo ook vandaag. Nieuwer werk als 'Headhunterz & Zatox ft Nikkita – The Perfect Weapon' en 'Brennan Heart – Running Late' werden afgewisseld met Project One klappers als 'The World is Yours' en 'Art of Creation'. De sfeer kwam er tijdens dit setje wat meer in en  de Project One tracks deden hun werk. Deze sound blijkt voor velen nog steeds een magisch gevoel met zich mee te brengen. Terwijl de wolken weer onheil voorspelden zochten veel mensen hun toevlucht in de Blue waar Deepack de boel even vakkundig om zou gaan zagen.

HH vs WS
Wildstylez en Headhunterz foto: www.q-dance.nl

Vanwege de regen zat de Blue tijdens Deepack afgeladen vol. Gelukkig was er vooraan nog voldoende ruimte om een dansje te doen, even een drankje halen zat er helaas niet in, dan was je een dikke twintig minuten onderweg. Deepack zorgt altijd voor een sfeer-injectie met hun energieke performance en originele tracklists. Ondanks de drukte gooide Deepack er weer gewoon een aantal tracks op van opkomende producers die onder het grote publiek nog niet zo bekend zijn. Het is gedurfd, maar vandaag werkte het. Het publiek ging helemaal los op deze onbekende nummers die zich dikwijls kenmerken door enorm pompende mids met dikke kicks.

Na dit geweld was het tijd voor Alphaverb. Deze man timmert al jaren in de weg en heeft inmiddels al veel mensen weten te overtuigen van zijn “alpha-sound”. Trancy melodieën gesteund door een lekker aggresieve kick zorgen voor een rauwe en tegelijkertijd vrolijke sound. Er kwam iets meer ruimte in de Blue en Alphaverb ging voortvarend van start met zijn hits 'The Otherside' en 'Realization of a Dream'. Voor in de Blue ging het publiek echt helemaal los en de euforie bereikte zijn hoogtepunt tijdens Alphaverb’s remix van instant classic 'D-Block & S-te-Fan – Keep it Coming'. Daarna werd er overgeschakeld op wat rauwere tracks maar deze vonden wat minder aansluiting bij het publiek, gelukkig werd dit ruimschoots goedgemaakt met 'AVIO – Triangle of Life' en een leuke bootleg van 'Sash! – Ecuador'.

Acteur

Inmiddels begon de maag wat te rammelen dus werd er gezocht naar wat te eten. Een uitgebreide foodcorner bracht uitkomst. Er was voor ieder wat wils, van tosti’s en loempia’s tot Turkse pizza’s, prima geregeld. Het regende nog steeds lichtjes dus het was druk onder de overkapping, maar gelukkig boden de Defqon.1-gangers elkaar de ruimte zodat iedereen op zijn gemak zijn of haar eten kon nuttigen. Dit kenmerkt ook wel de saamhorigheid zoals je die kent van Defqon.1. Ergens ontzettend naartoe leven met zijn allen en vervolgens een hele dag met elkaar genieten van de muziek waar je zoveel van houdt.

In de aanloop naar Defqon.1 hadden Q-Dance en Digital Age een contest uitgeschreven om beginnende producers de kans te geven zich op een groot podium te presenteren. Één van de winnaars was Arkaine, dit drietal had de jury overtuigd en mocht zichzelf aan het grote publiek laten zien in de Purple. Headhunterz draaide 'Arkaine-Voice of Desire' al in de Hard With Style podcast en dat was te zien, verschillende fans hadden hun weg gevonden naar de Purple waar het geluid echt door merg en been ging. De mannen draaiden een afwisselend setje en het mixwerk was in orde. Met vergeten plaatjes als 'Pavo – Classic' en 'Dark Oscillators – Nero' wisten ze het publiek voor zich te winnen. Vervolgens draaiden ze hun hit 'Voice of Desire' natuurlijk en werd er lekker afgesloten met 'Max Enforcer – Gold (Bioweapon remix)'.

Main

Het was inmiddels al een tijdje zo goed als droog en dat betekende dat er wat meer volk op de onoverdekte stukken stond en in de onoverdekte area’s was. Dit was bevorderlijk voor de sfeer in de tenten waar logischerwijs wat meer ruimte ontstond. De main stond inmiddels ook goed vol en de menigte stond te dansen op de beats van oudgediende Technoboy. Deze heeft samen met Tuneboy onder hun pseudoniem TNT een ontzettend goed album afgeleverd en lijkt weer helemaal terug. In plaats van op dit album te teren was er ook ruimte voor oude tracks vandaag, een trend die bepaalde DJ’s de laatste tijd doorzetten, goede zaak. Tracks van het nieuwe album als 'The Eight Note' en 'Utta Wanka' waren de opmaat voor een “ouderwetse” afsluiter. Technoboy had de klassiekers 'Dark Oscillators – Superstar DJ (Technoboy remix)' en 'The Raiders – Miss Kidman on a Cruise' weer eens onder het stof vandaan gehaald. Aan het tamme publiek was niet goed te zien of ze dit waardeerden, maar om mij heen zag ik meer dan genoeg blije gezichten bij het horen van deze tracks.

Het werd inmiddels steeds drukker op de main en het was duidelijk dat deze mensen maar voor 1 man kwamen: DJ B-Front. Deze rode duivel uit Veldhoven heeft zich de afgelopen jaren kapot gewerkt om te komen waar hij nu staat en de mainstage op Defqon.1 is voor hem de ultieme beloning. Hij oogde wat zenuwachtig en opende zijn set met misschien wel het beste anthem wat we deze festivalzomer hebben gehoord: 'Ran-D & B-Front – Rebirth (Official Anthem 2011)'. De sfeer kwam erin op de main en B-Front gooide de schroom wat van zich af. Met de Digital Punk remix van zijn hit 'Neophobia' bouwde B-Front op naar het wat rauwere werk. Eigen nummers als 'Inner Creativity' en zijn samenwerking met Frontiner 'Magic' werden afgewisseld met 'Zany vs Duro – Back Again'. Ook B-Front wist een goede mix van oud en nieuw te vinden, en dat had een positieve uitwerking op het, over het algemeen toch wat tamme, publiek.

B-Front

Ran-D & Adaro, sindskort ook bekend als live-act Gunz4Hire, waren inmiddels aan hun set in de Blue begonnen. Dit duo heeft de laatste tijd veel aan populariteit gewonnen en tracks als 'Under Attack' en 'Gangster’s Don’t Dance' zijn absolute floorfillers. Dat was te merken, het voorste gedeelte van het publiek keek duidelijk uit naar deze act en MC Renegade bleek de perfecte aanjager. Waar iedereen een rauwe opening verwachtte werd ook hier de 'Rebirth' anthem gedraaid, het publiek had hier echter geen enkel probleem mee, integendeel. Van voor tot achter gingen de handen in de lucht en het publiek schreeuwde de lyrics keihard mee. De sfeer zat er meteen goed in en de toon was gezet. Deze lijn werd doorgetrokken met 'Ran-D & Alpha² - The New Shit', 'In For The Kill', de bootleg van La Roux waarmee Ran-D & Adaro vorig jaar furore maakten en 'Hit You With The Bang Shit' van Adaro. Deze hit van Adaro is inmiddels al gedraaid door onder andere Zany en Crypsis en lijkt het steeds beter te gaan doen, de simpele en monotone melodie laat de mensen iedere keer weer tot het uiterste gaan . Het uitzinnige publiek, vooraan tenminste, kreeg ook nog een nieuwe track van Gunz4Hire, 'Put it On', voorgeschoteld, deze track kenmerkt zich door een duistere mid en opbouw die de sound van dit duo typeert en welke op veel respons kon rekenen.

Ran-D & Adaro

Sinds een aantal jaar mogen de makers van het Defqon.1-anthem het feest afsluiten. Dit jaar was de eer aan Noisecontrollers. Zij hadden met ‘Unite’ een goed anthem neergezet waar zowel de Defqon.1 en festivalvibe in terugkwamen als de Digitale Age sound. In het donker zag de mainstage er echt indrukwekkend uit. De ‘King of Scrap’ was helemaal uitgelicht en keek uit over het publiek, het licht en lasers deden de rest. Aangekomen bij de main kwam onder andere de vette samenwerking tussen Digital Punk en NoisecontrollersBlue Horizon’ en Max Enforcer & Frontliner – On The Go. Erg vette tracks, maar helaas ook al veel gehoord vandaag. Na Brennan Heart & The Prophet hun ‘Wake Up’ call bleek het startschot te zijn gegeven om met de hardcore van start te gaan. Voor sommiggen wellicht veel te vroeg, voor anderen een geschenk uit de hemel. Voor de hardstyle-liefhebbers waren er in de Blue met Titan en in de Purple met The Machine nog absolute knalsets met een subliem geluidssysteem. De eindshow was dit jaar erg goed geregeld, beelden zeggen vaak meer dan woorden, dus ik zal er geen woorden aan vuil maken. Hoogtepunt was misschien wel vanuit het Defqon.1 logo wat al heel de dag achter de Main hing, de letter Q werd geschoten. Geniet van het filmpje.

De eerste Defqon.1 in Biddinghuizen is hiermee afgesloten, al gingen de extended-gangers nog even door op de afterparty. Veel bezoekers maken de vergelijking met eerdere edities. Dat is niet reëel denk ik. Het strand en alles eromheen maakten Defqon.1 tot wat het was en deze eerste editie van Defqon.1 “nieuwe stijl” kende een valse start door het slechte weer. Wie Defqon.1 zegt, zegt lekker dansen in de zon en dat ontbrak er vandaag gewoon aan. Ik denk dat dat ook de reden is dat er een wat mindere sfeer hing her en der, en het Defqon.1-gevoel leek wat te ontbreken. Maar dit gevoel moet op deze nieuwe locatie ook weer opnieuw uit worden gevonden.

Eindshow

Alle area’s zagen er weer vet en origineel uit en met het extended programma heeft Q-Dance een nieuwe dimensie toegevoegd aan Defqon.1, welke ze de komende jaren alleen maar verder uit kunnen bouwen. De locatie zelf biedt ook genoeg kansen om door te groeien en nieuwe, innovatieve dingen te proberen. Deze editie was strak georganiseerd en er was aan veel praktische zaken gedacht zoals wandelroutes en de doorstroom van bezoekers aan de drukke touringcar-parkeerplaats. Dit was allemaal top in orde, minpunt was het ongemotiveerde personeel en de wat kleine bar in de Blue. De halfronde barren op de Main waren daarentegen wel een succes.

Eindshow

Al met al kan Q-Dance terugkijken op een geslaagde eerste editie van Defqon.1 “2.0”. Het merendeel van de bezoekers moest wellicht wennen aan de locatie en door het weer kwam niemand echt in de festival-vibe waardoor het speciale gevoel bij de meesten ontbrak. Toch blijft Defqon.1 iets speciaals en weet je zeker dat Q-Dance volgend jaar nog meer uit gaat pakken om het de bezoekers naar de zin te maken. Als je je bedenkt wat deze nieuwe opzet achter de schermen allemaal met zich mee heeft gebracht, verdient Defqon.1 volgend jaar een zonnige dag, of beter gezegd drie zonnige dagen, om het feest helemaal tot zijn recht te laten komen.

Eindshow|