Game: Crysis 2

Gespeeld op PlayStation 3
Ook beschikbaar op Xbox 360 en PC

"Crysis", dat was één van de mogelijke reacties wanneer je enkele jaren terug beelden zag van de gelijknamige game. Menig PC werd op de pijnbank gelegd door dit grafische wonder en niet bijzonder veel gamers konden de game spelen. Crytek heeft besloten om Crysis 2 ook naar de PlayStation 3 en Xbox 360 te brengen, om zo een groter publiek te bereiken. Tijd om de nanosuit weer uit de kast te trekken.

In Crysis 2 verruilen spelers de jungles van de Lingshan-eilanden voor het met wolkenkrabbers gevulde New York. De game speelt zich ruim drie jaar na de gebeurtenissen in Crysis af. De bewoners van New York zijn geëvacueerd vanwege een alien-invasie en jij, Alcatraz, bent één van de soldaten die zich in de stad moet weren tegen het buitenaardse leven. Uiteraard gaat niet alles volgens plan; jouw duikboot komt in de problemen en je spoelt meer dood dan levend aan in de havens van New York. Laurence Barnes redt jou en geeft jou zijn Nanosuit om een speciale reden. Aan jou de taak om uit te zoeken wat er gaande is, terwijl jij je staande houdt tegen de aliens en de soldaten die de opdracht hebben om jou een kopje kleiner te maken.

De game is opgebouwd in verschillende secties met binnen elke sectie een hoofddoel. Je wordt via de radio ondersteund door Ghoul en andere figuren, en zal blind gehoorzamen. Je krijgt op deze wijze pas laat in de game door waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Elke sectie of level bestaat uit een ruime, open omgeving waarin je vrij bent in de aanpak, zolang je een specifiek doel maar uitvoert. Dit doel kan eenvoudig zijn zoals het bereiken van een bepaald punt, maar kan ook bestaan uit het opblazen van munitie-opslagplaatsen die omringd zijn door soldaten. Om deze doelen te bereiken heb je het ultieme wapen tot je beschikking: de nanosuit.

De nanosuit is het hoofdelement waarmee de gameplay in Crysis 2 staat. Dit grijze pak, dat het beste omscheven kan worden als externe spiervezels, geeft de nieuwe held van Crysis 2 speciale krachten. Allereerst kan je tijdelijk onzichtbaar worden om vijanden veilig van achteren de nek om te draaien. Daarnaast kan je sprinten en extra hoge sprongen maken om je snel door het slagveld te bewegen. De zogeheten Armor-modus verandert je nanosuit in een pak met schubben die tijdelijk de impact van kogels absorberen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om grote voorwerpen als auto's met een ferme trap naar de hoofden van soldaten en aliens te projecteren. De krachten van de nanosuit zijn een stuk gestroomlijnder in verhouding tot de nanosuit uit de eerste Crysis. Waar je voorheen maar één enkele kracht kon activeren, kun je nu op elk gewenst moment krachten combineren en door elkaar gebruiken. De krachten zijn echter gelimiteerd door een energiebalk in de rechteronderhoek van het scherm. Het is noodzakelijk om af en toe geen krachten te gebruiken om de balk weer op te laden.

Dankzij de nanosuit is Alcatraz in staat om via een druk op de knop een tactische modus in te schakelen waarmee de omgeving gescand wordt op vijanden, wapens en tactische locaties. Je kunt ze in deze modus markeren om te gebruiken buiten de tactische modus. Deze modus is een welkome optie in de game om het overzicht te houden. Elk level is vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en het is aan de speler om zijn gewenste strategie tot uitvoering te brengen. Zelf, en ik vermoed velen met mij, grijpen vaak naar de sluiptechniek waarbij de vijanden systematisch en in stilte worden uitgeschakeld. Doe je dit niet, dan wordt je binnen de kortste keren neergeschoten door de genadeloze AI van de tegenstanders. Denk niet dat je onsterfelijk bent dankzij de nanosuit. Het pak biedt je enkel krachten die in je voordeel werken mits je ze goed gebruikt.