World of Goo iPhone

Gespeeld op iPhone
Ook beschikbaar op iPad, PC, Mac, Nintendo Wii

Eind 2008 kwam Indie-ontwikkelaar 2D Boy met een game die door velen nog altijd gezien wordt als één van de beste Indie-games van de afgelopen jaren. World of Goo veroverde de wereld via WiiWare, de PC en de Mac. In december vorig jaar verscheen de game voor de iPad en sinds vorige week kunnen ook iPhone-eigenaren er mee aan de slag. Is het nog steeds zo leuk?

Ja, het is nog steeds zo leuk. World of Goo is een puzzle-game die slim gebruikt maakt van de natuurwetten die komen kijken bij het bouwen van een frame in de vorm van bruggen en torens. De game kent vrijwel geen verhaal en moet het doen met de borden die de 'Sign Painter' heeft achtergelaten voor tips en uitleg.

Het doel van World of Goo is eenvoudig; in elk level dien je zoveel mogelijk Goo-blobjes naar de pijplijn te krijgen. Dit doe je door de beschikbare blobjes te gebruiken om een frame te bouwen richting deze pijplijn. Op deze wijze speel je door vijf werelden met elk een aantal unieke levels. 2D Boy heeft de eenvoudige mechaniek gebruikt om in elk level een nieuwe situatie neer te zetten. World of Goo blijft op deze manier tot het einde interessant en uitdagend.

Variatie vind je in de vorm van obstakels en blobjes met unieke eigenschappen. Zo moet je een weg rondom cirkelzagen bouwen, een manier vinden om in de wind te bouwen en gebruik je herbruikbare blobjes om je gehele constructie voort te bewegen door het aan de ene kant op te bouwen en aan de andere kant af te breken. De game daagt je keer op keer uit om verschillende strategieën te proberen.

De grote vraag die bij veel gamers zal spelen is of de controls fatsoenlijk werken op de iPhone. World of Goo bestuurde prima op de Wii dankzij de Wii-controller en ook op PC's en Macs was het geen probleem met de muis. Gezien je niet meer dan een cursor nodig hebt, zou je kunnen stellen dat de touchscreen van de iPhone deze functie prima invult. Het antwoord dat ik hierop geef is ja en tevens nee. Het touchscreen werkt inderdaad uitstekend en de levels komen op het relatief kleine scherm van de iPhone prima in beeld. Het probleem is echter dat je vaak met je vinger over het scherm hangt waardoor je niet goed ziet waar jij je blobjes precies plaatst. Dit is in de vroege levels geen ramp. Lastig wordt het wanneer je bij de moeilijkere levels bent en je wordt afgerekend op kleine foutjes in de plaatsing van de blobjes. Een eenvoudige stylus zou in dit geval erg welkom zijn.

World of Goo is na ruim twee jaar nog altijd een ijzersterke en unieke game. Bruggen bouwen en de karakteristieke blobjes door de levels heen helpen geeft een gevoel van voldoening, helemaal wanneer je het einde van een level bereikt en alle blobjes veilig opgezogen ziet worden. De game leent zich iets beter op de iPad dan op de iPhone vanwege het relatief kleine scherm van de iPhone, die de plaatsing van de blobjes bemoeilijkt door de karige precisie. Heb je de game nooit gespeeld? Dan is World of Goo voor een kleine drie euro een verplichte aankoop. Heb je de game al gespeeld? Dan is dit een goede reden om de game nog een keer te spelen.

Cijfer
+ Verslavende gameplay
- Vingers kunnen in de weg zitten