Concert: Sick Puppies

Uit het niets bestormden ze de hitlijsten in de VS met hun hit Maybe, ik heb het over de Sick Puppies. Oorspronkelijk komen ze uit Australie, maar zijn uiteindelijk naar eigen zeggen naar Los Angeles gegaan met 1 doel: elke dag rock and roll spelen. Vanavond deden ze dit in de Oude Zaal van de Melkweg in Amsterdam.

Een compleet uitverkochte zaal werd eerst opgewarmd door de Nederlandse band Black Bone. Rond een uur of half tien kwamen de drie leden van de Sick Puppies het podium opgewandeld onder luid applaus. Als eerste speelden de Sick Puppies War, een wat ruiger nummer van het album Tri-Polar. Tijdens All The Same werd het juist weer een ingetogen concert en was er een goede sfeer door enerzijds de interactiviteit vanuit de band, maar ook weer het enthousiasme van het publiek. Zo hielden mensen een aansteker of een mobiele telefoon in de lucht.

Voordat de Sick Puppies begonnen met de track Maybe hield gitarist Shimon Moore een betoog over hoe hij met bassgitariste Emma Anzai Australie had verlaten om hun dromen na te jagen om muzikant te worden. Verder gaf hij het publiek en iedereen die op YouTube meekeek een tip om gewoon je eigen dromen waar te maken. In vergelijking met de rest van de show was Maybe een moment om even op adem te komen, alhoewel het publiek toch wel weer los ging.

Aangezien dit concert in de Melkweg het laatste optreden was van de allereerste Europese tour van de band, wilden ze een award uitreiken aan een van de van crewleden van de tour. Een crewlid die de bass verzorgde, nam de award in ontvangst nadat hij crowdsurfend het podium op kwam.

Shimon had aan het begin van de show afgesproken dat als hij aan het publiek zou vragen hoe het gaat, dat iedereen dan 'Fuck You' moest roepen. Nadat iedereen dit meerdere malen had gedaan, werd het publiek beloond met een geniale cover van Cee Lo Green's Fuck You. Zeg maar de ruigere versie, die ik persoonlijk vele malen beter vind klinken dan het origineel.

Het was een show met twee kanten, een energieke en ruige show, maar ook bij bijvoorbeeld Maybe een rustige en sfeervolle show. Hoe dan ook, iedereen ging los, het was uitverkocht dus was de laatste show van de Europese tour van de band een groot succes te noemen.

Foto's: Thom Puiman