Film: Trolljegeren (The Troll Hunter)

Bij zijn zoektocht naar een onderwerp voor zijn eerste film, kwam regisseur André Øvredal terecht bij een onderwerp waarmee de gemiddelde Noorse inwoner van jongs af aan mee geconfronteerd wordt. Het gaat hier namelijk om trollen, die een grote rol spelen in Noorse sprookjes. Het is niet alleen opvallend dat Trolljegeren (The Troll Hunter) zich afspeelt in een moderne setting, ook valt op dat de film gefilmd is in de stijl van een documentaire, zoals dat in het verleden is gedaan bij The Blair Witch Project en Cloverfield. Of dit zal resulteren in een goede film is de vraag, maar het is zeker dat enige vorm van ambitie deze debuterend regisseur niet ontzegd kan worden.

Trolljegeren

In de film Trolljegeren draait het om een drietal studenten, die gewapend met camera willen onderzoeken wie er verantwoordelijk is voor de dood van een aantal beren in het bos. Een groep lokale jagers verdenkt een mysterieuze stroper genaamd Hans (Otto Jespersen). Op basis van deze informatie besluiten de studenten om Hans te achtervolgen. Hans wil eigenlijk niets weten van deze bemoeials, maar voornamelijk door de koppigheid van de studenten, komen zij erachter wat Hans werkelijk doet in de avonduren. Hans blijkt een trollenjager te zijn, en na deze ontmaskering besluit Hans de studenten te laten zien hoe hij zijn bijzondere beroep uitoefent. In eerste instantie geloven de studenten de woorden van Hans niet, maar daar komt al snel verandering in.

Volgens regisseur André Øvredal is de film vooral een portret van de mysterieuze trollenjager Hans. Wat dat betreft is de film sterk vergelijkbaar met de Belgische film C'est Arrivé près de chez Vous (Man Bites Dog) uit 1992. Hierin volgt een cameraploeg de bezigheden van een seriemoordenaar. Net als in deze film, bevat ook Trolljegeren een flinke lading zwarte humor.

Trolljegeren

Regisseur Øvredal omschrijft zijn doelstelling met betrekking tot de film op een treffende wijze: "We needed to make sure that it felt like a documentary, but it needed to drive like a motion picture." Daarnaast vormen ook de humoristische dialogen en uiteraard de trollen een belangrijk onderdeel van de film. Hoewel deze mix van elementen grotendeels op een succesvolle wijze verwerkt worden in Trolljegeren, moet gezegd worden dat niet elk humoristisch moment goed getimed is. Uiteindelijk is dit niet bevorderlijk voor de spanningopbouw in bepaalde scènes, en zorgt het ervoor dat de kijker de geloofwaardigheid van de film als documentaire in twijfel trekt.

Een ander opvallend aspect aan de film is het camerawerk. The Blair Witch Project en met name Cloverfield zijn films waarin dit eerder is gebeurd. Vooral Cloverfield lijkt een inspiratiebron, aangezien een aantal shots in de film letterlijk gekopieerd lijken. Volgens de regisseur was de keuze voor deze stijl gekozen vanwege budgettaire redenen, aangezien de special effects anders onbetaalbaar waren geweest. In dat opzicht heeft de regisseur zijn gelijk gehaald, aangezien de effecten er grotendeels prachtig uitzien. De trollen in de film ogen realistisch en veelal indrukwekkend. Overigens is het schudden van de camera een stuk minder als bij de eerder genoemde titels.

Trolljegeren

Debuterend regisseur André Øvredal levert met Trolljegeren een uitstekende film af. Op een wonderlijke wijze weet Øvredal een aantal moeilijk te combineren elementen op een succesvolle wijze samen te brengen. Helaas bevat de film naast zwarte humor, ook wat platte humor. Dit zorgt ervoor dat de film op sommige momenten onnodig de spanningsboog laat verslappen. Het is verder jammer dat de film duidelijk een aantal elementen uit vergelijkbare films kopieert. Dit is behoorlijk spijtig, omdat de film alle lof verdient en regisseur Øvredal zichzelf hiermee alleen maar tekort doet.