Film: Get Low

Sociale pijn schijnt dezelfde hersengebieden te activeren als fysieke pijn, waardoor eenzaamheid eigenlijk een verschrikkelijk fenomeen lijkt. Daarom is het vreemd dat kluizenaren dit zichzelf aandoen. Zo ook de kluizenaar die als inspiratie diende voor de film Get Low. Deze kluizenaar hield zich in de jaren '30 van de vorige eeuw voor maar liefst 40 jaar afzijdig van de samenleving. Maar dit is nog niet het vreemdste aan het verhaal. Hij wilde namelijk een feestje organiseren voor zijn begrafenis waar hij zelf aanwezig bij wilde zijn! Get Low heeft een interessant uitgangspunt, maar wordt het ook goed uitgewerkt door regisseur Aaron Schneider?

Felix Bush (Robert Duvall) is een kluizenaar in Tennessee in de jaren '30, voor wie alle inwoners in het stadje een beetje bang zijn. Als Felix hoort dat een andere kluizenaar dood is gegaan en mensen vreemde verhalen over hem aan het vertellen zijn, besluit hij om een feestje voor zijn begrafenis te organiseren, zodat hij kan horen wat iedereen over hem te vertellen heeft. Hij komt terecht bij begrafenisondernemer Frank Quinn (Bill Murray), die geldproblemen heeft en wel wat geld van Felix kan gebruiken. Frank stuurt zijn ondergeschikte Buddy (Lucas Black) op Felix af om de zaken met hem te regelen. Maar Felix is een zeer moeilijke oude man, die ook nog eens een verborgen agenda schijnt te hebben. Als Felix een oude vriendin (Sissy Spacek) in de stad tegenkomt krijgt Felix toch twijfels over zijn plannen.

Robert Duvall is alweer 80 jaar oud maar hij is nog steeds een subliem acteur, wat hij in deze film bewijst. Hij blijkt de Hollywood Film Award, voor acteur van het jaar 2010, niet voor niets gewonnen te hebben. In Get Low speelt Duvall perfect als oude kluizenaar die de dood in de ogen kijkt. Met zijn lichaamsuitdrukkingen, norsheid en gezucht draagt hij de film. De andere personages worden ook goed gespeeld maar worden te oppervlakkig uitgewerkt om echt indruk te maken. De personages van Sissy Spacek en Lucas Black worden een beetje oppervlakkig geportretteerd als zwakke, tedere weduwe en hardwerkende moraalridder. Let bijvoorbeeld op de wijze hoe Black een baby in zijn handen draagt. Bill Murray speelt ook uitstekend, maar ingetogen en kan niet de humor tonen die we van hem gewend zijn. Er zit wel humor in de film, maar het is humor die heel fijntjes en droog is, en daar moet je van houden. De film geeft wel een mooi beeld van de jaren '30. Dit is ook het sterke punt van regisseur Schneider, die in zijn loopbaan vooral director of photography is geweest. Ook de muziek in de film past erg goed bij het tijdsbeeld en de sfeer van Get Low, waardoor de film als een mooi geheel aanvoelt.

Toch is Get Low vooral een heel rustige film die eigenlijk geen grote momenten heeft die je zullen bijblijven. De film lijkt soms erg mysterieus, maar het lijkt niets meer dan een trucje om ervoor te zorgen dat het publiek blijft kijken. Gedurende de film denk je dat Felix een onvoorstelbaar verschrikkelijk geheim met zich meedraagt, maar aan het einde valt dat aardig tegen. Zijn geheim is erg vervelend voor hem, maar is niets waarvan je zult schrikken. Ook werd ik een beetje teleurgesteld omdat een aantal vragen uit de film onbeantwoord bleven en omdat je helemaal geen vreemde verhalen over Felix hoort van de inwoners van het stadje. Dat leek me nou juist iets wat interessant en leuk is om te horen tijdens deze film.

Over het algemeen is Get Low een aardige film, die een mooi portret geeft van de jaren '30, waarvan het verhaal uniek is en waarin goed geacteerd wordt. Maar de film is net te saai om een voldoende te scoren. Het einde voelde voor mij als een anticlimax en de film bevat niets bijzonders wat ik lang zal koesteren.