Cd: Cavalera Conspiracy - Blunt Force Trauma

Blunt Fore Trauma is de nieuwe cd van Cavalera Conspiracy die vanaf 25 maart in de winkels zal liggen. Een dergelijk trauma wordt in de bio omschreven als: "Degene die een auto-ongeluk hebben overleefd zullen het gevoel dat ze vlak na de crash hadden nooit vergeten: de spanning, de angst de shock, totale verwildering en een overweldigende adrenalinekick die al je zintuigen op scherp zet." Deze cd is de muzikale vertolking van dergelijke gevoelens.

Sinds de broertjes Cavalera in 2007 hun nieuwe band hebben opgericht, herleeft duidelijk de glorie uit de hoogtijdagen van hun samenwerking in Sepultura. Het debuut Inflikted had veel van de groovende thrash van weleer in zich. Deze opvolger begint in dezelfde stijl met de opener 'Warlord'. Maar al snel wordt duidelijk dat het tempo op deze cd meer wordt opgeschroefd. Zowel de puntige death/thrash van 'Torture' als het meer old school hardcore gerichte 'Lynch Mob' razen als een wervelstorm aan je voorbij. Op die laatste is hardcore-legende Roger Miret van Agnostic Front te horen. Na de eerste drie nummers is het duidelijk waar we dit nieuwe album moeten plaatsen. Het is een mix geworden van old school hardcore en de death/thrash metal van de jaren '80, een echte revival. Dat dit een wel overwogen keuze was, liet Max Cavalera weten in het interview met FOK!

Nummers als 'Killing Inside' en 'I Speak Hate' zijn echte hardcore/punk songs, die de tijden van bands als Agnostic Front, Minor Threat en Black Flag nieuw leven in blazen. Op 'Genghiz Khan' en 'Burn Waco' wordt die sound meer thrashy, terwijl de snellere songs als 'Thrasher' en 'Target' meer naar deathcore neigen door her en der breakdowns te gebruiken. Dit geldt ook voor 'Rasputin', wellicht het beste nummer van de cd. Het heeft een aanstekelijke riff die het gevoel opwekt alsof je met een koets over slechte landwegen in Siberië dendert, op de hielen gezeten door een groep hongerige wolven. De titelsong, waarmee de cd aflsuit, is wat teleurstellend, vooral omdat het te veel van hetzelfde begint te worden. Gelukkig wordt het nummer op het einde nog gered door de mooie twin gitaren.

Wie de dampende groove van Inflikted koestert, kan met dit album wellicht minder uit de voeten. Veel nummers zijn korter en sneller en vooral minder complex. Ondergetekende kan deze verandering van koers wel waarderen. Wat wel opvalt aan dit tweede album, is dat zowel het drumwerk van Igor als de gitaarsolo's van Marc Rizzo minder enerverend zijn. Ook is het album met net 34 minuten aan de korte kant, hoewel dat wel weer in de lijn ligt van klassiekers als Slayer's Reign in Blood. Bovendien leverden meerdere bands de laatste tijd van dergelijke korte albums af, dus het lijkt een trend te zijn.

De broertjes Cavalera doen op Blunt Force Trauma waar ze goed in zijn; het maken van no-nonsense metal. Natuurlijk hoeven we niet veel nieuws onder de zon te verwachten, maar op een zekere manier weten ze de geest uit de fles weer te activeren. Dat was dan ook de bedoeling. Wat dat betreft zijn de heren er redelijkerwijs in geslaagd terug te keren naar hun roots.

Tracklisting

01) Warlord (3:05)
02) Torture (1:52)