Concert & Foto's: Groots Met Een Zachte G

Zaterdagavond stond Guus Meeuwis voor de 24ste maal in het Philips Stadion te Eindhoven met zijn jaarlijks terugkerende show Groots Met Een Zachte G. Hij heeft maar liefst vier avonden lang het stadion vol weten te krijgen. Iedere avond was er ook een special guest. Op donderdag was dit Doe Maar, die ook op zaterdagavond speelde. En op vrijdag waren The Basballs van de partij.

Voorafgaand aan de show zorgden de DJ's Rick & Niels van Radio 538 dat de publiek alvast een beetje in de sfeer kwam. De band JAH6 nam het over met hun op geheel eigen wijze gecoverde liedjes van André Hazes. Maar rond half 9 werd een 8 minuten durende video getoond aan het publiek. Hierin was op een humoristische manier het verleden en de toekomst van Guus uitgebeeld. Een waarzegger laat met zijn glazen bol Guus onder meer bij Top Pop zien, maar ook in zijn oudere jaren in een bejaardentehuis met accordeon optreden.

In de laatste 10 seconden van het filmpje wordt er afgeteld voor de show waarna Guus opkomt. Onlangs heeft hij een nieuwe plaat uitgebracht, genaamd Armen Open. Hij zingt de gelijknamige track van het album waardoor het feest meteen losbarst. Dat blijft het ook bij zijn meest recente single Dit Lied, van hetzelfde album. Het wordt echter weer een stukje rustiger als Guus begint met Ik Wil Nog Niet Naar Huis

Speciaal voor de dames in het stadion zingt Guus een medley van Hollandse hits over meisjes. Onder meer Angeline (M'n Blonde Sexmachine) van Peter Koelewijn en Meisjes van Raymond van het Groenewoud komen langs. Guus geeft aan dat er 1 liedje over meisjes mist in de medley, die volgens hem Doe Maar beter kan zingen.

Het betreft hier Belle Helene, even een stukje nostalgie in de show. Het is een goed en strak optreden van de ietwat op leeftijd bandleden. Echter bij Is Dit Alles verliest het publiek een beetje de aandacht, het liedje duurt vrij lang en er zit weinig tempo in. Ondanks dat het erg mooi nummer is, zie je toch meer mensen de lege bekers met bier bijvullen of nog even met vrienden aan de praat. Maar dit is echter over wanneer ze met Smoorverliefd hun optreden afsluiten. Er komt weer wat meer sfeer in het publiek en menig Doe Maar-fan zingt de woorden mee.

Intieme momenten waren er tijdens Geef Mij Je Angst, prachtig uitgevoerd met een pianist en trompetist. En ook bij Het Is Een Nacht waarbij Guus een rondje over het grote podium loopt met alleen een gitaar en dus zonder microfoon. Het gehele lied wordt gezongen door het publiek, alleen de laatste paar woorden doet Guus. Maar uitbundige momenten waren er weer bijvoorbeeld tijdens 'T Dondert En 'T Bliksemt, waarbij iedereen non-stop gevulde bierglazen door de lucht gooide. Het complete stadion lalde de refreinen schaamteloos door.

Voordat Guus met de afsluiting van de show begon, werd de zaal blauw verlicht en was een intro van de drummer te horen waarna de bassintro van Per Spoor hoorbaar was. Al vrij gauw werden waar mogelijk polonaises gevormd en vlogen wederom de glazen bier weer door het stadion.

Het was dus een grootse show met veel nieuwe en oude muziek van Guus Meeuwis. Alhoewel iedereen natuurlijk voornamelijk de oude nummers wil horen, wordt er net zo hard gedanst op de nieuwere nummers. Het grote podium had ook een ring die ongeveer tot de helft van het veld van het stadion kwam. Guus deed vaak ook een rondje zodat de mensen achterin ook wat meekregen van de show. Als je vooraan staat, kijk je daardoor soms alleen maar naar de achterkant van Guus. Ook is de ring niet al te hoog, waardoor het vaak zoeken is waar hij nou eigenlijk staat.

Zowel muzikaal als de hele sfeer zat de show goed in elkaar. Een behoorlijke band ondersteunde Guus het hele concert. De liedjes volgden zich vrij snel achter elkander op waarbij Guus zo nu en dan tussendoor een humoristische opmerking maakte of wat over de muziek zei. Hij kreeg vaak ook het hele stadion goed mee. Hij hoefde maar met zijn handen te zwaaien en de toeschouwers namen dit direct over.

Review: Thom
Foto's: Thomas Heye

© FOK.nl / Thomas Heye