Evenement: Dauwpop 2011

Al sinds 1995 staat de omgeving Hellendoorn op Hemelvaartsdag in het teken van het festival Dauwpop. De organisatie krijgt het ieder jaar voor elkaar om een verrassend goede line-up te regelen. Zo stonden onder andere Volbeat, Fun Lovin' Criminals, DJ Tiësto en Saybia al eens op de Sallandse Heuvelrug in de provincie Overijssel. Dit jaar was het onder meer de beurt aan Go Back To The Zoo, The Baseballs en The Cult.

Om half elf 's morgens gingen de poorten open en konden de bezoekers het terrein op. Eén van de goede punten van het festival is de locatie midden in de bossen. Het grote nadeel is het stuifzand, maar de bosrijke omgeving is perfect voor een relatief kleinschalig festival als Dauwpop. De zon scheen in de morgen al flink en het was het perfecte weer voor de opener op de Main Stage, Krystl. De goedlachse blondine begon de dag met haar vrolijke zomerliedjes en zong enthousiast haar nummers, waaronder uiteraard haar hitsingle 'Golden Days'.

Aansluitend was het aan het soloproject van Tjeerd Bomhof, Dazzled Kid, de taak om de Surprise Stage op zijn kop te zetten. Ondanks dat het geluid bij vlagen erg hard stond, kreeg Tjeerd de stemming er goed in met de catchy nummers van het album Fire Needs Air. Ook speelde de band een uitermate goede cover van Bill Withers' 'Ain't No Sunshine'.

Dazzled Kid (foto: Manon Roest)

Ex-Kreziplid Jacqueline Govaert liet vervolgens op de Main Stage zien waarom ze uit de Nederlandse band is gestapt. Ze wilde duidelijk een andere richting qua muziek in en op de Main Stage laat ze horen dat ze de standaard popnummers is gaan maken. Haar mooie stem kwam dan beter tot zijn recht bij Krezip. Dat een verandering van muziekstijl niet altijd negatief hoeft te zijn laat de band Racoon goed zien op dezelfde Main Stage.

Met het album Liverpool Rain, deels opgenomen in Abbey Road, slaan ze meer de kant op van de singer/songwriter. Het publiek wordt getrakteerd op klassiekers 'Happy Family', 'Lucky All My Life' en uiteraard 'Love You More', maar ook op de nieuwe single 'No Mercy'. Alle nummers worden goed ontvangen en het publiek is zeer enthousiast. Bart en zijn mannen leveren een goede prestatie en laten zien dat ze weer helemaal terug zijn.

Tim Knol (foto: Manon Roest)

Tegelijkertijd knalt het trio van Kraak & Smaak de electrobeats uit de speakers en gaat het publiek helemaal los in de Jägermeister Dance Arena. De Leidense dj's spelen zonder poespas en zonder band, maar gewoon als dj-set. Maar dat kan het publiek niets schelen, aangezien ze een oorverdovend applaus ontvangen. Ook zonder poespas, maar dan wel met band, is Tim Knol op de Surprise Stage. Gewoon in T-shirt en met gitaar. Eenmaal spelend is het publiek meteen verkocht en zonder moeite lijkt het wel, speelt hij 'Sam', 'When I Am King' en de nieuwste single 'Gonna Get There'. Tim bewijst maar eens dat hij tot één van de betere Nederlandse ontdekkingen van de laatste jaren hoort.

In de Jägermeister Dance Arena mocht de rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig spelen voor een overvolle tent. Of je de muziek kan waarderen of niet, een ding is zeker: De Jeugd weet hoe ze een feestje moeten bouwen. De handen gaan in de lucht, het publiek springt en zingt mee met de oudere 'Watskeburt', maar ook met de recente 'Sterrenstof'. Ondanks dat de microfoon tijdens het optreden een aantal keren stoort, gaat het dak eraf.

Daaropvolgend stonden de Duitsers van The Baseballs met rock 'n roll verbasteringen van nieuwe nummers. Onder andere 'Hot 'n Cold', 'Umbrella', 'Tik Tok' en de nieuwste single 'This is a Night'. De laatste is een Engelse versie van het nummer 'Het is een Nacht' van Guus Meeuwis. Het podium was helemaal aangekleed in de tijd van Elvis Presley en de performance was goed. Het publiek deed goed mee met de dansbare nummers.

The Baseballs (foto: Marco van den Hout)

Waar ook goed gedanst werd was bij de afsluiter in de Dance Arena, Baskerville. De electrogroep is in korte tijd uitgegroeid tot een echte festivalact. Ze stonden vorig jaar onder andere op Lowlands en ook op het Hongaarse festival Sziget. Op Dauwpop was het electrogeweld wederom succesvol voor een goed uurtje losgaan. Strakke beats, één vocalist en een lichtshow: genoeg ingrediënten voor een goede dance-afsluiter.

Ook op de andere podia was het langzamerhand tijd om af te sluiten. The Cult sloot de Main Stage af, maar liet het publiek eerst een kwartier wachten. Lowlandsveteraan Kees van Hondt sloot het bospodium Enge Bos af en maakte er een groot feest van. Opblaasdieren en takken met bladeren gingen de lucht in. Op de Surprise Stage sloot Go Back To The Zoo af en verblijdde het publiek met de nummers 'Electric', 'Fuck You' en 'Hey DJ'. De bezoekers gingen tevreden naar huis en voor velen was het nog een lange reis.

Daarnaast moet gezegd worden dat de beveiliging erg coulant was. Een bezoeker die de boom in klom werd er gewoon uitgehaald en een andere bezoeker die op het podium klom bij De Jeugd werd alleen de tent uitgezet. Beiden werden niet het terrein afgezet en mochten gewoon verder feesten. Verdere problemen zijn er niet geweest. Ook het weer werkte aan een succesvol festival mee. Toch waren de meesten blij dat het tegen de middag iets koeler werd.

De zeventiende editie van Dauwpop was een groot succes. De line-up was wederom goed in elkaar gezet en het weer was prachtig. In totaal waren er tussen de 12.000 en 13.000 bezoekers en dat maakte het dit jaar tot de drukste editie. Achteraf werd bekend dat de organisatie dicht bij het boeken van Faithless was, maar dat deze op het laatste moment afgeketst is.

Een uitgebreide fotoreportage is hier te zien.