Blu-Ray: Fantasia & Fantasia 2000

Elke zoveel jaar trekt Disney de archieven open om weer eens één van de klassiekers de markt op te duwen. Slim, want de releases verkopen vrij vlot en er is natuurlijk steeds weer een generatie die de Disneyfilms in huis wil halen. Daarnaast zijn er veel verzamelaars die de films op DVD hebben en deze willen omruilen voor een exemplaar op Blu-Ray. Vandaar dat de meest recente releases zowel op DVD als Blu-ray worden uitgebracht; los van elkaar verkrijgbaar, maar ook als combipack, waarbij je zowel de Blu-Ray als de DVD in één verpakking vindt. Sinds kort zijn Fantasia (uit 1940) en Fantasia 2000 (uit 2000) opnieuw verkrijgbaar.

Eigenlijk zijn de Fantasiafilms maar een vreemde eend in de Disneybijt. Waar eigenlijk alle Classics van Disney volgens een vast soort plot verlopen, bevatten Fantasia en Fantasia 2000 helemaal geen plot. De films hebben geen hoofdkarakters, geen opbouw en er is niet direct een coherentie tussen de verschillende scènes. Fantasia is dan ook meer te bestempelen als artistiek experiment, waarbij bekende klassieke muziek en een visueel schouwspel bovengeschikt zijn aan de losse verhalen die worden verteld. Elke scène wordt begeleid door een bekend klassiek stuk, waarbij vervolgens getekende karakters een verhaal vertellen; een enkele keer is er amper sprake van een verhaal en is het getoonde slechts een artistieke visuele ondersteuning van de muziek.

Fantasia en Fantasia 2000 zijn niet alleen qua inhoud verschillend van de andere films uit de Disneystal, maar ook qua doelgroep. Waar een 'gewone' animatiefilm vooral bedoeld is voor de jongere kijkers (en daarbij ook vaak de volwassenen amuseert), zijn deze twee films meer geschikt voor een volwassen publiek. Tuurlijk, de kinderen zullen de mooie plaatjes wel weten te waarderen, maar er zijn maar amper echte helden waar ze verliefd op kunnen worden en sommige scènes kunnen wat aan de zware kant zijn voor de kleinere kijkers. Laat je dus niet al te snel verleiden door de mooie covers, want er zit een stuk minder Mickey of Donald in de film dan de cover doet vermoeden.

Wat moet je doen als je Fantasia of Fantasia 2000 al op DVD hebt? Is de opgepoetste kwaliteit van deze nieuwe release de aanschaf waard? Ja en nee. Bij andere Disney Classics wegen het verhaal en de karakters een stuk zwaarder dan het visuele aspect; dan maakt het in principe maar weinig uit of je de film op VHS, DVD of Blu-Ray hebt. Maar juist bij films waar het visuele aspect zo de moeite waard is, is de aanschaf van een Blu-Ray best te overwegen en zeker als je, zoals bij deze releases ziet, dat de kwaliteit echt subliem is. En als je er dan ook nog eens de DVD bij krijgt (voor als je misschien nog geen Blu-Rayspeler hebt of voor in de kinderkamer), dan is het niet gek om deze releases in huis te halen. Doe het dan wel voor jezelf, want je kinderen doe je waarschijnlijk een groter plezier met één van de andere titels van Disney.