Film: World Invasion: Battle Los Angeles

De strijd om Los Angeles is snoeiharde actie, meer niet

2011 wordt het jaar vol met films over aliens en monsters. Onder andere Super 8, Paul, Apollo 18, Attack the Block, Mars Needs Moms en The Thing. In de alienfilm World Invasion: Battle Los Angeles komen de buitenaardse wezens naar de aarde om verschillende steden te verwoesten. We volgen een team militairen in de strijd om de aarde te beschermen. Voor de film kregen de makers ook militaire steun om het realistisch over te laten komen.

Al jaren worden er overal op aarde ufo's gespot en zelfs gefilmd. De meeste mensen zijn sceptisch over het bestaan van buitenaardse wezens, maar dit jaar wordt die twijfel weggevaagd. De aarde wordt aangevallen door onbekende krachten. Overal ter wereld worden er grote steden verwoest en alleen Los Angeles houdt stand in de strijd die nooit voor mogelijk werd gehouden. Een sergeant van de Marine (Aaron Eckhart, The Dark Knight) en zijn nieuwe team moeten een halt zien te roepen aan een vijand die alles overtreft.

Iets waar veel alienfilms mee kampen, is dat de actie pas laat in de film begint. In World Invasion: Battle Los Angeles zit je al in het begin middenin de actie door een vooruitblik. Na de openingstitel leer je de personages meer kennen, maar al snel begint de actie weer. De karakters worden voldoende uitgewerkt, zodat de rest van de film echt gefocust kan zijn op de actie. En voldoende actie is er zeker. De explosies en verwoeste gebouwen in Los Angeles zijn erg indrukwekkend.

Door de vele actie zit je middenin de film en komt het geweld goed op je over. Helaas halen de ietwat zoetere scènes je af en toe uit de film, maar dat maakt het wel realistisch. De acteerprestaties zijn erg natuurlijk, wat ook goed bijdraagt aan de kijkbeleving. Naar het einde toe wordt het misschien iets te cliché en lijken sommige militairen wel erg onverwoestbaar.

World Invasion: Battle Los Angeles is een keiharde actiefilm geworden met prachtige explosies en verwoeste gebouwen. De zoetere scènes tussendoor houden je misschien even uit het ritme, maar de actie overheerst nog altijd. Er is genoeg spanning om het verhaal interessant te houden. Het einde is erg open, dus de kans op een vervolg zit er in als het een groot succes wordt.