CD: Slaves To Gravity - Underwaterouterspace (DIGI-PACK)

Het toonaangevende Britse rock magazine Kerrang! riep Slaves To Gravity uit tot beste nieuwkomer van 2008 naar aanleiding van hun debuut Scatter The Crow. Afgelopen week verscheen de langverwachte opvolger Underwaterouterspace. Het is natuurlijk de vraag of de heren hiermee opnieuw weten te imponeren.

Het debuutalbum van de heren uit Londen was zeker de moeite waard, heerlijke melodieuze hardrock met een flinke laag grunge. Deze opvolger gaat door onverminderd mee verder. Zo zeer zelfs, dat de opener 'Good Advice' wel heel dicht in de buurt komt van 'Heaven Is A Lie', waarmee het debuut begon. Maar goed zelfplagiaat blijft beter dan een zwak nummer. Heel eerlijk gezegd staan er weinig zwakke nummers op deze cd, of het moet de semi-ballad 'Silence Is Now' zijn. Dat nummer is te cliché. Maar afgezien van dat is het een goede en best een gevarieerde plaat geworden. Daar waar op het vorige album een redelijk aantal nummers op elkaar begon te lijken, heeft deze cd daar minder last van. Het is na een luisterbeurt ook duidelijk dat zowel de songstructuren als het totale geluid nog meer richting Alice In Chains en Soundgarden zijn opgeschoven. Het stemgeluid van zanger/gitarist Tim Gleeson draagt hier zeker veel aan bij.

Vooral de eerste helft van deze plaat is een boeiende luisterpartij die balanceert tussen loodzware riffs en mierzoete refreintjes. Songs als 'Honesty', 'Unknown' en 'Dumb' staan als een huis. De tweede helft van het album is wat meer ingetogen en heeft zo nu en dan een poppy karakter. 'Youth Serrated' is in dit deel het leukste nummer. Hierin wordt het couplet ondersteund door een aanstekelijk lijzige banjo, terwijl het stampende refrein één van de beste zanglijnen van het album bevat. De ingetogen rockers 'Lily Liver' en 'Last Ingnition' lijken wel veel op elkaar qua opbouw, maar dat is nog te overzien. Wat echter wel een minpunt vormt, is de afsluiter 'This Time It's Terminal' dat richting het einde wel heel erg veel weg heeft 'Clocks' van Coldplay (of was het nu 'Caviar and Champagne' van Peter Van Wood?). Daar waar het album met goed plagiaat begint, eindigt het met slecht jatwerk. Een ander punt van kritiek is dat dit album een lekker up-tempo nummer mist, zoals 'Burning Robe' van het debuut. Toch is deze opvolger in zijn geheel wel beter en is Underwaterouterspace een prima rockplaat geworden dat zeker een acht waard is.

De aangedragen minpunten worden overigens goed gemaakt door de extra's van de Digi-pack uitvoering. De bonustrack 'Negative Pose' is een prima rocksong en vormt een goede toevoeging. Maar het is vooral de DVD die de aanschaf meer dan de moeite waard maakt. Alle clips die de band tot nu toe opnam, inclusief twee van dit laatste album, zijn te bewonderen. De clips van Slaves To Gravity zijn doorgaans zeer artistiek. Het is daarom leuk dat bij een drietal een kijkje achter de schermen wordt genomen, waarbij men laat zien hoe het artwork tot stand is gekomen. Het vermakelijke geheel is nog een half punt op de score waard.

Tracklisting:

Audio CD

1) Good Advice